Thorpe S. - Podręcznik coachingu.pdf

(202240 KB) Pobierz
Sara Thorpe
Jackie Clifford
PODRĘCZNIK
szkolenia
Niezbędnik
dla
instruktorów
i
menedżerów
Podręcznik
Przektad
Anna Sawicka-Chrapkowicz
REBIS
DOM WYDAWNICZY REBIS
Poznań
2007
Spis
treści
Podziękowania
....................................... 9
Wprowadzenie ....................................... 11
CZĘŚĆ
1. Proces coachingu ........................... 15
1. Co to jest coaching? .............................. I 7
Potrzeby rozwojowe; Rozwój - podstawowe
wartości
i prze-
konania; Trening; Mentoring; Doradztwo;
Zarządzanie
bez-
pośrednie
(liniowe);
Korzyści płynące
z coachingu; Podsu-
mowanie
2. Teorie uczenia
się
................................ 27
Teoria kompetencji; Cykl uczenia
się
Kolba; Przeszkody
w uczeniu
się;
Indywidualne style pracy; Obszary i pozio-
my uczenia
się (podział
Blooma)
3. Wprowadzenie do modelu coachingu ................. 39
4. Opis pracy,
umiejętności
i cech coacha ................ 43
5. Przygotowanie do prowadzenia coachingu ............. 4 5
Przygotowanie siebie; Przygotowanie miejsca; Przygotowa-
nie klienta
6. Etap 1:
Określanie
potrzeb i celów coachingu ........... 47
Twoje
działania;
Co
może się
nie
udać;
Wymagane
umiejęt-
ności
7. Etap 2: Uzgadnianie konkretnych potrzeb rozwojowych .. 55
Twoje
działania;
Co
może się
nie
udać;
Wymagane
umiejęt-
ności
6
Spis
treści
Spis
treści
7
8. Etap 3: Opracowywanie
szczegółowego
planu coachingu
Twoje
działania;
Co
może
się
nie
udać;
Wymagane
umiejęt-
ności
65
9. Etap 4: Wykonywanie
zadania
ności
bądź czynności
.
. . . . . . . . 69
Twoje
działania;
Co
może
się
nie
udać;
Wymagane
umiejęt-
1O. Etap 5:
Przegląd działania
i planowanie lepszego
funkcjonowania .
.
. . . . . .
.
.
.
.
.
. .
.
.
. .
. . . . . . .
. .
. .
. .
81
Twoje
działania;
Co
mo
że
się
nie
udać;
Wymagane
umiejęt-
nośc i
personalnych
podczas
treningu; Jednodniowy
przełomowy
coaching; Klienci
- zawodnicy
drużyny piłkarskiej;
Uczest-
nictwo
w
coachingu
dotyczącym
zarządzania
projektem;
Uczestnictwo
w coachingu
dotyczącym
specyficznych
prze-
konań/zachowań;
Coaching
w miejscu pracy;
Coaching
do-
tyczący
sytuacji
życiowych;
Uczestnictwo
w coachingu
przygotowującym
do
objęcia
stanowiska kierownika
CZĘŚĆ
3.
Działania
i
ćwiczenia
.......................
199
Zrób
mapę
swojej
podróży;
Wzloty
i upadki;
Wykresy
pają­
kowate;
Analiza pola
sił;
Kierowane
wyobrażenia;
Nie do-
kończone
zdania;
Rozumienie mowy
ciała;
Przełóż
zegarek;
Oddaj to;
Lista
umiejętności;
Analiza
SWOT;
Pytania „Co
by
było,
gdyby...
?";
Najlepszy na
świecie;
Koty
i lodówki;
Ocena
postępów;
Technika
przeglądu;
Dziennik
moich fru-
stracji; Afirmacje;
Mocne
strony
osobowości; Sześć
kapelu-
szy
myślowych
Edwarda de Bono; Przeramowanie; Bada-
nia; Pytania
,
pytania, pytania;
Rozwiązywanie
problemów;
Kwestionariusze; Prezentacja;
Odgrywanie
ról;
Studium
przypadku;
Segregacja
dokumentów i korespondencji
Źródła
.....
.
.
...
..................................
253
11. Etap 6:
ności
Zakończenie
coachingu . . . . . . . .
. .
. .
.
. . .
. .
. .
.
97
Twoje
działania;
Co
może się
nie
udać;
Wymagane
umiejęt-
12. Coaching inicjowany przez osoby trzecie . . . . . . . . . . . . . 99
Ustalanie
kontraktu
dotyczącego
coachingu
13.
Umiejętności
......
..
..................
....
....
103
Radzenie
sobie z
kon-
fliktami;
Ułatwianie
uczenia
się
i nabywania
nowych
umie-
jętności
(facylitacja); Wywieranie
wpływu;
Słuchanie;
Ob-
serwacja;
Planowanie i ustalanie priorytetów;
Przedsta-
wianie
pomysłów
i informacji; Zadawanie
pytań;
Budowa-
nie kontaktu; Stosowanie
i
interpretowanie komunikacji
niewerbalnej
CZĘŚĆ
2.
Studia przypadków
.........................
129
Umiejętności
ana1ityczne;
Asertywność;
Literatura
zalecana
...
............
...
..
..
.............
254
Indeks .....
.
..
.......
......
.....
...
.......
........
259
Coaching
partnera
w
krajowej firmie prawniczej;
Stowarzy-
szenie Skautów; Coaching
kierowników
sprzedaży
i
ich
ze-
społów;
Nowi pracownicy policji miejskiej;
Coaching
mło­
dzieżowej drużyny piłkarskiej;
Coaching dwóch
głównych
kierowników; Coaching
z zakresu
obsługi
klienta/komuni-
kacji
bezpośredniej;
Coaching
różnych
osób w
rozmaitych
dziedzinach;
Coaching kierownika
operacyjnego,
który
ma
objąć
stanowisko specjalisty
do
spraw
personalnych;
Coaching
w celu
udoskona1enia
umiejętności doświadczonego
trenera;
Coaching
dyrektora
zwalniającego
pracownika i
początkują-
cej
załogi
jachtu; Rozwijanie
skutecznych
umiejętności
inter-
Wprowadzenie
O coachingu wiele
się
mówi.
Zajmując się
zawodowo procesami
uczenia
się
i rozwoju,
zauważamy stały
popyt na szkolenia
dotyczące
umiejętności związanych
z coachingiem oraz na prowadzenie go w in-
stytucjach.
Bezpośredni przełożeni słyszą, że
coaching jest
istotną czę­
ścią
ich roli. Coraz
częściej proszą
o niego
także
klienci indywidualni.
Przygotowując się
do kursów treningowych,
stwierdziłyśmy, że więk­
szość dostępnych materiałów
i literatury koncentruje
się
na
umiejęt­
nościach
coacha - na sztuce aktywnego
słuchania,
zadawania
pytań
i
określania działań,
które
należy wcielić
w
życie. Choć umiejętności
te
niezmiernie istotne, to jednak brakuje
ustaleń dotyczących
samego
procesu: w którym momencie jako coach
wykorzystuję
konkretne umie-
jętności?
Kiedy powinienem
rozpocząć
coaching
współpracownika?
Jak
długo
powinien on
trwać?
Jakimi metodami mam
się posługiwać?
Kiedy
zaczęłyśmy rozmawiać
o coachingu,
odkryłyśmy, że
mamy
odmienne zdanie na temat tego, na czym on polega i jak
się
odbywa.
Początkowo zakładałyśmy, że
skoro od kilku lat pracujemy wspólnie,
automatycznie przypisujemy
używanym
przez nas
słowom
te same zna-
czenia!
Różnice
nie
były
zbyt
głębokie,
lecz
wystarczające,
by
zadawać
pytania oraz
podejmować
próby zdefiniowania
zagadnień związanych
z tym tematem. Omówiwszy coaching w wielu organizacjach, przeczy-
tawszy sporo
książek
oraz przeprowadziwszy rozmowy z
przełożonymi
i trenerami,
doszłyśmy
do wniosku,
że
nie tylko my rozumiemy coa-
ching na
różne
sposoby. Napotkane przez nas definicje
opisują
go roz-
maicie: od treningu prowadzonego podczas pracy po dyskusje
zarządu
na temat funkcjonowania firmy.
W tej
książce posługujemy się następującą definicją
coachingu:
12
Wprowadzenie
Wprowadzenie
13
Pomoc danej osobie we wzmacnianiu i ud.1skonalaniu
działania
poprzez
refleksję
nad tym, jak stosuje konkretnq
umiejętność
i/lub
wiedzę.
W rozdziale 1. znajduje
się szczegółowe
omówienie tej definicji oraz
jej znaczenia w
kontekście
podstawowych zasad uczenia
się.
Ponadto
jest on
też okazją
do
przemyślenia podobieństw
i
różnic między
coa-
chingiem a treningiem, mentoringiem, doradztwem i
zarządzaniem
bez-
pośrednim
(liniowym).
Naszym celem jest ukazanie w tej
książce
prostego i praktycznego
procesu coachingu. Mamy
nadzieję, że dzięki
temu stanie
się
on mniej
tajemniczy, nada twoim
działaniom odpowiednią strukturę
bez
wzglę­
du na to, czy
miałeś
z nim
wcześniej
do czynienia. Z
pomocą
tej
książ­
ki masz
zdobyć pewność
siebie w prowadzeniu coachingu, bez poczu-
cia,
że powinieneś
w tym celu
być
wykwalifikowanym coachem. Bez
względu
na to, czy
brałeś udział
w treningu dla coachów, naszym ce-
lem jest podanie jasnych i
przystępnych
wskazówek oraz podpowiedzi,
z których
można będzie
w razie potrzeby
korzystać.
Proponowany przez nas model coachingu wywodzi
się
z naszych
doświadczeń,
jakie
zdobyłyśmy, przechodząc
od funkcji trenerów szkol-
nych do
bezpośrednich przełożonych,
dla których coaching jest istot-
ną częścią zadań.
W trakcie tej osobistej przemiany
zauważyłyśmy, że
nasza praca z klientami polega w
dużej
mierze na pomaganiu we wpro-
wadzaniu programów coachingowych oraz na prowadzeniu coachingu
dla klientów indywidualnych spoza naszych grup.
Uważamy, że
stwo-
rzony przez nas model jest elastyczny i
łatwy
w zastosowaniu. Nie mamy
też
wyrzutów sumienia z tego powodu,
że
nasze
podejście
do tematu
ma charakter praktyczny, a nie akademicki.
Książka
jest podzielona na trzy
części
(w
zależności
od tego, co bar-
dziej pasuje do preferowanego przez ciebie stylu uczenia
się,
przeczytaj
od deski do deski albo
zaglądaj
do poszczególnych
rozdziałów):
Część
1. Oprócz definicji znajdziesz tu praktyczny model coachin-
gu.
Każdy
poziom
został dokładnie
omówiony, a opisowi towarzy-
szą
wskazówki i porady
pomagające
w jego stosowaniu, uwagi na
temat wymaganych na
każdym
poziomie
umiejętności
oraz pomy-
sły,
które
można wykorzystać
wtedy, gdy proces nie
postępuje
we-
dług
planu.
Część
2. Zawiera studia przypadków
dotyczące
osób, które prowa-
dzą
coaching albo
były
prowadzone przez coacha w dziedzinie
życia
zawodowego, sportowego czy osobistego.
Część
3. Obejmuje zestaw
działań
i
ćwiczeń,
które
można
przysto-
sować
i
wykorzystać
w trakcie
własnych
sesji coachingowych.
Książka
zawiera
także listę
przydatnych publikacji, do których
można
sięgnąć, doskonaląc się
w roli coacha.
Mamy
nadzieję, że
spodoba ci
się
ta
książka. Chciałybyśmy uzyskać
informacje zwrotne na jej temat, jak
również dowiedzieć się,
jakie
twoje osobiste
doświadczenia związane
z coachingiem.
Możesz się
z na-
mi
skontaktować, pisząc
pod adresem: deartrainer@btopenworld.com
Sara i jackie
Zgłoś jeśli naruszono regulamin