auto_motor_i_sport_2022_03_HQ_STONKS.pdf

(46277 KB) Pobierz
NR 3 / MARZEC 2022
CENA 11,99 ZŁ
(w tym 8% VAT)
www.auto-motor-i-sport.pl
Rok wyd. XXXI, nr 370 Nr ind. 352322
TONALE
W topowej wersji jako hybryda o mocy 275 KM
ISSN 1426-6385
ISSN 1426-6385
ISSN 1426-6385
ALFA
ROMEO
Pierwszy
nowy
model Alfy
od 5 lat!
Pojedynek maluchów:
WYDANIE SPECJALNE
Dostępne na stronie
menshealth.pl/wydania-specjalne
Wygląda na to, że wielkie
zmiany techniczne w rajdowych
mistrzostwach świata to strzał
w dziesiątkę. Na czym polegają
wyjaśniamy krótko na str. 25.
Roman Popkiewicz
OD REDAKTORA
ezon tegorocznych wiel-
kich premier zaczął się fan-
tastycznie – od Alfy Romeo
Tonale. Zapowiadanej, wy-
czekiwanej, opóźnianej, modyfikowa-
nej, przekładanej, ale w końcu goto-
wej. Jednak niech nikt się nie łudzi
– dla Alfy to dopiero początek długiej
drogi.
Kiedy Stelvio, a krótko przed nią Giulia,
wyjeżdżały na drogi, miały rywalizować
z Audi i BMW. Aż trudno w to uwierzyć,
ale od premiery SUV-a Alfy minęło już
pięć lat. Od tego czasu Audi, BMW
i spółka wprowadziły kilkadziesiąt
nowych modeli, a drugie tyle zdążyły
odświeżyć, natomiast w salonach Alfy
wciąż stoją ta sama Giulia i to samo
Stelvio, które nawet nie przeszły po-
rządnego face liftingu, a tylko bardzo
niewielkie modyfikacje.
Przez ten czas świat mocno się jednak
zmienił. Alfa należy dziś do rodziny
marek wchodzących w skład koncer-
nu Stellantis, tempa nabiera samocho-
dowa elektryfikacja i być może jedno
i drugie daje Alfie szansę przynajmniej
nadgonienia w jakimś stopniu stra-
conego czasu. Dostęp do technologii
marek byłego koncernu PSA, głównie
Peugeota, którego modele sprzedają
się w Europie znakomicie, efekt skali,
jaki można uzyskać wspólne z inny-
mi markami grupy oraz oczywiście
szef z wizją dobrze rokują dla Alfy na
przyszłość.
O Jeanie-Philippe Imparato wpomina-
liśmy już nieraz. Teraz powiemy krót-
ko – panie prezesie, trzymamy kciuki.
S
RS, JCW, GT, GSe, Alpine i tak
dalej – elektryczne modele coraz
częściej zaczynają się pojawiać
również w mocnych, topowych
wersjach. Przegląd tego, co mamy
dzisiaj oraz co pojawi się jutro
i pojutrze przedstawiamy na
str. 12.
Pierwszy elektryczny model Cupry nie
ma żadnych kompleksów i ewidentnie
nie boi się porównań nawet z VW ID.3,
z którym dzieli technikę. Na pytania,
czym jest i co potra nowa Cupra
odpowiadamy w teście na str. 34.
Rzadszy niż Ferrari – można się
spodziewać, że to określenie jest
na miejscu tylko w odniesieniu do
modeli takich marek, jak Aston Martin,
Lamborghini, Maserati czy McLaren.
Tymczasem tu dotyczy... Skody.
Wszystko staje się jasne na str. 90.
SPIS TREŚCI
AMiS
03/
2022
TEMATY
Z OKŁADKI
ALFA ROMEO TONALE
Wreszcie jest! Nowy model Alfy,
dostępny także w wersji hybrydo-
wej, zachował włoski charakter
8
DACIA JOGGER
Następca Logana MCV z siedmio-
ma miejscami, dużym bagażnikiem
i nowoczesnymi multimediami
28
24
68
POLE POSITION
NOWOŚCI
Usportowione wersje aut z elek-
trycznym, wśród nich Alpine Me-
gane E-Tech, BMW iX M60 czy
Subaru Solterra STI
NA DWA
I NA CZTERY
KOŁA
70
PORÓWNANIE DWÓCH WERSJI BMW M3 COMPETITION
Tył tylnonapędowego BMW M3 najczęściej ustawia się bokiem. Dlaczego? Ponieważ
w sportowych samochodach z silnikiem umieszczonym z przodu właśnie z przodu
koncentruje się większość masy. Tyłu nic więc nie dociska do nawierzchni. Dlatego istnieje
wersja xDrive z tzw. dołączaną przednią osią, czyli z napędem na cztery koła, określanym
krótko jako AWD. Pewną wadą jest tu masa samochodu większa o około 50 kg – tyle ważą
zwykle dodatkowe komponenty układu napędowego na cztery koła.
12
EKSTRA
Porsche Mission R – koncepcyjne
auto wyścigowe w rzadko widy-
wanej wersji, czyli bez poszycia
22
FINANSE
Ubezpieczenie i odszkodowanie
za szkody spowodowane przez
siły natury lub... dziurę w jezdni
24
SPORT
Nowe hybrydowe rajdówki.
Sport samochodowy – które
imprezy w 2022 roku odbędą się
w Polsce lub w pobliżu
25
BEZPIECZEŃSTWO
Systemy wspomagające kierowcę
– autonomiczna jazda do pewne-
go stopnia jest możliwa już dzisiaj
26
MARZEC 2022
/
auto motor i sport
60
78
TESTY I JAZDY
MERCEDES SL
Nowy model to twardziel ze
składanym dachem i napędem
na cztery koła. Moc silnika V8:
585 KM, setka w 3,6 sekundy
DEFENDER I EXPLORER
Ważące ponad 2,5 tony hybrydy
Range’a i Forda dobrze spisują się
w terenie, ale na oszczędność
paliwa nie można liczyć. Test
28
42
BMW M3
Porównanie odmian napędowych
M3 Competition, czyli wersja
z napędem na tylną oś kontra 4x4
INDEKS
AUT 03/22
Alfa Romeo Tonale
8
Audi Q5 Sportback 40 TDI
33
BMW M3 Competition 2WD i 4WD 70
Cupra Born e-Boost 77 kWh
34
Cupra Leon Sportstourer 2.0 TSI 41
Dacia Jogger TCE 110
68
Ford Explorer 3.0 EcoBoost
42
Hyundai i20 1.2 MPI
60
Jeep Renegade
86
Kia Ceed Kombi PHEV
50
Kia Sportage Hybrid 4WD
54
Land Rover Defender 110 P400e 42
Mercedes-AMG SL 63 4Matic
28
Mercedes GLA
87
Nissan Qashqai
88
Range Rover Evoque
89
Renault Captur E-Tech 140
32
Seat Ateca
84
Skoda Fabia 1.0 MPI
60
Skoda 1100 OHC Coupé
90
Suzuki Swift Hybrid 1.2 Dualjet 60
Toyota Prius Plug-in
40
VW Golf R
51
VW Caddy 2.0 TDI 4Motion
52
KIA CEED
Jest jedną z najtańszych hybryd
plug-in. Właśnie przeszła prawie
niezauważalny face lifting
RENAULT CAPTUR
Teraz w trzeciej wersji napędowej,
czyli jako hybryda. W mieście pali
niecałe 6 litrów na 100 km
70
32
50
TECHNIKA
AUTA I EKOLOGIA
Neutralność klimatyczna – co
znaczy i jak wpływa na produkcję
oraz eksploatację samochodów
AUDI Q5
SUV w modnej wersji w stylu
Coupé z 2-litrowym turbodieslem
VW GOLF R
Doskonałe narzędzie do zabawy
na drodze i torze oraz jeden
z lepszych hot-hatchy na rynku
33
51
78
CUPRA BORN
Pierwszy elektryczny model marki
w najmocniejszej wersji o mocy
231 KM. Czy będzie jak GTI?
VW CADDY
W wersji Panamericana ma pseu-
doterenowy wygląd, napęd 4x4
i mechaniczną skrzynię biegów
AUTOKOMIS
UŻYWANE SUV-Y
Pięć modeli kompaktowych: Jeep
Renegade, Range Rover Evoque,
Mercedes GLA, Seat Ateca oraz
Nissan Qashqai
34
52
TOYOTA PRIUS
Wersja Plug-in w trybie elektrycz-
nym przejeżdża 40-50 km i to
raczej jedyna zaleta w stosunku
do klasycznego Priusa
KIA SPORTAGE
Model 5. generacji zdaje się nale-
żeć do wyższej klasy niż jego po-
przednicy. Test wersji hybrydowej
84
40
54
FASCYNACJE
SPORTOWA SKODA
1100 OHC Coupé z lat 60. na
ulicach Pragi. Silnik 1.1 o mocy
92 KM dudni, że aż sypie się tynk
CUPRA LEON
Flagowa wersja modelu z silni-
kiem o mocy 310 KM i napędem
na cztery koła – szybka i mocna
FABIA, I20, SWIFT
Test porównawczy miejskich
samochodów z podstawowymi
silnikami o mocy około 80 KM
41
60
90
42
90
www.auto-motor-i-sport.pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin