Apteka[…]
Strona 2 z 17
SOP-XX
Wersja: 00
Data wdrożenia: …………
STANDARDOWA PROCEDURA OPERACYJNA
(SOP)
Tytuł:
SKUTECZNE WSTRZYMYWANIE I WYCOFYWANIE Z OBROTU PRODUKTÓW LECZNICZYCH I WYROBÓW MEDYCZNYCH
Podsumowanie:
Dokument opisuje procedurę określającą działania, które należy podjąć w przypadku wstrzymania lub wycofania z obrotu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego
Stanowisko
Data, podpis
Autor
Sprawdzone przez
Zatwierdzone przez
Kierownik Apteki
Historia
Wersja
Data wdrożenia
Opis zmiany
00
Opracowanie dokumentu
Spis treści
1. Wytyczne 3
2. Cel i zakres 3
3. Odpowiedzialność 3
4. Definicje 5
5. Procedura 5
6. Referencje i Załączniki 11
EU:
· Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2016/161 z dnia 2 października 2015 r. uzupełniające dyrektywę 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady przez określenie szczegółowych zasad dotyczących zabezpieczeń umieszczanych na opakowaniach produktów leczniczych stosowanych u ludzi
· Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych, zmiany dyrektywy 2001/83/WE, rozporządzenia (WE) nr 178/2002 i rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz uchylenia dyrektyw Rady 90/385/EWG i 93/42/EWG
Polska:
· Ustawa z dnia 6 września 2001 roku art. 88 ust. 5 pkt 7 – Prawo farmaceutyczne – “Prawo farmaceutyczne”,
· Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu wstrzymywania i wycofywania z obrotu produktów leczniczych i wyrobów medycznych z dnia 12 marca 2008 r. („Rozporządzenie”) z późniejszymi zmianami.
· Ustawa z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych
Celem niniejszego SPO jest:
· wskazanie wszelkich działań, które powinny zostać podjęte w przypadku konieczności wstrzymania lub wycofania z obrotu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego;
· określenie zakresu dokumentacji dotyczącej procesu wstrzymania lub wycofania z obrotu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego;
· zapewnienie właściwej i zgodnej z prawem współpracy z odpowiednimi organami administracji publicznej (zwłaszcza z organami Inspekcji Farmaceutycznej) w przypadku wstrzymania lub wycofania z obrotu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego;
Niniejsza SPO znajduje zastosowanie w przypadku zawiadomienia o podejrzeniu, że produkt leczniczy lub wyrób medyczny nie spełnia wymagań jakościowych lub wymagań zasadniczych.
Niniejsza SPO znajduje także zastosowanie w każdym przypadku wstrzymania lub wycofania z obrotu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego w wyniku decyzji Głównego Inspektora Farmaceutycznego (GIF) lub Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego (WIF) lub innego właściwego organu administracji publicznej.
Procedura obowiązuje: Kierownika Apteki, Farmaceutę, Technika Farmaceutycznego
1.
2.
3.
3.1.
3.1.1.
3.1 Kierownik Apteki odpowiada za:
3.1.2. zapewnienie realizacji i nadzoru nad niniejszą procedurą
3.1.3. bieżące monitorowanie strony internetowej GIF oraz WIF-ów i URPL pod kątem decyzji w zakresie wstrzymania lub wycofania z obrotu produktów leczniczych, wyrobów medycznych;
3.1.4. zgłaszanie uzasadnionego podejrzenia, że produkt leczniczy lub wyrób medyczny nie odpowiada wymaganiom zasadniczym i jakościowym;
3.1.5. podjęcie reakcji na informacje, że produkt leczniczy lub wyrób medyczny nie odpowiada wymaganiom jakościowym lub wymaganiom zasadniczym (włącznie z reakcją poza godzinami pracy);
3.1.6. sporządzenie protokołu wstrzymania lub wycofania z obrotu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego, zgodnie z przepisami Rozporządzenia;
3.1.7. koordynację wszystkich działań koniecznych w celu niezwłocznego przekazania wszystkim odbiorcom produktów informacji o decyzji w sprawie wstrzymania lub wycofania z obrotu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego, w przypadkach wskazanych przez Organy
3.1.8. sporządzanie i przekazywanie Dostawcy raportów o środkach podjętych w związku z procesem wstrzymania lub wycofania z obrotu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego;
3.1.9. nadzór nad procesem zwrotu zapasu produktu leczniczego do Dostawcy;
3.1.10. nadzór nad zabezpieczeniem posiadanego zapasu wstrzymanego bądź wycofanego produktu leczniczego/wyrobu medycznego w celu zabezpieczenia przed ponownym udostępnieniem ich do obrotu;
3.1.11. nadzór nad przebiegiem procesu i przestrzeganiem niniejszej procedury.
3.2. Farmaceuta i Technik Farmacji są odpowiedzialni za:
3.2.1. prawidłową realizację postanowień niniejszej procedury;
3.2.2. niezwłoczne informowanie kierownika apteki o otrzymaniu decyzji o wstrzymaniu, wycofaniu produktu leczniczego lub wyrobu medycznego
3.2.3. niezwłoczne informowanie kierownika apteki o podejrzeniu lub stwierdzeniu, że produkt leczniczy lub wyrób medyczny niespełna wymogów jakościowych
3.2.4. wsparcie przy wykonaniu inwentaryzacji produktów wstrzymanych;
3.2.5....
ChomikKulturalny