sprawdzian 2.pdf

(144 KB) Pobierz
Wyrażenia algebraiczne
.................................................................................
imię i nazwisko
grupa
............
lp. w dzienniku
A
.................
klasa
.................
data
1.
Po uproszczeniu wyrażenia
(7�� − 6) − (5 + ��)
otrzymamy:
A.
6�� − 11
B.
8�� − 1
C.
6�� − 1
D.
8�� − 11
2.
Wykonaj mnożenie i zredukuj wyrazy podobne, jeśli jest to możliwe.
a)
(5 + 3��)(4 + ��)
b)
(�� − 2��)(5 − 3��)
c)
(�� − ��)(5�� + 2��)
15�� + 6��
3
d)
(���� − ��)(2���� + 3��)
3.
Wykonaj działania i zredukuj wyrazy podobne.
a)
(3�� + 7)(2�� − 3)
b)
4.
Przyjmijmy, że
��
oznacza liczbę naturalną. Zapisz trzy kolejne liczby nieparzyste następujące po liczbie
2�� − 1.
5.
Oblicz średnią arytmetyczną liczb:
2�� − 1, 2�� + 3, 2�� + 7.
6.
Zapisz liczbę, która:
3
5
5�� + 10��
5
b) jest średnią arytmetyczną liczb
��
i
��
2
,
7.
Uporządkuj jednomian:
2,5����
3
⋅ (−1,4) ⋅ ����
2
.
8.
Zredukuj wyrazy podobne, a następnie oblicz wartości liczbowe wyrażeń.
a)
3�� − 5 + 7�� + 4 − 5�� + 3
dla
�� = −2
a)
�� − 8��
dla
�� = 4
i
�� = −1
a) liczbę o 3 mniejszą od
��
2
,
b)
5�� + 3�� + 8 − 6�� + 7��
dla
�� = 2, �� = −0,5
c) stanowi
liczby
��.
a) jest 4 razy mniejsza od
��,
9.
Oblicz wartości liczbowe wyrażeń:
b)
3��
2
− ��(5�� + 8)
dla
�� = −2
i
�� = 6
10.
Zapisz w postaci wyrażenia algebraicznego:
b) liczbę o 75 % mniejszą od liczby
��,
c) sumę sześcianów liczb
��
i
��.
Wybór zadań: Paweł Piątkowski
383338
Copyright © Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
Wyrażenia algebraiczne
.................................................................................
imię i nazwisko
grupa
............
lp. w dzienniku
B
.................
klasa
.................
data
1.
Po uproszczeniu wyrażenia
(3�� − 4) − (2 + ��)
otrzymamy:
A.
4�� − 2
B.
4�� − 6
C.
2�� − 2
D.
2�� − 6
2.
Wykonaj mnożenie i zredukuj wyrazy podobne, jeśli jest to możliwe.
a)
(2�� + 6)(5 + ��)
b)
(�� − 3��)(�� − 2)
c)
(�� − 2��)(�� + 2��)
9�� + 15��
3
d)
(�� − ����)(4���� + 3��)
3.
Wykonaj działania i zredukuj wyrazy podobne.
a)
(2�� − 3)(�� + 6)
b)
4.
Przyjmijmy, że
��
oznacza liczbę naturalną. Zapisz trzy kolejne liczby parzyste następujące po liczbie
2�� − 1.
5.
Oblicz średnią arytmetyczną liczb:
�� − 5, 2�� + 4, 3�� − 2.
6.
Zapisz liczbę, która:
3
4
12�� + 16��
4
a) jest 4 razy większa od
��,
c) stanowi
liczby
��.
b) jest średnią arytmetyczną liczb
��
i
��
2
,
7.
Uporządkuj jednomian:
1,6����
3
⋅ (−2,5) ⋅ ��
2
��
3
.
8.
Zredukuj wyrazy podobne, a następnie oblicz wartości liczbowe wyrażeń.
a)
2�� + 8 − 4�� − 3 + 6�� − 2
dla
�� = −5
a)
−�� + 4��
dla
�� = −3
i
�� = 5
a) sumę liczb
��
i
��,
b)
4�� + 2�� + 6 − 5�� + 3��
dla
�� = 3, �� = −0,2
9.
Oblicz wartości liczbowe wyrażeń:
b)
4��
2
− ��(2�� + 1)
dla
�� = 3
i
�� = −2
10.
Zapisz w postaci wyrażenia algebraicznego:
c) liczbę, która jest iloczynem kwadratu liczby
��
i sześcianu liczby
��.
b) liczbę o 40 % większą od liczby
��,
Wybór zadań: Paweł Piątkowski
383338
Copyright © Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
Zgłoś jeśli naruszono regulamin