Apteka […]
Strona 1 z 2
SOP-XX
Wersja: 01
Data wdrożenia: ……..
STANDARDOWA PROCEDURA OPERACYJNA
(SOP)
Tytuł:
KONTROLA ZMIAN
Podsumowanie:
Dokument opisuje nadzór nad zmianami związanymi z obrotem produktami leczniczymi, wyrobami medycznymi i pozostałym asortymentem apteki
Stanowisko
Data, podpis
Autor
Sprawdzone przez
Zatwierdzone przez
Kierownik Apteki
Historia
Wersja
Data wdrożenia
Opis zmiany
01
XXXXX
Opracowanie dokumentu
Spis treści
1. Podstawy prawne 3
2. Cel i zakres 3
3. Definicje 3
4. Odpowiedzialność 4
5. Procedura 4
6 Referencje i załączniki 8
EU
· Dyrektywa 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi (wraz ze zmianami)
· Dyrektywa 2011/62/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 czerwca 2011 r. zmieniająca dyrektywę 2001/83/WE w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi – w zakresie zapobiegania wprowadzaniu sfałszowanych produktów leczniczych do legalnego łańcucha dystrybucji
· Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/161 z dnia 2 października 2015 r. uzupełniające dyrektywę 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady przez określenie szczegółowych zasad dotyczących zabezpieczeń umieszczanych na opakowaniach produktów leczniczych stosowanych u ludzi („Rozporządzenie 2016/161”)
· Dyrektywa Rady 93/42/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. dotycząca wyrobów medycznych – do czasu zastąpienia przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych
Polska
· Ustawa z dnia 6 września 2001 roku – Prawo farmaceutyczne (“Prawo farmaceutyczne”),
· Ustawa z 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych
· Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych
Procedura opisuje proces nadzoru nad zmianami dotyczącymi obrotu produktami stanowiącymi asortyment apteki oraz zasady ich wprowadzania
Zakres obowiązywania: Kierownik apteki
· Procedura – niniejsza standardowa procedura operacyjna
· GIF – Główny Inspektor Farmaceutyczny
· Zmiana – wszelka zatwierdzona ingerencja w proces mogący mieć wpływ na jakość i bezpieczeństwo przechowywanych produktów leczniczych i wyrobów medycznych. Ze względu na rodzaj wpływu na jakość produktów leczniczych zmiany dzielą się na istotne oraz drobne.
· Zmiana istotna – zmiana, która może mieć wpływ na zezwolenie na prowadzenie apteki, i/lub wiąże się ze znacznymi nakładami finansowymi
· Zmiana drobna – zmiana, nie wymaga zmian w zezwoleniu na prowadzenie apteki np. zmiany podstaw prawnych dotyczących obrotu produktami stanowiącymi asortyment apteki, zmiany procedur lub innych dokumentów, zmiany wyposażenia, zmiany umów z kontrahentami/podwykonawcami itp.
Kierownik Apteki odpowiada za
· nadzór nad przestrzeganiem zasad niniejszej procedury,
· ocenę zmiany za zgodności z wymogami prawnymi i systemem jakości,
· zatwierdzenie harmonogramu wdrażania zmiany,
· aktualizację rejestru zmian,
· zgłaszanie do przedsiębiorcy prowadzącego aptekę wniosków o zmianę
· archiwizację dokumentów
Personel fachowy apteki odpowiada za:
· Przestrzeganie zasad niemniejszej procedury
· Zgłaszanie do Kierownika Apteki zmian, które mogą przyczynić się do zmiany jakości usług i obsługi pacjentów
1.
2.
3.
4.
5.
5.1. Informacje ogólne
5.1.1. Wprowadzanie zmian ma na celu doskonalenie jakości świadczonych usług, poprawa obsługi pacjentów oraz zapewnienie i utrzymanie jakości produktów leczniczych wyrobów medycznych i pozostałego asortymentu apteki.
5.1.2. Zmiana może być wprowadzona na skutek:
· Doskonalenia organizacji lub procesów,
· Rozwoju i zwiększania zakresu działalności,
· Stwierdzonych niezgodności,
· Przeprowadzonych audytów i kontroli zewnętrznych i wewnętrznych,
· Zmiany stanu prawnego,
· Zmian w lokalu przeznaczonym na aptekę,
· Wymiany, modernizacji sprzętów, systemów, urządzeń
5.2. Wnioskowanie o zmianę
5.2.1. Zmiany można dokumentować, godnie z Załącznik nr 1 - Wniosek o zmianę. Wnioski o zmianę mogą być składane przez wszystkich pracowników zaangażowanych w funkcjonowanie apteki. Wnioski należy zgłaszać w formie pisemnej lub ustnej do Kierownika Apteki.
5.2.2. Należy podać lub opisać na czym zmiana ma polegać i cel/korzyści proponowanej zmiany.
5.2.3. Numeracja: Wnioski powinny być numerowany zgodnie z poniższymi zasadami:
ZM/AA-oznaczenie literowe zmiany/11-kolejny numer/RRRR rok
Oznaczenie literowe ...
ChomikKulturalny