03-06.04.2023 r. ZAJĘCIA — SKRÓCONE ZAJĘCIA.docx

(1224 KB) Pobierz

Ćwiczenia poranne – zestaw 25.

Tamburyn, bębenek.

• Ćwiczenia dużych grup mięśniowych Przedświąteczne

porządki.

Dzieci naśladują odkurzanie, trzepanie dywanów,

mycie okien i wycieranie kurzu z mebli znajdujących

się na różnej wysokości.

• Ćwiczenie nóg Po schodach.

Dzieci naśladują zbieganie po schodach. Biegną

w miejscu, z wysokim unoszeniem kolan. Potem

wchodzą po schodach – maszerują w miejscu, z wysokim

unoszeniem kolan i z przechylaniem się na

boki.

Czworakowanie Zajączki wielkanocne.

Dzieci naśladują sposób poruszania się zajączków – całe dłonie mają oparte na podłodze,

podciągają nogi do rąk. Co pewien czas zatrzymują się, stają słupka – wykonują przysiad,

palce wskazujące trzymają przy uszach, rozglądają się na boki. Potem zmieniają kierunek

poruszania się.

• Bieg Wesołe kurczątka.

Dzieci dobierają się parami, stają jedno za drugim. Pierwsze kurczątko przy dźwiękach

tamburynu odbiega od drugiego, które stoi w miejscu. Kiedy zabrzmią dźwięki bębenka,

pierwsze kurczątko zatrzymuje się, a drugie dobiega do pierwszego i staje za nim. Podczas

powtórzenia zabawy drugie kurczątko staje się pierwszym i prowadzi.

• Marsz po obwodzie koła – Spacer baranków.

Dzieci maszerują po kole i rytmizują tekst: Bielutkie baranki sobie spacerują, na Wielkanoc

wyczekują, trzymając rękę przy oczach, rozglądają się na boki, cicho pobekując: Bee, bee, bee.

Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Zające na łące.

Skakanki.

N. układa w ogrodzie przedszkolnym ze skakanek rów – przeszkodę dla zajęcy. Dzieci są

zającami. Poruszają się po wyznaczonym przez N. miejscu do zabawy. Nie mogą jednak

przejść przez rów. Część zajęcy jest po jednej stronie rowu, część – po drugiej. Na hasło N.:

Uwaga, rów! – zające podchodzą do rowu i przeskakują przez niego obunóż na drugą stronę.

Dalej zabawa toczy się według tych samych zasad.

Zabawa orientacyjno-porządkowa Kura i kurczęta.

N. odgrywa rolę kury, dzieci to kurczęta. Kura chodzi po sali, mówiąc: Ko, ko, ko... Dzieci poruszają się wokół niej w dowolnych kierunkach, powtarzając: Pi, pi, pi. Kiedy kura przestanie wydawać odgłosy i przykucnie, kurczątka zbiegają się do niej i przytulają się do siebie. Pozostają przez chwilę w ciszy.

 


Marzec, tydzień 4 Wkrótce Wielkanoc

Dzień 1 Pisanki

Karta pracy, cz. 3, nr 54-55.

Połączcie, samodzielnie lub z pomocą N. pierwsze głoski z nazw zdjęć. Narysujcie w pustych polach

to, czego nazwę otrzymaliście. Z czym kojarzą się wam te nazwy?

Narysujcie w pustych polach pisanki według podanych wzorów. Pokolorujcie rysunki pisanek na podane kolory.

Podzielcie nazwy zdjęć na sylaby lub na głoski. Narysujcie w polach pod zdjęciami tyle kresek, z ilu sylab (5-latki) lub głosek (6-latki) składają się te nazwy.

 

Słuchanie wiersza Doroty Gellner Pisanki, inscenizowanego sylwetami

Sylwety do wiersza.


Patrzcie,

ile na stole pisanek!

Każda ma oczy

malowane,

naklejane.

Każda ma uśmiech

kolorowy

i leży na stole grzecznie,

żeby się nie potłuc

przypadkiem

w dzień świąteczny.

Ale pamiętajcie!

Pisanki

nie są do jedzenia.

Z pisanek się wyklują

ŚWIĄTECZNE ŻYCZENIA

 


 

• Rozmowa na temat wiersza.

Co znajduje się na stole?

Jak wyglądają pisanki?

Co wykluje się z pisanek?

 

Zabawy pisankami.

Papierowe sylwety pisanek.

Dzieci otrzymują papierowe sylwety pisanek (po dziesięć). N. mówi rymowankę, a dzieci

ilustrują ją sylwetami pisanek, dodają i podają wynik. Np.

W lewej ręce pięć pisanek mam.

W prawej ręce trzy pisanki mam.

Pisanki tu, pisanki tam.

Ile razem pisanek mam?

W lewej ręce pięć pisanek mam.

W prawej ręce pięć pisanek mam.

Pisanki tu, pisanki tam.

Ile razem pisanek mam?

 

 

PO OBIEDZIE Dzień 2 Kura, kurczęta i pisanki

Karta pracy, cz. 3, nr 56-57.

Pokolorujcie rysunki jajek jednym kolorem, ale tak, żeby każde jajko było inne.

Połączcie w pary takie same zestawy pisanek.

• Kończenie rysowania kurki i kogucika według wzoru.

• Kolorowanie jajka znajdującego się po lewej stronie karty w różowe wzorki, a po prawej – w zielone

wzorki.

 

Ćwiczenia klasyfikacyjne Jakie to święta?

Obrazki i sylwety związane ze świętami – Bożego

Narodzenia i Wielkanocy.

Oglądanie dwóch obrazków, mówienie, z jakimi świętami się one kojarzą i po czym dzieci to poznały.

Segregowanie sylwet związanych ze świętami Bożego Narodzenia i z Wielkanocą, umieszczanie ich

przez dzieci pod odpowiednimi obrazkami. Np. Boże Narodzenie: szopka, siano, opłatek, żłóbek, trzej królowie, choinka, bombki, gwiazda betlejemska. Wielkanoc: jajka, bazie, koszyk, baranek, palma,

kurczątko, zajączek, owies, pisanki.

 

Oglądanie obrazków, wycinanie ich, układanie według kolejności zdarzeń i przyklejanie na

kartce. Opowiadanie historyjki.

Wyprawka, karta G, nożyczki, kartka, klej.

 

K

 

 

 

Marzec, tydzień 4 Wkrótce Wielkanoc

Dzień 2 Pisanki wielkanocne

Zajęcia 2. Zabawy i ćwiczenia z literą ł.

 

Wykonywanie pisanek – praca plastyczna.

 

 

Zabawa badawcza Poznajemy budowę jajka.

Jajka: kurze, przepiórcze, strusie (lub ich obrazki), jajka kurze – gotowane i surowe.

Dzieci oglądają jajka: kurze, przepiórcze i strusie (lub ich obrazki) przyniesione przez N., porównują

ich wielkość i kolorystykę, wypowiadają się na temat ich kształtu; podają przykłady

zwierząt, które wykluwają się z jajek.

 

Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 74-75.

• Kolorowanie pól z literami tworzącymi nazwy zdjęć, znajdującymi się w tabeli.

• Tworzenie wyrazów z liter i sylab. Czytanie ich.

• Nazywanie zdjęć. Odszukiwanie na końcu kart kartoników z ich nazwami. Wycinanie ich,

a potem przyklejanie pod odpowiednimi zdjęciami.

 

Kreślenie w powietrzu kształtu jajka: dużego, a potem – małego .ZABAWA powtarzamy coraz szybciej

MAŁE DUŻE, dłonie złączone przybliżamy do brzucha i oddalamy

MAŁE DUŻE

JAJO KURZE, kreślimy  kształt jaja oboma palcami wskazującymi

JAJO KURZE,

DUŻE, MAŁE,

DUŻE, MAŁE,

DOSKONAŁE, klepiemy się po brzuchu/ masujem brzuch

DOSKONAŁE,

-MNIAM!              Klaszczemy raz w obie dłonie

 

 

Słuchanie kilku ciekawostek na temat pisanek.

Zwyczaj zdobienia jaj w czasie Wielkanocy ma w Polsce długą tradycję (od X wieku). Najpopularniejszą

i najstarszą techniką zdobienia jaj jest technika batikowa polegająca na nanoszeniu

wosku przy użyciu tak zwanego pisaka (małego lejka z blachy, osadzonego na patyczku) lub

przy użyciu szpilki.

Do innych technik należy wyskrobywanie wzorów przy użyciu ostrego narzędzia; oklejanie jaj

wycinankami z papieru, tkaniną; malowanie farbami różnego rodzaju oraz wytrawianie wzorów

kwasem (dawniej z kiszonej kapusty, obecnie – kwasem solnym).

 

Karta pracy, cz. 3, nr 58. . Historyjka obrazkowa Przygoda wielkanocna.

Obejrzyjcie obrazki. Zaznaczcie kolejność zdarzeń w historyjce, rysując w okienkach przy obrazkach odpowiednią liczbę kropek lub pisząc właściwe liczby. Opowiedzcie historyjkę.

 

Zabawa ruchowa utrwalająca umiejętność określania położenia przedmiotów w przestrzeni – Zajączki wielkanocne. Papierowe pisanki wycięte z kolorowych gazet, nożyczki, pluszowy zajączek.

N. rozkłada w sali pisanki, wycięte przez niego lub dzieci po liniach konturowych z kolorowych gazet

(pisanki powinny być zbliżone wielkością do stóp dziecka). Najpierw N. manipuluje zabawką – pluszowym zajączkiem, sadzając go w różnych miejscach: na pisance, za nią, przed nią, między dwoma pisankami, a dzieci określają, gdzie znajduje się zajączek.

Następnie dzieci stają się zajączkami i poruszają się między pisankami. Na hasło: Zajączki

– na pisanki – stają na pisankach. Na hasło: Zajączki – za pisanki – stają za nimi, zwrócone

twarzami do N. Przy powtórzeniach zabawy wykonują kolejne polecenia N.

K

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marzec, tydzień 4 Wkrótce Wielkanoc

Dzień 4 Kartka wielkanocna

Karta pracy, cz. 3, nr 60-61.

Rysujcie po śladach, bez odrywania kredki od karty.

Posłuchajcie zagadek Barbary Szelągowskiej. Rozwiążcie je.

Obejrzyjcie obrazki. Zaznaczcie dziewięć różnic między nimi.

 

Wypowiedzi dzieci na temat przygotowań do świąt w ich domach.

 

 

Wykonywanie kartki świątecznej, która ozdobi świąteczny stół w domach dzieci.

Wyprawka, karta 19, klej, nożyczki, pomarańczowy karton (z zestawu).

• Pokaz gotowej pracy wykonanej przez N.; zwracanie uwagi na potrzebne materiały.

• Omawianie sposobu jej wykonania.

• Samodzielne działania dzieci.

• Wycinanie wybranych elementów z karty.

• Składanie kartonu na pół wzdłuż krótszego boku.

• Przyklejanie na pierwszej stronie złożonego kartonu wyciętych elementów wielkanocnych

tak, aby powstała najpiękniejsza kartka świąteczna.

W środku N. napisze życzenia dla najbliższych.

 

 

PO OBIEDZIE

 

Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 67.

• Liczenie, ile kropek jest razem w każdej kolumnie. Skreślanie nieprawidłowych wyników oraz znajdujących się przy nich liter. Odczytanie wyrazu z pozostałych

liter.

• Liczenie w każdej ramce pisanek znajdujących się po lewej stronie i po prawej stronie. Pisanie w okienkach między obrazkami odpowiednich liczb i znaków.

 

 

Zabawa Prawda czy fałsz?

Dzieci słuchają zdań wypowiadanych przez N. Jeżeli, według nich zdania, są one prawdziwe,

wstają, a gdy uważają, że nie są prawdziwe (są fałszywe), tupią nogami w podłogę.

Pisanki to ozdobione jajka.

Do wielkanocnego koszyka obok pisanek kładziemy warzywa.

Baranek wielkanocny może być z ciasta.

Cukrowe zajączki robimy z pietruszki.

W czasie Wielkanocy dzielimy się jajkiem.

Święta wielkanocne są w zimie.

Bazie rosną na wierzbie.

Podział na sylaby słów kojarzących się z Wielkanocą.

Pi-san-ki, ba-ra-nek, za-ją-czek, bo-ro-wi-na, ko-szy-czek.

 

Rozwiązywanie zadań tekstowych na dodawanie i na odejmowanie w zakresie 10.

• Rozwiązywanie zadań tekstowych metodą symulacji.

Liczmany, kartoniki z liczbami od 1 do 10, kartoniki ze znakami.

Dzieci mają liczmany, kartoniki z liczbami, znakami. N. mówi zadania, dzieci ilustrują je za

pomocą liczmanów, układają działania i je odczytują. Na zakończenie udzielają odpowiedzi

na zadane pytania.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin