Marian Golka - Socjologiczny obraz sztuki.pdf

(9512 KB) Pobierz
Marian G ołka
at$
notta
Poznań 1996
KSIĄŻKĘ WYDANO Z POMOCĄ
PAŃSTWOWEJ WYŻSZEJ SZKOŁY SZTUK PLASTYCZNYCH
W POZNANIU
Projekt okładki
Blanka Tomaszewska
Zdjęcie
Jacek Gulczyński
© Marian Gołka, 1996
Redakcja techniczna
Mariusz Kosowski
Wydanie 1, Poznań 1996
Wydawnictwo ARS NOVA, Poznań, ul. Spichrzowa 37
Druk i oprawa
Poznań, ul. Naramowicka 112
T
otal
D
ruk
,
ISBN 83-85409-31-9
SPIS TREŚCI
PRZEDMOWA
I. SZTUKA W SOCJOLOGICZNYCH RAMACH
1. Czy sztukę należy badać
2. Ograniczenia socjologii sztuki
3. Początki socjologicznej refleksji nad sztuką
4. Socjologia sztuki i jej sąsiedztwo
5. Założenia socjologii sztuki
6. Tematy socjologii sztuki
7. Określenie systemu artystycznego
II. TWÓRCZOŚĆ I TWORZENIE
1. Odsłony twórczości
2. Historyczne typy społeczeństw a postawy wobec twórczości
3. Sugestie socjologiczne dotyczące procesów twórczych
4. Kulturowe uwarunkowania twórczości
5. Osobowość jako podłoże twórczości
6. Artysta i jego oblicza
III. OBIEG SZTUKI
1. Wyodrębnienie form obiegu
2. Mecenat
3. Polityka państwa
4. Rynek sztuki
5. Sponsoring
6. Krytyka artystyczna; konkursy i nagrody
7. Dyfuzja, moda i rytuały
IV. OBECNOŚĆ SZTUKI
1. Obecność a oddziaływanie sztuki
2. Formy obecności sztuki
9
13
17
22
27
33
36
40
52
66
69
74
78
86
95
97
102
108
116
120
128
135
139
V. ODBIÓR I ODBIORCY
1. Odbiór sztuki - założenia ogólne
2. Odbiorca, audytorium, publiczność
3. Składniki odbioru sztuki
VI. FUNKCJE SZTUKI
1. Czym są funkcje
2. Przejawy funkcji sztuki
VII. ZMIANY W SZTUCE
1. Sztuka i czas
2. Wewnętrzne uwarunkowania zmian
3. Zewnętrzne uwarunkowania zmian
PODSUMOWANIE
SUMMARY
BIBLIOGRAFIA
156
162
172
190
198
211
220
226
235
241
247
Zgłoś jeśli naruszono regulamin