ZAJĘCIA.docx

(514 KB) Pobierz

Październik, tydzień 1 Jesień w sadzie

Dzień 3 Drzewa owocowe

 

• Omówienie budowy wewnętrznej jabłka, śliwki i gruszki.

Owoce.

N. przecina naturalne owoce na połowy, pokazuje dzieciom skórkę, miąższ, nasiona.

• Wypowiedzi dzieci na temat podobieństw i różnic między nimi.

• Wyjaśnianie znaczenia słów: Niedaleko pada jabłko od jabłoni (podobieństwo rodzinne),

jabłko niezgody (odwołanie się do mitologii greckiej).

• Ekspresja słowna – Jakie może być jabłko?

Jabłko.

Dzieci podają sobie jabłko i kończą zdanie: Jabłko może być..., podając jak największą liczbę

określeń jabłka w formie przymiotnikowej, np.: słodkie, kwaśne, czerwone, twarde...

 

• Karta pracy, cz. 1, nr 39.

 



• Rozmowa na temat przetworów owocowych

– ich rodzajów i tego, co jeszcze można zrobić z owoców

(np.: sałatki, ciasto, kompot, mogą być

dodatkiem do deserów...).

 

• Tablica demonstracyjna nr 17.

− Posłuchajcie nazw owoców

i przetworów przedstawionych na zdjęciach.

− Powtarzajcie je za mną.

− Z czego możemy zrobić kompoty, konfitury i soki?

 

• Zabawa Prawda to czy plotka? Kartoniki z wyrazami: tak, nie.

Dzieci odczytują z N. wyrazy: tak, nie, umieszczone na kartonikach.

Używają ich do oznaczenia

prawdy lub fałszu w podanych zdaniach.

Na drzewach rośnie szarlotka.

Jedzenie owoców jest zakazane.

Gruszki należy myć przed obraniem.

Śliwki są jasnoróżowe, a jabłka – kwadratowe.

Z winogron robi się sałatkę.

W kompocie można znaleźć łopatkę.

Owoce są bardzo zdrowe.

 

• Zabawa ruchowo-naśladowcza W sadzie.

Naśladowanie czynności wykonywanych w sadzie: wchodzenia po drabinie na drzewa,

zrywania jabłek, zbierania jabłek leżących pod drzewami, przenoszenia koszy z jabłkami,

grabienia opadłych liści...

 

• Rysowanie na kartce trzech jabłek różniących się wielkością (od największego do najmniejszego).

Zajęcia 1. Słuchanie wiersza Marii Kownackiej W spiżarni.

• Zapoznanie z wierszem.

W spiżarni na półkach są główki kapusty,

zapasów bez liku. ogórki kiszone.

Są dżemy, kompoty, A gdy będzie w zimie

złoty miód w słoiku. tęgi mróz na dworze,

I cebula w wiankach, zapachnie nam lato,

i grzyby suszone, gdy słoik otworzę.

 


• Tablica demonstracyjna nr 19.

− To jest wyraz zapasy.

− Powtórzcie. Podzielcie go na sylaby.

− Przeczytam go po literze. Powtarzajcie za mną.

− Co słyszycie na początku słowa zapasy? Co słyszycie

na końcu tego słowa?

− Odszukajcie na obrazku zapasy wymienione

w wierszu. Nazwijcie pozostałe zapasy.

• Oglądanie obrazków przetworów; określanie, z jakich

warzyw i owoców są wykonane; liczenie słoików

z owocami i warzywami, porównywanie ich liczby,

określanie, których jest więcej, których – mniej.


 

• Wypowiadanie zdań przez N., kończenie ich przez dzieci – dopowiadanie pasujących słów,

które się z nimi rymują.


Dla całej rodziny na zimowe czasy

w spiżarni na półkach stoją... (zapasy)

Już w piwnicy są ziemniaki i kapusta, i... (buraki)

Są kompoty truskawkowe i jabłuszka... (kolorowe)

Sześć słoików konfitury i prawdziwków cztery... (sznury)

W wielkiej beczce jest kapusta, co wykrzywia kwasem... (usta)

Kiszone są też ogórki, co zielone mają... (skórki)

Soki słodkie, owocowe, mają witaminy i są bardzo... (zdrowe)

Gruszek żółtych półki cztery, obok marchew i... (selery)

Miód kwiatowy, na dodatek, co na brodę z łyżki... (kapie)

W wiankach czosnek i cebula, okrąglutka tak jak... (kula)

W kącie leży też kapusta, mówią na nią głowa... (pusta)

Choć zapasów pełno wszędzie, zimą szybko ich... (ubędzi

 

 

• Zabawa Chodzimy po ogrodzie.

Dzieci poruszają się po ogrodzie, naśladując kroki osoby, która wykonuje jakąś czynność.

N. mówi:

− Chodzimy po ogrodzie, niosąc wór z jabłkami.

− Chodzimy po ogrodzie, niosąc dynię na głowie.

− Chodzimy po ogrodzie, zbierając ziemniaki, które wypadły nam z worka.

− Chodzimy po ogrodzie i wyrywamy pietruszki z ziemi…

• Spacer – przyglądanie się zmieniającym barwy liściom na drzewach, krzewach.

 

• Karta pracy, cz. 1, nr 43.

K


 


 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin