SCENARIUSZ WTOREK.docx

(18 KB) Pobierz

WTOREK 04.10.2022

 

.Zabawy i ćwiczenia z literą o.

• Tworzenie słowa z pierwszych głosek nazw obrazków.

Obrazki: okulary, ser, antena.

N. umieszcza na tablicy obrazki: okularów, sera, anteny. Dzieci oglądają obrazki, nazywają je

i dzielą ich nazwy na głoski. Potem określają pierwsze głoski z nazw i je syntezują. Podają

otrzymaną nazwę – osa.

 

• Oglądanie zdjęcia osy.Zdjęcie osy.

Dzieci omawiają wygląd osy i słuchają kilku ciekawostek na jej temat.

Osy często mylimy z pszczołami. Osy mają intensywniejsze paski na odwłoku, który jest cieńszy

niż u pszczół i zakończony wcięciem (talia osy). Żądło znajduje się w najbardziej ruchliwej części

odwłoka. Osy mogą, w odróżnieniu od pszczół, użyć go wiele razy. Gniazda mają ukryte –

w dziuplach, w norach. W gnieździe są plastry, a w nich – komory lęgowe. Jajeczka składa

królowa, a larwami zajmują się dorosłe osy robotnice. Nie ma w gnieździe plastrów miodu,

bo osy ich nie robią. Gdy nadchodzą mrozy, wszystkie osy – z wyjątkiem przyszłych królowych

– giną. Osy są pożyteczne, bo ograniczają liczebność wielu szkodników.

• Analiza i synteza słuchowa słowa osa.

• Dzielenie słowa osa na sylaby.− Co słychać na początku słowa osa?

 

• Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską o.

Obrazki przedmiotów/zwierząt/roślin, których nazwy rozpoczynają się głoską o.

 

• Dzielenie słowa osa na głoski.

 

• Podawanie przez dzieci innych słów rozpoczynających się głoską o okulary, oko, ogórek,

okno; mających ją na końcu – okno, oko, kolano, ucho; oraz w środku – nos, korale, dom, lody.

 

• Z ilu głosek składa się słowo osa?

 

• Budowanie schematu słowa osa.Białe nakrywki.

Dzielenie słowa osa na sylaby, a potem – na głoski. Układanie pod obrazkiem osy tylu białych

nakrywek, z ilu głosek składa się słowo osa.

• Budowanie schematu słowa Ola.Białe nakrywki.

Określanie, kiedy używamy wielkiej litery na początku wyrazu (imiona, nazwiska, niektóre

nazwy geograficzne, rozpoczynamy zdania...).

Dzielenie słowa Ola na sylaby, a potem – na głoski. Układanie schematu z białych nakrywek

(ich liczba odpowiada liczbie głosek w słowie Ola).

 

• Pokaz litery o: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

Litery: o, O.

• Umieszczenie kartoników z literami o, O pod schematami wyrazów: osa, Ola.

 

• Wyjaśnianie na przykładzie głoski o, że mamy dwa rodzaje głosek – samogłoski i spółgłoski.

Samogłoski możemy wypowiadać długo, a spółgłosek nie możemy – pojawia się przydźwięk y.

N. wypowiada głoskę o długo: oooooo…, a następnie krótko: o, o, o, o. O jest samogłoską,

ponieważ możemy wypowiadać ją długo (na jednym wydechu).

Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 1.

• Odczytanie wyrazu z N. Odszukanie na końcu kart kartoników z literami tworzącymi wyraz

osa. Wycięcie ich, ułożenie z nich wyrazu, a potem przyklejenie w okienkach. Pokolorowanie

rysunku.

• Zaznaczenie w podanych wyrazach liter o, O.

• Pisanie liter o, O po śladach, a potem – samodzielnie.

 

PO OBIEDZIE

• Oglądanie historyjki obrazkowej, opowiadanie jej.Wyprawka, karta nr A.

Zwracanie uwagi na mycie owoców przed spożyciem.

• Ćwiczenia klasyfikacyjne Pomieszane owoce.

Kosz, owoce.

N. prezentuje dzieciom kosz z owocami. Dzieci rozpoznają i nazywają owoce, które się w nim

znajdują; segregują je według rodzajów, porównują ich wielkość, kształty, kolorystykę; liczą

je i umieszczają w kąciku przyrody.

 

• Łączenie w pary połówek jabłek (w różnych rozmiarach, ale w jednym kolorze) wyciętych

z kolorowego papieru, układanie jabłek od najmniejszego do największego.

Połówki jabłek (w różnych rozmiarach, ale w jednym kolorze) wycięte z kolorowego papieru.

 

Zajęcia 1. Słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej Pod drzewami.

Siedzi jesień                                                                       Siedzi jesień

pod jabłonią,                                                                       pod drzewami,

jabłka jej                                                                       sad jej dzwoni

nad głową dzwonią.                                                         za uszami,

A gdy gruszą wiatr poruszy,                                           więc zatkała uszy watą.

dzwonią gruszki.                                                                       Czy to prawda?

Gdzie? Na gruszy.                                                         Co wy na to?

• Rozmowa na temat wiersza.

Zwracanie uwagi na nazwy drzew owocowych oraz humor zawarty w utworze.

 

• Czytanie całościowe wyrazów: jabłoń, grusza, śliwa.

Obrazki drzew: jabłoni, gruszy, śliwy, kartoniki z wyrazami: jabłoń, grusza, śliwa.

Przyporządkowywanie obrazków owoców do nazw drzew, z których pochodzą.

Zajęcia 2. Nauka piosenki Polka prawdziwa.

• Słuchanie piosenki Polka prawdziwa (sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło).

Nagranie piosenki Polka prawdziwa, odtwarzacz CD.


I. Śliweczka spadła z drzewa,

okrągła i dojrzała,

samotna bardzo była

i wokół spoglądała.

Zobaczył to pomidor

i podszedł do śliweczki,

kłaniając się jej nisko,

zaprosił do poleczki.

Ref.: Hop, hop, polka prawdziwa,

pomidor skacze, śliwka się kiwa.

Hop, hop, polka prawdziwa,

polka prawdziwa, hej!

II. Śliweczka się zmęczyła,

usiadła w cieniu róży,

pomidor się nie zmieścił,

bo trochę był za duży.

Nie wiedział, co ma zrobić,

znów podszedł do śliweczki,

kłaniając się jej nisko,

zaprosił do poleczki.

Ref.: Hop, hop.

 


• Rozmowa na temat piosenki.

− Czy piosenka jest wesoła, czy smutna?

− Czy jest wolna, czy szybka? Czy ma zwrotki i refren? Ile ma zwrotek?

− Z jakim warzywem tańczyła śliweczka? Jak nazywał się ten taniec?

 

• Marsz dookoła sali przy nagraniu piosenki Polka prawdziwa.

 

• Karta pracy, cz. 1, nr 42.

− Rysujcie drzewa po śladach. Na drzewie po lewej

stronie karty narysujcie jabłka, a na drzewie po prawej

stronie – gruszki.

− Rysujcie laseczki po śladach, kredkami w odpowiednich

kolorach.

 

• Wykonanie pracy plastycznej Jesienne skarby – jabłko i gruszka.

Wyprawka, karta nr 3, farby, pędzelek, nożyczki, kle

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin