Dział 6. Orientujemy się w terenie
Temat lekcji 42: Czytamy plan miasta i mapę turystyczną
■ Cel ogólny
Poznanie pojęcia mapa. Wskazanie różnic pomiędzy planem i mapą oraz identyfikowanie obiektów na planie i mapie.
Uwagi do realizacji zajęć
Nauczyciel przygotowuje plan miasta, mapę regionu, mapę Polski oraz mapę ogólnogeograficzną świata.
■ Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
1. Nauczyciel przypomina, czym jest plan przedmiotu. Podaje kolejność działań koniecznych do wykonania planu.
2. W nawiązaniu do poprzedniej lekcji nauczyciel zadaje uczniom pytania:
• O czym informuje nas skala?
• Jak zapisujemy skalę?
• Co to jest plan?
• Jakie czynności należy wykonać, aby narysować plan przedmiotu?
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel inicjuje burzę mózgów. Pyta uczniów, na czym polega różnica między planem przedmiotu, planem terenu a mapą. Uczniowie porównują plany miast, mapy ścienne i mapy w atlasie.
2. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy oraz atlasy i mapy.
3. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela rozwiązują zadania z karty pracy.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadań w karcie pracy.
2. Nauczyciel ocenia i podsumowuje pracę uczniów na lekcji.
Praca domowa
Wykonaj zadanie 4 ze s. 79 zeszytu ćwiczeń.
Sebastiansiwak2005