Wiesław Matwiejczuk - Koncepcje i metody zarządzania.pdf

(3177 KB) Pobierz
Politechnika Białostocka
KONCEPCJA
I METODY ZARZĄDZANIA
Praca zbiorowa pod redakcją naukową
Wiesława Matwiejczuka
Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej
Białystok 2009
Recenzenci:
prof. dr hab. inż. Wiesław Kowalczewski
prof. dr hab. Aleksander Maksimczuk
Redaktor opracowania:
Elżbieta Dorota Alicka
Projekt graficzny okładki:
Agencja Wydawnicza EkoPress
Wykorzytano grafikę 123rf: Varina And Jay Patel
© Copyright by Politechnika Białostocka
Białystok 2009
ISBN 978-83-60200-71-1
Publikacja nie może być powielana i rozpowszechniana, w jakikolwiek sposób,
bez pisemnej zgody posiadacza praw autorskich
Redakcja techniczna, skład i druk:
Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej
Nakład: 300 egz.
SPIS TREŚCI
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
CZĘŚĆ I
PODEJŚCIA W ZARZĄDZANIU ORGANIZACJAMI
ROZDZIAŁ 1. Ewolucja koncepcji i metod zarządzania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wiesław Matwiejczuk
ROZDZIAŁ 2. Podejście administracyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sylwia Saczyńska-Sokół
ROZDZIAŁ 3. Podejście humanistyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Joanna Jończyk
ROZDZIAŁ 4. Podejście systemowe i sytuacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Anna Tomaszuk
CZĘŚĆ II
KONCEPCJE ZARZĄDZANIA ZORIENTOWANE NA JAKOŚĆ I PROCESY
Rozdział 5. Współczesne koncepcje zarządzania jakością
Urszula Kobylińska
...........................
5
9
14
21
28
37
50
58
70
86
98
Rozdział 6. Business Process Reengineering (BPR) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Urszula Kobylińska
Rozdział 7. Lean management . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Urszula Kobylińska
Rozdział 8. Outsourcing . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wiesław Matwiejczuk
Rozdział 9. Benchmarking . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Urszula Kobylińska
Rozdział 10. CRM (Customer Relationship Management) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Urszula Kobylińska
3
CZĘŚĆ III
KONCEPCJE ZARZĄDZANIA ZORIENTOWANE NA CZŁOWIEKA
Rozdział 11. Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi
Sylwia Saczyńska-Sokół
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Rozdział 12. Zarządzanie talentami i rozwojem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
Anna Tomaszuk
Rozdział 13. Koncepcje władzy i przywództwa
Anna Tomaszuk
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Rozdział 14. Koncepcja kultury organizacyjnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Joanna Jończyk
Rozdział 15. Koncepcja zaangażowania organizacyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Joanna Jończyk
Rozdział 16. Koncepcja społecznej odpowiedzialności organizacji
Joanna Jończyk
. . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
CZĘŚĆ IV
KONCEPCJE ZARZĄDZANIA ZORIENTOWANE NA WIEDZĘ
Rozdział 17. Zarządzanie wiedzą
Sylwia Saczyńska-Sokół
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
Rozdział 18. Zarządzanie kompetencjami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Anna Tomaszuk
Rozdział 19. Organizacja ucząca się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
Sylwia Saczyńska-Sokół
Rozdział 20. Organizacja wirtualna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
Wiesław Matwiejczuk
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin