WTOREK 04.10.2022
.Zabawy i ćwiczenia z literą o.
• Tworzenie słowa z pierwszych głosek nazw obrazków.
Obrazki: okulary, ser, antena.
N. umieszcza na tablicy obrazki: okularów, sera, anteny. Dzieci oglądają obrazki, nazywają je
i dzielą ich nazwy na głoski. Potem określają pierwsze głoski z nazw i je syntezują. Podają
otrzymaną nazwę – osa.
• Oglądanie zdjęcia osy.Zdjęcie osy.
Dzieci omawiają wygląd osy i słuchają kilku ciekawostek na jej temat.
Osy często mylimy z pszczołami. Osy mają intensywniejsze paski na odwłoku, który jest cieńszy
niż u pszczół i zakończony wcięciem (talia osy). Żądło znajduje się w najbardziej ruchliwej części
odwłoka. Osy mogą, w odróżnieniu od pszczół, użyć go wiele razy. Gniazda mają ukryte –
w dziuplach, w norach. W gnieździe są plastry, a w nich – komory lęgowe. Jajeczka składa
królowa, a larwami zajmują się dorosłe osy ‒ robotnice. Nie ma w gnieździe plastrów miodu,
bo osy ich nie robią. Gdy nadchodzą mrozy, wszystkie osy – z wyjątkiem przyszłych królowych
– giną. Osy są pożyteczne, bo ograniczają liczebność wielu szkodników.
• Analiza i synteza słuchowa słowa osa.
• Dzielenie słowa osa na sylaby.− Co słychać na początku słowa osa?
• Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską o.
Obrazki przedmiotów/zwierząt/roślin, których nazwy rozpoczynają się głoską o.
• Dzielenie słowa osa na głoski.
• Podawanie przez dzieci innych słów rozpoczynających się głoską o – okulary, oko, ogórek,
okno; mających ją na końcu – okno, oko, kolano, ucho; oraz w środku – nos, korale, dom, lody.
• Z ilu głosek składa się słowo osa?
• Budowanie schematu słowa osa.Białe nakrywki.
Dzielenie słowa osa na sylaby, a potem – na głoski. Układanie pod obrazkiem osy tylu białych
nakrywek, z ilu głosek składa się słowo osa.
• Budowanie schematu słowa Ola.Białe nakrywki.
Określanie, kiedy używamy wielkiej litery na początku wyrazu (imiona, nazwiska, niektóre
nazwy geograficzne, rozpoczynamy zdania...).
Dzielenie słowa Ola na sylaby, a potem – na głoski. Układanie schematu z białych nakrywek
(ich liczba odpowiada liczbie głosek w słowie Ola).
• Pokaz litery o: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
Litery: o, O.
• Umieszczenie kartoników z literami o, O pod schematami wyrazów: osa, Ola.
• Wyjaśnianie na przykładzie głoski o, że mamy dwa rodzaje głosek – samogłoski i spółgłoski.
Samogłoski możemy wypowiadać długo, a spółgłosek nie możemy – pojawia się przydźwięk y.
N. wypowiada głoskę o długo: oooooo…, a następnie krótko: o, o, o, o. O jest samogłoską,
ponieważ możemy wypowiadać ją długo (na jednym wydechu).
• Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 1.
• Odczytanie wyrazu z N. Odszukanie na końcu kart kartoników z literami tworzącymi wyraz
osa. Wycięcie ich, ułożenie z nich wyrazu, a potem przyklejenie w okienkach. Pokolorowanie
rysunku.
• Zaznaczenie w podanych wyrazach liter o, O.
• Pisanie liter o, O po śladach, a potem – samodzielnie.
PO OBIEDZIE
• Oglądanie historyjki obrazkowej, opowiadanie jej.Wyprawka, karta nr A.
Zwracanie uwagi na mycie owoców przed spożyciem.
• Ćwiczenia klasyfikacyjne Pomieszane owoce.
Kosz, owoce.
N. prezentuje dzieciom kosz z owocami. Dzieci rozpoznają i nazywają owoce, które się w nim
znajdują; segregują je według rodzajów, porównują ich wielkość, kształty, kolorystykę; liczą
je i umieszczają w kąciku przyrody.
• Łączenie w pary połówek jabłek (w różnych rozmiarach, ale w jednym kolorze) wyciętych
z kolorowego papieru, układanie jabłek od najmniejszego do największego.
Połówki jabłek (w różnych rozmiarach, ale w jednym kolorze) wycięte z kolorowego papieru.
• Zajęcia 1. Słuchanie wiersza Danuty Gellnerowej Pod drzewami.
Siedzi jesień Siedzi jesień
pod jabłonią, pod drzewami,
jabłka jej sad jej dzwoni
nad głową dzwonią. za uszami,
A gdy gruszą wiatr poruszy, więc zatkała uszy watą.
dzwonią gruszki. Czy to prawda?
Gdzie? Na gruszy. Co wy na to?
• Rozmowa na temat wiersza.
Zwracanie uwagi na nazwy drzew owocowych oraz humor zawarty w utworze.
• Czytanie całościowe wyrazów: jabłoń, grusza, śliwa.
Obrazki drzew: jabłoni, gruszy, śliwy, kartoniki z wyrazami: jabłoń, grusza, śliwa.
Przyporządkowywanie obrazków owoców do nazw drzew, z których pochodzą.
Zajęcia 2. Nauka piosenki Polka prawdziwa.
• Słuchanie piosenki Polka prawdziwa (sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło).
Nagranie piosenki Polka prawdziwa, odtwarzacz CD.
I. Śliweczka spadła z drzewa,
okrągła i dojrzała,
samotna bardzo była
i wokół spoglądała.
Zobaczył to pomidor
i podszedł do śliweczki,
kłaniając się jej nisko,
zaprosił do poleczki.
Ref.: Hop, hop, polka prawdziwa,
pomidor skacze, śliwka się kiwa.
Hop, hop, polka prawdziwa,
polka prawdziwa, hej!
II. Śliweczka się zmęczyła,
usiadła w cieniu róży,
pomidor się nie zmieścił,
bo trochę był za duży.
Nie wiedział, co ma zrobić,
znów podszedł do śliweczki,
Ref.: Hop, hop.
• Rozmowa na temat piosenki.
− Czy piosenka jest wesoła, czy smutna?
− Czy jest wolna, czy szybka? Czy ma zwrotki i refren? Ile ma zwrotek?
− Z jakim warzywem tańczyła śliweczka? Jak nazywał się ten taniec?
• Marsz dookoła sali przy nagraniu piosenki Polka prawdziwa.
• Karta pracy, cz. 1, nr 42.
− Rysujcie drzewa po śladach. Na drzewie po lewej
stronie karty narysujcie jabłka, a na drzewie po prawej
stronie – gruszki.
− Rysujcie laseczki po śladach, kredkami w odpowiednich
kolorach.
• Wykonanie pracy plastycznej Jesienne skarby – jabłko i gruszka.
Wyprawka, karta nr 3, farby, pędzelek, nożyczki, kle
PUSIA108