inżynieria oprogramowania według google. czego warto się nauczyć o tworzeniu oprogramowania pełna wersja.pdf

(6460 KB) Pobierz
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Słowo wstępne ...................................................................................................... 17
Przedmowa ........................................................................................................... 19
Część I. Teza
Czas i zmiana
Prawo Hyruma
Przykład: uporządkowanie z mieszaniem
Dlaczego po prostu nie dążyć do sytuacji „nic się nie zmienia”?
25
30
32
33
34
1. Czym jest inżynieria oprogramowania .................................................................... 27
Skala i efektywność
Zasady, które nie zapewniają skalowania
Zasady zapewniające dobre skalowanie
Przykład: aktualizacja kompilatora
Przesunięcie w lewą stronę
35
37
38
38
40
Kompromisy i koszty
Przykład: markery
Informacje zapewniane przy podejmowaniu decyzji
Przykład: kompilacje rozproszone
Przykład: wybór między czasem i skalą
Ponowne analizowanie decyzji i popełnianie błędów
42
43
44
44
46
47
Porównanie inżynierii oprogramowania i programowania
Podsumowanie
W skrócie
47
48
48
3
Kup książkę
Poleć książkę
Część II. Kultura pracy
Pomóż mi ukryć mój kod
Mit geniuszu
Ukrywanie uważane za coś szkodliwego
Wczesne wykrywanie
Wskaźnik autobusowy
Tempo postępów
Mówiąc wprost, nie ukrywaj się
51
53
54
56
57
57
58
60
2. Jak dobrze pracować w zespołach? .......................................................................... 53
Liczy się tylko zespół
Trzy filary interakcji społecznych
Dlaczego te filary są istotne?
Pokora, szacunek i zaufanie w praktyce
Kultura analizowania bez obwiniania
Bycie „googlowym”
60
60
61
62
65
67
Podsumowanie
W skrócie
68
68
3. Dzielenie się wiedzą ............................................................................................... 69
Wyzwania związane z uczeniem się
Filozofia
Przygotowanie: bezpieczeństwo psychologiczne
Doradztwo
Bezpieczeństwo psychologiczne w dużych grupach
69
71
72
72
73
Poszerzanie własnej wiedzy
Zadawaj pytania
Zrozum kontekst
74
74
75
Skalowanie pytań: zadaj je społeczności
Rozmowy grupowe
Listy wysyłkowe
YAQS — platforma pytań i odpowiedzi
76
76
77
78
Skalowanie posiadanej wiedzy — zawsze możesz się czegoś nauczyć
Spotkania w godzinach pracy
Konsultacje techniczne i zajęcia
Dokumentacja
Kod
78
78
79
80
82
Skalowanie wiedzy na poziomie organizacji
Doskonalenie kultury dzielenia się wiedzą
Ustanawianie kanonicznych źródeł informacji
Bycie na bieżąco
82
82
85
87
4
|
Spis treści
Poleć książkę
Kup książkę
Czytelność — standaryzowane doradztwo w ramach inspekcji kodu
Czym jest proces oceny czytelności?
Dlaczego korzysta się z tego procesu?
88
89
90
Podsumowanie
W skrócie
92
93
4. Inżynieria zapewniająca równość ........................................................................... 94
Uprzedzenie z założenia
Zrozumienie potrzeby uwzględniania różnorodności
Zapewnianie zdolności wspierania wielokulturowości
Ustanawianie różnorodności bodźcem do podejmowania działań
Odrzucanie osobliwych metod
Uporanie się z ugruntowanymi procesami
Wartości a wyniki
Zachowaj ciekawość i nie zatrzymuj się
Podsumowanie
W skrócie
95
97
98
100
100
102
103
104
104
105
5. Jak kierować zespołem? ....................................................................................... 106
Menedżerowie i kierownicy techniczni (i osoby pełniące obie role)
Menedżer inżynierów
Kierownik techniczny
Menedżer i kierownik techniczny w jednym
106
107
107
107
Przejście z roli pojedynczego uczestnika do roli przywódcy
Jedyna rzecz wywołująca obawy to… w zasadzie wszystko
Przywództwo służebne
109
109
110
Menedżer inżynierów
Menedżer to osoba identyfikowana przez 4-literowe słowo
Współczesny menedżer inżynierów
111
111
112
Antywzorce
Antywzorzec: zatrudnianie naiwniaków
Antywzorzec: ignorowanie osób o kiepskiej wydajności
Antywzorzec: ignorowanie problemów ludzkich
Antywzorzec: przyjaźnienie się z każdym
Antywzorzec: naruszanie poprzeczki zatrudnienia
Antywzorzec: traktowanie własnego zespołu jak dzieci
114
114
114
116
116
117
118
Pozytywne wzorce
Zrezygnuj z ego
Bądź mistrzem zen
Bądź katalizatorem
Usuwaj przeszkody
Bądź nauczycielem i mentorem
Spis treści
Kup książkę
118
118
120
121
122
122
|
5
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin