Październik, tydzień 1 Jesień w sadzie
Dzień 3 Drzewa owocowe
• Omówienie budowy wewnętrznej jabłka, śliwki i gruszki.
Owoce.
N. przecina naturalne owoce na połowy, pokazuje dzieciom skórkę, miąższ, nasiona.
• Wypowiedzi dzieci na temat podobieństw i różnic między nimi.
• Wyjaśnianie znaczenia słów: Niedaleko pada jabłko od jabłoni (podobieństwo rodzinne),
jabłko niezgody (odwołanie się do mitologii greckiej).
• Ekspresja słowna – Jakie może być jabłko?
Jabłko.
Dzieci podają sobie jabłko i kończą zdanie: Jabłko może być..., podając jak największą liczbę
określeń jabłka w formie przymiotnikowej, np.: słodkie, kwaśne, czerwone, twarde...
• Karta pracy, cz. 1, nr 39.
• Rozmowa na temat przetworów owocowych
– ich rodzajów i tego, co jeszcze można zrobić z owoców
(np.: sałatki, ciasto, kompot, mogą być
dodatkiem do deserów...).
• Tablica demonstracyjna nr 17.
− Posłuchajcie nazw owoców
i przetworów przedstawionych na zdjęciach.
− Powtarzajcie je za mną.
− Z czego możemy zrobić kompoty, konfitury i soki?
• Zabawa Prawda to czy plotka? Kartoniki z wyrazami: tak, nie.
Dzieci odczytują z N. wyrazy: tak, nie, umieszczone na kartonikach.
Używają ich do oznaczenia
prawdy lub fałszu w podanych zdaniach.
Na drzewach rośnie szarlotka.
Jedzenie owoców jest zakazane.
Gruszki należy myć przed obraniem.
Śliwki są jasnoróżowe, a jabłka – kwadratowe.
Z winogron robi się sałatkę.
W kompocie można znaleźć łopatkę.
Owoce są bardzo zdrowe.
• Zabawa ruchowo-naśladowcza W sadzie.
Naśladowanie czynności wykonywanych w sadzie: wchodzenia po drabinie na drzewa,
zrywania jabłek, zbierania jabłek leżących pod drzewami, przenoszenia koszy z jabłkami,
grabienia opadłych liści...
• Rysowanie na kartce trzech jabłek różniących się wielkością (od największego do najmniejszego).
Zajęcia 1. Słuchanie wiersza Marii Kownackiej W spiżarni.
• Zapoznanie z wierszem.
W spiżarni na półkach są główki kapusty,
zapasów bez liku. ogórki kiszone.
Są dżemy, kompoty, A gdy będzie w zimie
złoty miód w słoiku. tęgi mróz na dworze,
I cebula w wiankach, zapachnie nam lato,
i grzyby suszone, gdy słoik otworzę.
• Tablica demonstracyjna nr 19.
− To jest wyraz zapasy.
− Powtórzcie. Podzielcie go na sylaby.
− Przeczytam go po literze. Powtarzajcie za mną.
− Co słyszycie na początku słowa zapasy? Co słyszycie
na końcu tego słowa?
− Odszukajcie na obrazku zapasy wymienione
w wierszu. Nazwijcie pozostałe zapasy.
• Oglądanie obrazków przetworów; określanie, z jakich
warzyw i owoców są wykonane; liczenie słoików
z owocami i warzywami, porównywanie ich liczby,
określanie, których jest więcej, których – mniej.
• Wypowiadanie zdań przez N., kończenie ich przez dzieci – dopowiadanie pasujących słów,
które się z nimi rymują.
Dla całej rodziny na zimowe czasy
w spiżarni na półkach stoją... (zapasy)
Już w piwnicy są ziemniaki i kapusta, i... (buraki)
Są kompoty truskawkowe i jabłuszka... (kolorowe)
Sześć słoików konfitury i prawdziwków cztery... (sznury)
W wielkiej beczce jest kapusta, co wykrzywia kwasem... (usta)
Kiszone są też ogórki, co zielone mają... (skórki)
Soki słodkie, owocowe, mają witaminy i są bardzo... (zdrowe)
Gruszek żółtych półki cztery, obok marchew i... (selery)
Miód kwiatowy, na dodatek, co na brodę z łyżki... (kapie)
W wiankach czosnek i cebula, okrąglutka tak jak... (kula)
W kącie leży też kapusta, mówią na nią głowa... (pusta)
Choć zapasów pełno wszędzie, zimą szybko ich... (ubędzi
• Zabawa Chodzimy po ogrodzie.
Dzieci poruszają się po ogrodzie, naśladując kroki osoby, która wykonuje jakąś czynność.
N. mówi:
− Chodzimy po ogrodzie, niosąc wór z jabłkami.
− Chodzimy po ogrodzie, niosąc dynię na głowie.
− Chodzimy po ogrodzie, zbierając ziemniaki, które wypadły nam z worka.
− Chodzimy po ogrodzie i wyrywamy pietruszki z ziemi…
• Spacer – przyglądanie się zmieniającym barwy liściom na drzewach, krzewach.
• Karta pracy, cz. 1, nr 43.
K
PUSIA108