• Ćwiczenia poranne – zestaw 25.
Tamburyn, bębenek.
• Ćwiczenia dużych grup mięśniowych Przedświąteczne
porządki.
Dzieci naśladują odkurzanie, trzepanie dywanów,
mycie okien i wycieranie kurzu z mebli znajdujących
się na różnej wysokości.
• Ćwiczenie nóg Po schodach.
Dzieci naśladują zbieganie po schodach. Biegną
w miejscu, z wysokim unoszeniem kolan. Potem
wchodzą po schodach – maszerują w miejscu, z wysokim
unoszeniem kolan i z przechylaniem się na
boki.
• Czworakowanie Zajączki wielkanocne.
Dzieci naśladują sposób poruszania się zajączków – całe dłonie mają oparte na podłodze,
podciągają nogi do rąk. Co pewien czas zatrzymują się, stają słupka – wykonują przysiad,
palce wskazujące trzymają przy uszach, rozglądają się na boki. Potem zmieniają kierunek
poruszania się.
• Bieg Wesołe kurczątka.
Dzieci dobierają się parami, stają jedno za drugim. Pierwsze kurczątko przy dźwiękach
tamburynu odbiega od drugiego, które stoi w miejscu. Kiedy zabrzmią dźwięki bębenka,
pierwsze kurczątko zatrzymuje się, a drugie dobiega do pierwszego i staje za nim. Podczas
powtórzenia zabawy drugie kurczątko staje się pierwszym i prowadzi.
• Marsz po obwodzie koła – Spacer baranków.
Dzieci maszerują po kole i rytmizują tekst: Bielutkie baranki sobie spacerują, na Wielkanoc
wyczekują, trzymając rękę przy oczach, rozglądają się na boki, cicho pobekując: Bee, bee, bee.
• Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Zające na łące.
Skakanki.
N. układa w ogrodzie przedszkolnym ze skakanek rów – przeszkodę dla zajęcy. Dzieci są
zającami. Poruszają się po wyznaczonym przez N. miejscu do zabawy. Nie mogą jednak
przejść przez rów. Część zajęcy jest po jednej stronie rowu, część – po drugiej. Na hasło N.:
Uwaga, rów! – zające podchodzą do rowu i przeskakują przez niego obunóż na drugą stronę.
Dalej zabawa toczy się według tych samych zasad.
• Zabawa orientacyjno-porządkowa Kura i kurczęta.
N. odgrywa rolę kury, dzieci to kurczęta. Kura chodzi po sali, mówiąc: Ko, ko, ko... Dzieci poruszają się wokół niej w dowolnych kierunkach, powtarzając: Pi, pi, pi. Kiedy kura przestanie wydawać odgłosy i przykucnie, kurczątka zbiegają się do niej i przytulają się do siebie. Pozostają przez chwilę w ciszy.
Marzec, tydzień 4 Wkrótce Wielkanoc
Dzień 1 Pisanki
• Karta pracy, cz. 3, nr 54-55.
− Połączcie, samodzielnie lub z pomocą N. pierwsze głoski z nazw zdjęć. Narysujcie w pustych polach
to, czego nazwę otrzymaliście. Z czym kojarzą się wam te nazwy?
− Narysujcie w pustych polach pisanki według podanych wzorów. Pokolorujcie rysunki pisanek na podane kolory.
− Podzielcie nazwy zdjęć na sylaby lub na głoski. Narysujcie w polach pod zdjęciami tyle kresek, z ilu sylab (5-latki) lub głosek (6-latki) składają się te nazwy.
• Słuchanie wiersza Doroty Gellner Pisanki, inscenizowanego sylwetami
Sylwety do wiersza.
Patrzcie,
ile na stole pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.
Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia.
Z pisanek się wyklują
ŚWIĄTECZNE ŻYCZENIA
• Rozmowa na temat wiersza.
− Co znajduje się na stole?
Jak wyglądają pisanki?
Co wykluje się z pisanek?
• Zabawy pisankami.
Papierowe sylwety pisanek.
Dzieci otrzymują papierowe sylwety pisanek (po dziesięć). N. mówi rymowankę, a dzieci
ilustrują ją sylwetami pisanek, dodają i podają wynik. Np.
W lewej ręce pięć pisanek mam.
W prawej ręce trzy pisanki mam.
Pisanki tu, pisanki tam.
Ile razem pisanek mam?
W prawej ręce pięć pisanek mam.
PO OBIEDZIE Dzień 2 Kura, kurczęta i pisanki
• Karta pracy, cz. 3, nr 56-57.
− Pokolorujcie rysunki jajek jednym kolorem, ale tak, żeby każde jajko było inne.
− Połączcie w pary takie same zestawy pisanek.
• Kończenie rysowania kurki i kogucika według wzoru.
• Kolorowanie jajka znajdującego się po lewej stronie karty w różowe wzorki, a po prawej – w zielone
wzorki.
•Ćwiczenia klasyfikacyjne Jakie to święta?
Obrazki i sylwety związane ze świętami – Bożego
Narodzenia i Wielkanocy.
Oglądanie dwóch obrazków, mówienie, z jakimi świętami się one kojarzą i po czym dzieci to poznały.
Segregowanie sylwet związanych ze świętami Bożego Narodzenia i z Wielkanocą, umieszczanie ich
przez dzieci pod odpowiednimi obrazkami. Np. Boże Narodzenie: szopka, siano, opłatek, żłóbek, trzej królowie, choinka, bombki, gwiazda betlejemska. Wielkanoc: jajka, bazie, koszyk, baranek, palma,
kurczątko, zajączek, owies, pisanki.
• Oglądanie obrazków, wycinanie ich, układanie według kolejności zdarzeń i przyklejanie na
kartce. Opowiadanie historyjki.
Wyprawka, karta G, nożyczki, kartka, klej.
K
Dzień 2 Pisanki wielkanocne
Zajęcia 2. Zabawy i ćwiczenia z literą ł.
• Wykonywanie pisanek – praca plastyczna.
• Zabawa badawcza Poznajemy budowę jajka.
Jajka: kurze, przepiórcze, strusie (lub ich obrazki), jajka kurze – gotowane i surowe.
Dzieci oglądają jajka: kurze, przepiórcze i strusie (lub ich obrazki) przyniesione przez N., porównują
ich wielkość i kolorystykę, wypowiadają się na temat ich kształtu; podają przykłady
zwierząt, które wykluwają się z jajek.
• Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 74-75.
• Kolorowanie pól z literami tworzącymi nazwy zdjęć, znajdującymi się w tabeli.
• Tworzenie wyrazów z liter i sylab. Czytanie ich.
• Nazywanie zdjęć. Odszukiwanie na końcu kart kartoników z ich nazwami. Wycinanie ich,
a potem przyklejanie pod odpowiednimi zdjęciami.
• Kreślenie w powietrzu kształtu jajka: dużego, a potem – małego .ZABAWA powtarzamy coraz szybciej
MAŁE DUŻE, dłonie złączone przybliżamy do brzucha i oddalamy
MAŁE DUŻE
JAJO KURZE, kreślimy kształt jaja oboma palcami wskazującymi
JAJO KURZE,
DUŻE, MAŁE,
DOSKONAŁE, klepiemy się po brzuchu/ masujem brzuch
DOSKONAŁE,
-MNIAM! Klaszczemy raz w obie dłonie
• Słuchanie kilku ciekawostek na temat pisanek.
Zwyczaj zdobienia jaj w czasie Wielkanocy ma w Polsce długą tradycję (od X wieku). Najpopularniejszą
i najstarszą techniką zdobienia jaj jest technika batikowa polegająca na nanoszeniu
wosku przy użyciu tak zwanego pisaka (małego lejka z blachy, osadzonego na patyczku) lub
przy użyciu szpilki.
Do innych technik należy wyskrobywanie wzorów przy użyciu ostrego narzędzia; oklejanie jaj
wycinankami z papieru, tkaniną; malowanie farbami różnego rodzaju oraz wytrawianie wzorów
kwasem (dawniej z kiszonej kapusty, obecnie – kwasem solnym).
•Karta pracy, cz. 3, nr 58. . Historyjka obrazkowa Przygoda wielkanocna.
− Obejrzyjcie obrazki. Zaznaczcie kolejność zdarzeń w historyjce, rysując w okienkach przy obrazkach odpowiednią liczbę kropek lub pisząc właściwe liczby. Opowiedzcie historyjkę.
• Zabawa ruchowa utrwalająca umiejętność określania położenia przedmiotów w przestrzeni – Zajączki wielkanocne. Papierowe pisanki wycięte z kolorowych gazet, nożyczki, pluszowy zajączek.
N. rozkłada w sali pisanki, wycięte przez niego lub dzieci po liniach konturowych z kolorowych gazet
(pisanki powinny być zbliżone wielkością do stóp dziecka). Najpierw N. manipuluje zabawką – pluszowym zajączkiem, sadzając go w różnych miejscach: na pisance, za nią, przed nią, między dwoma pisankami, a dzieci określają, gdzie znajduje się zajączek.
Następnie dzieci stają się zajączkami i poruszają się między pisankami. Na hasło: Zajączki
– na pisanki – stają na pisankach. Na hasło: Zajączki – za pisanki – stają za nimi, zwrócone
twarzami do N. Przy powtórzeniach zabawy wykonują kolejne polecenia N.
Dzień 4 Kartka wielkanocna
• Karta pracy, cz. 3, nr 60-61.
− Rysujcie po śladach, bez odrywania kredki od karty.
− Posłuchajcie zagadek Barbary Szelągowskiej. Rozwiążcie je.
− Obejrzyjcie obrazki. Zaznaczcie dziewięć różnic między nimi.
• Wypowiedzi dzieci na temat przygotowań do świąt w ich domach.
• Wykonywanie kartki świątecznej, która ozdobi świąteczny stół w domach dzieci.
Wyprawka, karta 19, klej, nożyczki, pomarańczowy karton (z zestawu).
• Pokaz gotowej pracy wykonanej przez N.; zwracanie uwagi na potrzebne materiały.
• Omawianie sposobu jej wykonania.
• Samodzielne działania dzieci.
• Wycinanie wybranych elementów z karty.
• Składanie kartonu na pół wzdłuż krótszego boku.
• Przyklejanie na pierwszej stronie złożonego kartonu wyciętych elementów wielkanocnych
tak, aby powstała najpiękniejsza kartka świąteczna.
W środku N. napisze życzenia dla najbliższych.
PO OBIEDZIE
• Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 67.
• Liczenie, ile kropek jest razem w każdej kolumnie. Skreślanie nieprawidłowych wyników oraz znajdujących się przy nich liter. Odczytanie wyrazu z pozostałych
liter.
• Liczenie w każdej ramce pisanek znajdujących się po lewej stronie i po prawej stronie. Pisanie w okienkach między obrazkami odpowiednich liczb i znaków.
• Zabawa Prawda czy fałsz?
Dzieci słuchają zdań wypowiadanych przez N. Jeżeli, według nich zdania, są one prawdziwe,
wstają, a gdy uważają, że nie są prawdziwe (są fałszywe), tupią nogami w podłogę.
Pisanki to ozdobione jajka.
Do wielkanocnego koszyka obok pisanek kładziemy warzywa.
Baranek wielkanocny może być z ciasta.
Cukrowe zajączki robimy z pietruszki.
W czasie Wielkanocy dzielimy się jajkiem.
Święta wielkanocne są w zimie.
Bazie rosną na wierzbie.
• Podział na sylaby słów kojarzących się z Wielkanocą.
Pi-san-ki, ba-ra-nek, za-ją-czek, bo-ro-wi-na, ko-szy-czek.
• Rozwiązywanie zadań tekstowych na dodawanie i na odejmowanie w zakresie 10.
• Rozwiązywanie zadań tekstowych metodą symulacji.
Liczmany, kartoniki z liczbami od 1 do 10, kartoniki ze znakami.
Dzieci mają liczmany, kartoniki z liczbami, znakami. N. mówi zadania, dzieci ilustrują je za
pomocą liczmanów, układają działania i je odczytują. Na zakończenie udzielają odpowiedzi
na zadane pytania.
...
PUSIA108