Aleksy Pocztowski - Zarządzanie zasobami ludzkimi.pdf

(44522 KB) Pobierz
ALEKSY POCZTO WSKI
ZARZĄDZANIE
ZASOBAMI
LUDZKIMI
Strategie - procesy - metody
Wydanie II zmienione
Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
Warszawa 2008
Pojekt okładki
P
awei
. R
osołek
Redaktor
A
nna
O
brycka
Redaktor techniczny
J
olanta
C
zapska
© Copyright by Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A.
Warszawa 2003, 2007
ISBN 83-208-1662-9
Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A.
ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa
tel. (centrala) 0-22 827 80 01, faks 0-22 827 55 67
e-mail: pwe@pwe.com.pl
www.pwe.com.pl
Skład i łamanie: A. Ćwil, tel. 0-22 644 99 55
Druk i oprawa: WDG Drukarnia w Gdyni
Spis treści
Wstęp .................................................................................................................
R
ozdział
1
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W PERSPEKTYWIE
HISTORYCZNEJ ...........................................................................................
Ciągłość i zmiana funkcji personalnej ..........................................................
Geneza i rozwój koncepcji zarządzania zasobami ludzkimi ........................
Cechy charakteryzujące zarządzanie zasobami ludzkimi .............................
Pojęcie, cele i zakres zarządzaniazasobamiludzkimi .....................................
W kierunku zarządzania kapitałemludzkim ..................................................
R
ozdział
2
UWARUNKOWANIA ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI . . . .
Kontekst zarządzania zasobami ludzkimi .....................................................
Uwarunkowania techniczne ......................................................................
Uwarunkowania ekonomiczne ...................................................................
Uwarunkowania prawne .............................................................................
Uwarunkowania demograficzne .................................................................
Uwarunkowania społeczno-kulturowe .....................................................
Uwarunkowania ekologiczne ...................................................................
Globalizacja ................................................................................................
Strategiczny wymiar zarządzania zasobami ludzkimi ..................................
Strategia biznesowa a strategia zarządzaniazasobami ludzkimi ............
Podmioty zapewniające skuteczne działanie wwymiarze strategicznym
Bariery utrudniające wdrożenie strategicznego zarządzania zasobami
ludzkimi ..................................................................................................
11
15
15
22
31
33
38
45
45
46
47
48
49
50
50
51
52
52
59
62
Spis treści
Znaczenie kultury organizacyjnej w zarządzaniu zasobami ludzkimi . . . .
64
Kultura organizacyjna w naukach o zarządzaniu ....................................
64
Pojęcie i cechy kultury organizacyjnej .....................................................
65
Organizacyjny aspekt zarządzania zasobami ludzkimi ...............................
70
Podmioty zarządzania zasobami ludzkimi ..............................................
70
Rozwiązania organizacyjne w sferze funkcji personalnej ......................
71
Struktury wirtualne ....................................................................................
78
Role i kompetencje specjalistów ds. zasobów ludzkich ...............................
79
Wartości .......................................................................................................
80
Role i kompetencje menedżerów oraz specjalistów HR ........................
83
Umiędzynarodowienie zarządzania zasobami ludzkimi ...............................
88
Geneza i pojęcie międzynarodowegozarządzania zasobami ludzkimi 88
Cechy wyróżniające międzynarodowezarządzanie zasobami ludzkimi
91
Postawa kierownictwa wobec umiędzynarodowienia a zarządzanie zaso­
bami ludzkimi .........................................................................................
92
Międzynarodowa kadra menedżerska .......................................................
94
Różnorodność kulturowa ..........................................................................
95
Szok kulturowy ...........................................................................................
96
Różnice narodowe jako czynnik wpływający na zarządzanie zasobami
ludzkimi ..................................................................................................
98
R
ozdział
3
PLANOWANIE ZATRUDNIENIA ..............................................................
Cel i zakres planowania zatrudnienia ............................................................
Określanie potrzeb personalnych ...................................................................
Prognozowanie zmian w stanie zatrudnienia ................................................
Planowanie obsad personalnych ......................................................................
Analiza pracy .....................................................................................................
Profile cech osobowych .................................................................................
Elastyczne zatrudnienie ....................................................................................
Aspekty prawne uelastyczniania zatrudnienia .........................................
Elastyczne formy czasu pracy ...................................................................
Telepraca ............................................................................................................
Leasing personelu .............................................................................................
R
ozdział
4
KSZTAŁTOWANIE STANU I STRUKTURY ZATRUDNIENIA ...........
Proces kształtowania zatrudnienia ...................................................................
Pozyskiwanie personelu .................................................................................
101
101
103
107
109
113
116
120
121
122
126
127
131
131
132
Spis treści
7
135
137
140
149
151
154
156
162
164
167
168
172
176
Źródła pozyskiwania kandydatów do pracy ..................................................
Nabór kandydatów ...........................................................................................
Dobór na stanowisko pracy .............................................................................
Kontrakt psychologiczny ..................................................................................
Wprowadzenie do pracy ..................................................................................
Efektywność procesu zatrudniania .................................................................
Sterowanie ruchliwością pracowniczą ............................................................
Nadmiar zatrudnienia ......................................................................................
Zarządzanie procesem derekrutacji personelu ..............................................
Odejścia z inicjatywy pracowników ..............................................................
OuTplacement
.....................................................................................................
Wpływ redukcji zatrudnienia na osoby pozostające w firmie ...................
Działania profilaktyczne .................................................................................
R
ozdział
5
KIEROWANIE LUDŹMI W ORGANIZACJI ...........................................
Istota pracy kierowniczej ..................................................................................
Role kierowników w zarządzaniu zasobami ludzkimi ..........................
Władza w organizacji ...............................................................................
Techniki kierowania ludźm i........................................................................
Przywództwo .....................................................................................................
Teoria cech ................................................................................................
Podejście behawioralne .............................................................................
Podejście sytuacyjne ..................................................................................
Nowe przywództwo ....................................................................................
Motywowanie ..................................................................................................
Delegowanie .....................................................................................................
Komunikowanie się .........................................................................................
Kierowanie w zmieniającej się gospodarce ...................................................
R
ozdział
6
OCENIANIE W PROCESIE PRACY .......................................................
Pojęcie i cele oceniania ..................................................................................
System oceniania ..............................................................................................
Zasady i kryteria oceniania .............................................................................
Metody i techniki oceniania ..........................................................................
Techniki opisowe ......................................................................................
Techniki porównawcze .............................................................................
Metody i techniki kompleksowe ...............................................................
178
178
180
182
183
186
187
188
192
200
202
210
213
221
224
224
227
230
233
234
235
237
Zgłoś jeśli naruszono regulamin