programowanie dla początkujących w 24 godziny. wydanie iv helion.pdf

(10545 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Beginning Programming in 24 Hours, Sams Teach Yourself (4th Edition)
Tłumaczenie: Tomasz Walczak
ISBN: 978-83-283-6797-5
Authorized translation from the English language edition, entitled BEGINNING PROGRAMMING
IN 24 HOURS, SAMS TEACH YOURSELF, 4th Edition by PERRY, GREG; MILLER, DEAN,
published by Pearson Education, Inc, publishing as Sams Publishing, Copyright © 2020 by Pearson
Education, Inc.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any
means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage
retrieval system, without permission from Pearson Education, Inc.
POLISH language edition published by Helion SA, Copyright © 2020.
Microsoft® and Windows® are registered trademarks of the Microsoft Corporation in the U.S.A. and
other countries.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym
powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Helion SA nie ponoszą
również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/prp244.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/prp244
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
O autorach ................................................................................ 11
Podziękowania .......................................................................... 12
Wprowadzenie .......................................................................... 13
CZĘŚĆ I
ZACZNIJ PROGRAMOWAĆ JUŻ DZIŚ
Godzina 1.
Praktyczne
ćwiczenia
z programowania .................................... 19
Przygotuj się do programowania ............................................................................... 19
Co robi program komputerowy? ............................................................................... 20
Często powtarzane mity na temat programowania .......................................... 21
Istnieje już wiele programów ...................................................................................... 23
Programiści są poszukiwani na rynku pracy ....................................................... 23
Prawdziwa wartość programów ................................................................................ 24
Użytkownicy zwykle nie są właścicielami programów ................................... 24
Udostępnianie programów komputerowych ....................................................... 24
Twój pierwszy program ................................................................................................. 26
Komentarze objaśniające kod ..................................................................................... 28
Wpisywanie własnego programu .............................................................................. 29
Podsumowanie ................................................................................................................... 31
Pytania i odpowiedzi ....................................................................................................... 32
Warsztaty .............................................................................................................................. 32
Godzina 2.
Proces i techniki ........................................................................ 35
Do czego potrzebne są programy? ............................................................................ 35
Programy, programy, wszędzie programy ............................................................ 38
Programy jako wskazówki ............................................................................................ 39
Podsumowanie ................................................................................................................... 48
Pytania i odpowiedzi ....................................................................................................... 48
Warsztaty .............................................................................................................................. 48
Kup książkę
Poleć książkę
4
Spis treści
Godzina 3.
Projektowanie programu .......................................................... 51
Dlaczego potrzebny jest projekt? .............................................................................. 51
Umowa między użytkownikiem a programistą .................................................. 52
Etapy projektowania ....................................................................................................... 53
Podsumowanie ................................................................................................................... 65
Pytania i odpowiedzi ....................................................................................................... 65
Warsztaty .............................................................................................................................. 66
Godzina 4.
Pobieranie danych wejściowych i wyświetlanie danych
wyjściowych .............................................................................. 69
Wyświetlanie danych na ekranie za pomocą Pythona ..................................... 69
Przechowywanie danych ............................................................................................... 72
Przypisywanie wartości ................................................................................................. 73
Pobieranie danych z klawiatury za pomocą metody input() ........................ 75
Podsumowanie ................................................................................................................... 80
Pytania i odpowiedzi ....................................................................................................... 80
Warsztaty .............................................................................................................................. 81
Godzina 5.
Przetwarzanie danych z wykorzystaniem liczb i słów ................ 83
Jeszcze o łańcuchach znaków ...................................................................................... 83
Wykonywanie obliczeń matematycznych w Pythonie .................................... 87
W jaki sposób komputery wykonują obliczenia? ............................................... 89
Używanie znaków Unicode ........................................................................................... 92
Przegląd funkcji ................................................................................................................. 93
Podsumowanie ................................................................................................................... 98
Pytania i odpowiedzi ....................................................................................................... 99
Warsztaty .............................................................................................................................. 99
CZĘŚĆ II
PODSTAWY PROGRAMOWANIA
Godzina 6.
Sterowanie programami ......................................................... 103
Porównywanie danych za pomocą instrukcji if ................................................103
Pisanie warunków ..........................................................................................................106
Pętle .......................................................................................................................................108
Podsumowanie .................................................................................................................116
Pytania i odpowiedzi .....................................................................................................116
Warsztaty ............................................................................................................................116
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
5
Godzina 7.
Narzędzia do debugowania .................................................... 119
Pierwszy błąd .................................................................................................................. 119
Wszystko zależy od precyzji ..................................................................................... 120
Pisz przejrzyste programy ......................................................................................... 126
Dodatkowe techniki debugowania ........................................................................ 127
Podsumowanie ................................................................................................................ 128
Pytania i odpowiedzi ..................................................................................................... 128
Warsztaty ........................................................................................................................... 129
Godzina 8.
Techniki programowania strukturalnego ................................ 131
Programowanie strukturalne ................................................................................... 131
Umieszczanie kodu w Pythonie w funkcjach .................................................... 137
Testowanie programu ................................................................................................. 139
Profilowanie kodu ......................................................................................................... 141
Wróćmy do programowania ..................................................................................... 141
Podsumowanie ................................................................................................................ 142
Pytania i odpowiedzi .................................................................................................... 142
Warsztaty ........................................................................................................................... 142
Godzina 9.
Pisanie algorytmów ................................................................. 145
Liczniki i akumulatory ................................................................................................. 146
Listy w Pythonie ............................................................................................................. 148
Obliczanie łącznych wartości za pomocą akumulatorów ........................... 151
Przestawianie wartości ............................................................................................... 152
Sortowanie ........................................................................................................................ 153
Przeszukiwanie list ....................................................................................................... 158
Więcej o funkcjach ......................................................................................................... 164
Pętle zagnieżdżone ........................................................................................................ 167
Podsumowanie ................................................................................................................ 168
Pytania i odpowiedzi .................................................................................................... 168
Warsztaty ........................................................................................................................... 168
CZĘŚĆ III
JAVA I PROGRAMOWANIE OBIEKTOWE
Godzina 10.
Programowanie w Javie .......................................................... 173
Wprowadzenie do Javy ................................................................................................ 174
Java udostępnia zawartość wykonywalną ......................................................... 176
Automatyczne wykonywanie ................................................................................... 177
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin