Muzeum w Bielsku-Białej - przewodnik.pdf

(8653 KB) Pobierz
Muzeum w Bielsku-Białej
Zamek książąt Sułkowskich
ul. Wzgórze 16
43-300 Bielsko-Biała
Muzeum Techniki i Włókiennictwa
oddział Muzeum w Bielsku-Białej
ul. Sukiennicza 7
43-300 Bielsko-Biała
Muzeum w Bielsku-Białej
Dom Tkacza
ul. Sobieskiego 51
43-300 Bielsko-Biała
Muzeum w Bielsku-Białej
Willa Juliana Fałata
ul. Fałata 34
43-360 Bystra Śląska
TALA EKSPOZYCJA SZTUKI OD XIV WIEKU
DO D W U D ZIISIO II CIA MII, D/YW OJINNECO XX Wll KU
BIELSKO-BIAkA
2007
3
Galeria malarstwa, grafiki, rzeźby, rzemiosła artystycz­
nego I mebli, znajdująca się w południowym i wschodnim skrzydle
pierwszego piętra Zamku Sułkowskich, jest propozycją stałej
ekspozycji dzieł sztuki w Muzeum w Bielsku-Białej. Ze względu
na małe wymiary sal i ograniczoną przestrzeń wystawową zapre­
zentowane tu zostały najciekawsze eksponaty wybrane z kolekcji
muzealnej. Są to przykładowe dzieła z zakresu średniowiecznej
i renesansowej rzeźby oraz malarstwa z polskich i europejskich
ośrodków sztuki, XVII-wiecznego niderlandzkiego i włoskiego
malarstwa rodzajowego, płótna pochodzące z XVIII i XIX stulecia
charakterystyczne dla reprezentacyjnego i oficjalnego malarstwa
portretowego, nurtów historyzujących, akademickich i rodzajo-
1. Sala malarstwa XV!l-wiecznego - fragment ekspozycji
4
wych, wreszcie prace powstałe w XX wieku - otwiera go sztuka
Młodej Polski, a całość zamykają dzieła typowe dla ekspresyj­
nego sposobu obrazowania w dwudziestoleciu międzywojennym.
Podczas przygotowywania scenariusza ekspozycji szcze­
gólny nacisk położono na zaprezentowanie twórczości artystów,
którzy na przestrzeni stuleci związani byli z Bielskiem, Białą i oko­
licą, starając się w ten sposób pokazać bogactwo regionalnych
dokonań artystycznych, których znaczenie i wartość wykraczają
poza lokalne środowisko. Uzupełnieniem malarstwa, rzeźby
i grafiki są wyroby rzemiosła artystycznego i meble od XVII do
początków XX wieku. Niewątpliwą atrakcją sal wystawowych biel­
skiego Muzeum są autentyczne - pochodzące z wyposażenia
zamku Sułkowskich - XVIII- i XIX-wieczne piece kaflowe o styli­
zacji rokokowej, neorokokowej i klasycystycznej, pozostawione
in situ w pierwotnych wnętrzach [Salon muzyczny, Salon bieder-
meierowski, Sala sztuki XIX wieku, Sala Młodej Polski, Sala im.
A. Bunscha]. Dwa z nich, w Salonie biedermeierowskim i Sali
sztuki XIX wieku, powstały około 1870 roku w Fabryce Wyrobów
Ceramicznych i Porcelanowych Josepha de Cente, która mieściła
się w III dzielnicy Wiednia Neustadt. [Tonwaren- und Porzellanfa-
brik Joseph de Cente specjalizowała się w produkcji porcelano­
wych figurek oraz terakotowych i biskwitowych rzeźb dużych roz­
miarów o tematyce mitologicznej, wykonywała ceramiczne kopie
prac znanych rzeźbiarzy i modelarzy, m.in. Antoniego Grassiego],
Podczas przygotowywania ekspozycji stałej starano się nie zatra­
cić funkcji poszczególnych pomieszczeń, charakteru budynku,
uwypuklając różne fazy jego przebudowy, pozostawiając świade­
ctwa jego minionej świetności. Należą do nich historyczne poli­
chromie poddane zachowawczym lub rekonstrukcyjnym żabie-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin