ACC g30 4.pdf

(595 KB) Pobierz
Aktywny tempomat (ACC)
Powrót do przeglądu systemów asystujących
Wskazówki dotyczące pojazdu: aktywny tempomat (ACC)
Opis działania
Aktywny tempomat reguluje ustawioną prędkość określoną przez kierowcę
oraz, w razie potrzeby, również wstępnie wybraną odległość od
poprzedzającego pojazdu.
Jeśli zainstalowano czujnik dalekiego zasięgu przedniego radaru (FRSF),
dane z przedniego czujnika radarowego dalekiego zasięgu (FRSF) są
łączone z danymi z kamery KAFAS w systemie wyposażenia opcjonalnego
(SAS).
Jeśli jest zainstalowany przedni czujnik radarowy (FRS), dane z przedniego
czujnika radarowego (FRS) są łączone z danymi z kamery KAFAS w
systemie wyposażenia opcjonalnego (SAS).
Kamera KAFAS jednoznacznie wykrywa pojazdy, jeśli zostanie wykryty tył
pojazdu. Ponadto jednostka sterująca KAFAS odpowiada za określanie
informacji o pasie jazdy, pozycji pojazdu i ruchu pojazdu. Wykrywanie
nieruchomych pojazdów odbywa się również przez kamerę KAFAS.
Jeśli aktywny tempomat jest włączony, dynamiczna kontrola stabilności
(DSC) jest również aktywowana, jeśli została wcześniej wyłączona przez
kierowcę.
Zakres zastosowania aktywnego tempomatu rozciąga się aż do
postoju. Odległość i prędkość są regulowane automatycznie.
Minimalna ustawiona prędkość, którą można ustawić, wynosi 30 km/h.
Maksymalna prędkość, jaką można ustawić, wynosi 210 km/h w pojazdach
z przednim czujnikiem radarowym dalekiego zasięgu (FRSF) i 160 km/h w
pojazdach z przednim czujnikiem radarowym (FRS).
Jeżeli kierowca pozostawi pojazd na postoju z aktywnym systemem, pojazd
jest utrzymywany w bezruchu za pomocą hamulca postojowego.
W sytuacjach, w których wymagane jest ostrzejsze hamowanie, niż system
jest w stanie zastosować, kierowca jest proszony o przejęcie kontroli nad
pojazdem za pomocą sygnału wizualnego i akustycznego.
Wyświetlacz
Ustawiona prędkość jest wyświetlana w zestawie wskaźników
(KOMBI). Podczas aktywnej kontroli jest wyświetlany na zielono. Jeśli
aktywny tempomat znajduje się w „trybie czuwania”, ustawiona prędkość
jest wyświetlana w kolorze szarym. Wyświetlana jest ostatnia ustawiona
prędkość. Ponadto wartość cyfrowa jest wyświetlana krótko po aktywacji
aktywnego tempomatu lub po ustawieniu ustawionej
prędkości. Wyświetlana jest również odległość ustawiona przez kierowcę, a
także każdy pojazd z przodu, od którego zachowana jest bezpieczna
odległość.
Wymagane wyposażenie pojazdu
Aktywny tempomat z przednim czujnikiem radarowym dalekiego
zasięgu (FRSF)
SA5AU - Profesjonalny asystent
kierowcy
lub
SA5DF - Aktywny tempomat z funkcją
Stop&Go
Uwaga: Aktywny tempomat z przednim czujnikiem radarowym dalekiego
zasięgu (FRSF) jest oferowany tylko w Serii 7 i Serii 8 w SA5DF „Aktywny
tempomat z funkcją Stop&Go”.
Aktywny tempomat z przednim czujnikiem radarowym (FRS)
SA5DF - Aktywny tempomat z funkcją Stop&Go
Uwaga: aktywny tempomat z przednim czujnikiem radarowym (FRS) nie
jest oferowany w BMW serii 7 i BMW serii 8 w SA5DF „Aktywny tempomat
z funkcją Stop&Go”.
Działanie funkcji
Aktywny tempomat aktywuje się odpowiednim przyciskiem na kierownicy
wielofunkcyjnej. Funkcję można anulować za pomocą przycisku
„RES/CNCL” na kierownicy wielofunkcyjnej. Ponowne naciśnięcie przycisku
przywraca poprzednio wybraną prędkość i dystans. Ostatnia ustawiona
żądana
odległość jest zapisywana w kluczyku pojazdu przy opuszczaniu
pojazdu.
Ze względów bezpieczeństwa aktywny tempomat można dezaktywować lub
przełączyć w „tryb czuwania” tylko wtedy, gdy pojazd stoi, pod warunkiem,
że
w tym samym czasie naciśnięty jest pedał hamulca.
Podczas jazdy aktywny tempomat wyłącza się, naciskając pedał hamulca.
Kierowca może w dowolnym momencie ominąć aktywny tempomat,
naciskając pedał przyspieszenia, a tym samym przyspieszyć lub anulować
hamowanie wykonywane przez aktywny tempomat. Nie wyłącza to
aktywnego tempomatu.
Regulacja ustawionej prędkości
Kierowca jest w stanie regulować ustawioną prędkość w małych lub dużych
krokach. Obsługa odbywa się za pomocą bloku przełączników na
kierownicy wielofunkcyjnej. Lekkie naciśnięcie przycisku kołyskowego
zwiększa lub zmniejsza ustawioną prędkość o 1 km/h. Każde naciśnięcie
przycisku kołyskowego poza punkt nacisku powoduje zwiększenie lub
zmniejszenie ustawionej prędkości o 10 km/h.
Jeśli nie zostanie wykryty
żaden
pojazd z przodu, prędkość jest regulowana
i utrzymywana na określonej ustawionej prędkości.
Regulacja
żądanej
odległości
Kierowca może wybrać
żądaną
odległość z 4 poziomów za pomocą
odpowiednich przycisków na kierownicy wielofunkcyjnej.
Ruszanie po postoju
W zależności od wyposażenia pojazdu realizowany jest automatyczny
odjazd po postoju.
Wdrożenie z SA5AU „Driving Assistant Professional”:
Automatyczne
ruszanie po postoju w oparciu o asystenta uwagi. Jest to wykrywane za
pomocą Driver Camera System (DCS). W przypadku wykrycia uwagi
kierowcy następuje automatyczne ruszenie po zatrzymaniu. Jeśli uwaga
kierowcy nie zostanie wykryta, wyświetlacz w zestawie wskaźników
(KOMBI) poinformuje kierowcę o konieczności samodzielnego ruszenia z
miejsca.
Wdrożenie z SA5DF „Aktywny tempomat z funkcją Stop&Go”:
W
zależności od tego, jak długo pojazd był nieruchomy, ruszenie po
zatrzymaniu odbywa się automatycznie lub na
żądanie
kierowcy. Pojazd
może ruszyć automatycznie, jeśli był na postoju przez maksymalnie 30
sekund. Jeśli pojazd jest na postoju dłużej niż ten czas, wyświetlacz w
zestawie wskaźników (KOMBI) wezwie kierowc do odjazdu
ników
kierowcę
samodzielnie. Kierowca mo ruszyć, wciskając pedał przyspieszenia lub
może
c
naciskając przycisk kołyskowy na kierownicy wielofunkcyjnej. Aktywny
c
tempomat powraca wtedy z ustawionymi warto
mpomat
wartościami.
Jednostki sterujące zaanga
ące
zaangażowane w realizację funkcji
ę
Opcjonalny system wyposa
wyposażenia (SAS)
Kamera KAFAS (KAFAS)
Kontroler domeny ciała (BDC)
Przedni czujnik radarowy dalekiego zasi
zasięgu (FRSF)
Przedni czujnik radarowy (FRS)
darowy
System kamery kierowcy (DCS)
Jednostka główna (HU)
Dynamiczna kontrola stabilno (DSC)
stabilności
Wirtualna platforma integracyjna (VIP)
Tablica przyrządów (KOMBI)
dów
Digital Engine Electronics (DME) lub Digital Diesel Electronics (DDE)
Elektroniczna kontrola transmisji (EGS)
Notatka!
Wyszczególnione jednostki steruj ce do realizacji funkcji stanowi
sterujące
stanowią
maksymalny układ instalacyjny, z którym funkcja jest oferowana. Niektóre
oferowana.
jednostki sterujące mog nie być zainstalowane, w zależności od
ące
mogą
ż ści
wyposażenia.
Wymagania dotyczące funkcji
ące
Aby aktywować funkcję muszą być spełnione następujące warunki:
ć
funkcję,
ępujące
Pas bezpieczeństwa kierowcy jest zapi
stwa
zapięty
Drzwi zamknięte
Status PWF „Napęd” jest aktywny
ęd”
Hamulec postojowy zwolniony
Funkcja jest automatycznie dezaktywowana w nast
ępujących
następują
sytuacjach:
Obsługa pedału hamulca przez kierowc
kierowcę
Przejście z pozycji jazdy „D”
cie
Dezaktywacja dynamicznej kontroli stabilności (DSC) i/lub aktywacja
dynamicznej kontroli trakcji
Regulacja za pomocą dynamicznej kontroli stabilności (DSC)
Odpinanie pasa bezpieczeństwa kierowcy podczas postoju
Otwieranie drzwi kierowcy podczas postoju pojazdu
Po dłuższym postoju po zatrzymaniu pojazdu przez aktywny tempomat
Ślepota
przedniego czujnika radarowego (FRS) lub przedniego czujnika
radarowego dalekiego zasięgu (FRSF)
Możliwe ograniczenia systemu
Opóźnienie
Aktywny tempomat nie zwalnia w następujących sytuacjach:
Na czerwonych
światłach
Uwaga: Funkcja „wykrywanie sygnalizacji
świetlnej”
jest dostępna w
wybranych krajach ECE od wersji 07/2020 i nowszych. Umożliwia to
hamowanie na czerwonych
światłach.
Kiedy jest ruch krzyżowy
Gdy jest nadjeżdżający ruch
Pojazdy wychylające się
Pojazd poprzedzający jest wykrywany tylko wtedy, gdy znajduje się
całkowicie na tym samym pasie, co pojazd kierowcy.
Jeśli pojazd jadący z przodu nagle wyjedzie z pasa ruchu kierowcy,
aktywny tempomat może nie utrzymać ustawionej odległości.
W takich przypadkach aktywny tempomat skłania kierowcę do interwencji i
albo hamuje, albo skręca.
Zakręty
Jeśli wybrana prędkość jest zbyt wysoka na zakręt, prędkość zostanie
automatycznie nieznacznie zmniejszona na zakręcie. Zagięcia nie są
wykrywane przedwcześnie. Na ciasnych zakrętach istnieje również ryzyko,
że
pojazdy jadące z przodu nie zostaną wykryte lub zostaną wykryte ze
znacznym opóźnieniem.
Podczas zbliżania się do zakrętu aktywny tempomat może na krótko
dostosować się do pojazdów na sąsiednim pasie ze względu na
Zgłoś jeśli naruszono regulamin