11-14.04.2022 SCENARIUSZ.docx

(278 KB) Pobierz

GRUPA SŁONECZKA

Tydzień I: Wielkanoc

Dzień 1. Zwyczaje wielkanocne

1. Zabawa Mówimy szeptem.

Nauczyciel podaje wypowiedzenia, a dzieci powtarzają je szeptem.


Pisanki to malowane jajka.

Kurczątka wykluwają się z jajek.

Króliczek wielkanocny jest zrobiony z czekolady.

W koszyczku wielkanocnym znajduje się święconka.


Nauczyciel wyjaśnia znaczenie poszczególnych wypowiedzeń.

 

Zestaw zabaw ruchowych – nr XXV.

Zabawa Uwaga, jajko!

Każde dziecko dostaje małą piłkę (do ping-ponga). Dzieci chodzą swobodnie po sali, trzyma­jąc na wyciągniętych, rozłożonych dłoniach piłeczki – jajka. Na hasło Uwaga, jajko! dzieci zatrzymują się i bardzo delikatnie wymieniają się jajkami z osobą znajdującą się najbliżej.

Ćwiczenia tułowia.

Dzieci, stojąc ze złączonymi nogami, przekładają piłeczki z ręki do ręki wokół siebie. Na hasło Hop! – zmieniają kierunek przekładania piłeczek.

Zabawa Turlanie piłeczki.

Każde dziecko delikatnie turla po podłodze swoją piłeczkę: raz jedną ręką, raz – drugą.

Zabawa Skaczemy przez piłeczki.

Dzieci przeskakują obunóż przez piłeczki – do przodu i do tyłu.

Marsz po kole za nauczycielem. Wrzucanie piłeczek do pojemnika.

 

Zabawa ruchowa z elementem skoku – Zajączki, do norek!

Dzieci – zajączki – układają w dowolnych miejscach sali swoje krążki – norki. Przy dźwiękach tamburynu zajączki skaczą po łące – sali – w różnych kierunkach, omijając norki. Podczas przerwy w grze zajączki skokami udają się do swoich norek.

 

1.       Oglądanie kartek wielkanocnych.

Nauczyciel wymienia niektóre zwyczaje, obrzędy związane z Wielkanocą.

Zwierzęciem ofiarnym przez wiele tysięcy lat był baranek. Po zmartwychwstaniu Chrystusa stał się on symbolem jego ofiary.

W czasach, kiedy nie zamrażano jeszcze żywności, wiosną biedniejszym ludziom brakowało jedzenia. Ratunkiem były jajka, które znosiły kury. Z czasem zaczęto jaja święcić i traktować jako symbol rodzącego się życia. Jaja zdobiono, malowano, oklejano. Miały one duże znaczenie.

Zające rozmnażają się często i mają dużo potomstwa, dlatego były uważane za symbol płod­ności, dostatku. Wierzono, że przynoszą świąteczne jajka.

Radosnym symbolem zbliżających się świąt wielkanocnych jest Niedziela Palmowa. Tego dnia są święcone palmy. Stary zwyczaj każe zachować palmę w domu, żeby go chroniła.

W święconce, którą w koszyczku niesie się do kościoła, oprócz jajek powinny znaleźć się: baranek, chleb, kiełbasa, sól, chrzan.

 

 

 

 

 

 

2. Słuchanie wiersza B. Formy Wielkanoc.


Święta za pasem,

do pracy się bierzemy,

mazurki i baby

smaczne upieczemy.

 

Pisanki, kraszanki

razem dziś zrobimy,

wszystkie kolorowe

bardzo się cieszymy.

Upiekliśmy z ciasta

baranka, zajączka,

z posianej rzeżuchy

będzie piękna łączka.

 

W glinianym wazonie

bazie i żonkile,

a na nich z papieru

kurczątka przemiłe.


3. Rozmowa na temat wiersza.

Jak nazywają się zbliżające się święta?

Jakie ciasta wtedy pieczemy?

Co znajduje się na wielkanocnym stole?

 

Zestaw ćwiczeń ruchowych – nr XX.

Przygotowanie.

Dzieci maszerują w rytmie granym na tamburynie, nauczyciel rozdaje im kubeczki po jogurtach.

Zabawa orientacyjno-porządkowa.

Dzieci biegają swobodnie po sali, trzymając kubeczki w rękach. Słysząc uderzenie w bębenek, zatrzymują się, stawiają odwrócone kubeczki na głowach, przykucają, a następnie wstają, zdejmują kubeczki i biegają w rozsypce.

Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.

Dzieci stoją w rozsypce, w małym rozkroku, kubeczki trzymają w wyciągniętych nad głową rękach. Wykonują skłon w przód, stawiają kubeczki przed sobą i prostują się. Podczas ponow­nego skłonu zabierają kubeczki i podnoszą je w rękach do góry.

Ćwiczenia tułowia.

Dzieci, w siadzie skrzyżnym, wykonują skłony boczne z kubeczkami postawionymi na wy­ciągniętych dłoniach. Za każdym razem dotykają podłogi odwróconą dłonią.

Zabawa na czworakach.

Dzieci delikatnie toczą kubeczki po dywanie poprzez popychanie ich głowami.

Zabawa bieżna Omiń kubeczki.

Dzieci stawiają odwrócone kubeczki na dywanie i poruszają się lekko między nimi w rytmie wystukiwanym przez nauczyciela na tamburynie.

Podskoki.

Dzieci stawiają odwrócone kubeczki na dywanie i przeskakują przez nie: do przodu, do tyłu i na boki.

Ćwiczenie stóp.

Dzieci w siadzie skulnym, podpartym próbują chwycić kubeczki palcami jednej stopy i drugiej stopy, na zmianę. Potem unoszą do góry kubeczki stopami.

Ćwiczenia wyprostne.

Dzieci maszerują na palcach z kubeczkami położonymi na głowach. Potem wrzucają je do pojemnika przez pochylenie głowy.

Marsz po kole za nauczycielem przy nagraniu wybranej piosenki.

 

 

GRUPA MOTYLE

Dzień 2. Pisanki wielkanocne

1. Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej.

Dzieci układają w całość wielkanocne kartki lub obrazki pocięte na części.

2. Karta pracy, cz. 3, s. 62.

Łączenie liniami fragmentów obrazka umieszczonych na dole karty z miejscami na obrazku, w których powinny się znaleźć.

3. Słuchanie wiersza (pomysł autora).

Na wielkanocnym stole

jest kolorowo i świątecznie.

Zielone wstążeczki owsa

otaczają pisanki bajeczne.

Słodki, cukrowy baranek,

obok palma nadęta,

baby dobrze polukrowane –

stół zaprasza na święta!

Nawiązanie rozmowy o zwyczaju wielkanocnym, jakim jest malowanie jajek. Wypowiedzi dzieci o tym, jakie kolory pojawiają się na świątecznym stole.

4. Rebus fonetyczny – Co znalazło się na świątecznym stole.

Dzieci różnicują pierwsze głoski w nazwach przedmiotów przedstawionych na obrazkach. Dokonują ich syntezy, po przypomnieniu ich przez nauczyciela, i podają rozwiązanie. Np. pies, igła, sanki, arbuz, narty, kot, indyk – pisanki.

5. Ćwiczenia w książce, s. 66.

• Oglądanie ilustracji.

• Odpowiadanie na pytania:

Co rodzina przygotowała na śniadanie wielkanocne?

Jakie potrawy spożywacie podczas śniadania wielkanocnego?

Jakie znacie zwyczaje związane z Wielkanocą?

 

• Dzielenie nazw: baba, pisanki, palma, mazurek na głoski.

6. Zabawa Czyje to pisanki? USB

Nauczyciel pokazuje dzieciom sylwety – chłopca, Jarka, i dziewczynki, Kasi, którzy malowali pisanki rozłożone w dwóch zestawach, po pięć sztuk w zestawie. Zadaniem przedszkolaków jest odgadnięcie, którą pisankę w pierwszym zestawie wykonała Kasia, a którą w drugim zestawie wykonał Jarek. Aby odpowiedzieć, która to jest pisanka, dzieci słuchają opisów nauczyciela i odkładają po jednej pisance dotąd, aż zostanie jedna z każdego zestawu. Przed rozpoczęciem szukania dzieci omawiają wygląd pisanek w każdym zestawie; zwracają uwagę na występujące na nich wzory.

* Szukanie pisanki Kasi. Nauczyciel mówi: Pisanka Kasi ma znaki:

serca – dzieci odkładają z pierwszego zestawu pisankę, która nie ma serca,

krokusa – dzieci odkładają pisankę, która nie ma krokusa,

koła – dzieci odkładają pisankę, która nie ma koła,

listka – dzieci odkładają pisankę, która nie ma listka.

Zostaje jedna pisanka. Dzieci wiedzą, że jest to pisanka Kasi, wskazują, jaki jeszcze jeden znak się na niej znajduje (chmurka).

* Szukanie pisanki Jarka. Nauczyciel mówi: Pisanka Jarka ma znaki:

gwiazdki – dzieci odkładają z drugiego zestawu pisankę, która nie ma gwiazdki,

trójkąta – dzieci odkładają pisankę, która nie ma trójkąta,

choinki – dzieci odkładają pisankę, która nie ma choinki,

tulipana – dzieci odkładają pisankę, która nie ma tulipana.

Zostaje jedna pisanka. Dzieci wiedzą, że jest to pisanka Jarka. Wskazują, jaki jeszcze jeden znak się na niej znajduje (słoneczko).

Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Posłuszne kurczątka.

Dzieci – kurczątka – swobodnie spacerują po sali, przechylając się na boki, ręce mają sple­cione na pośladkach jak ogonki. Wybrane dziecko – kura – stoi na środku w opasce z kurzym grzebykiem i w pewnym momencie woła: Kurczątka, do mamy! Kurczątka jak najszybciej przybiegają do swojej mamy, wołając: pi, pi, pi.

Nasze pisanki – zabawa plastyczna.

1. Zapoznanie z pisankami.

Wymienianie przez dzieci wzorów, jakie znalazły się na pisankach przygotowanych przez na­uczyciela (ułożonych w szeregu). Liczenie pisanek; opisywanie wzorów na pisankach, o które zapyta nauczyciel. Np. Co znajduje się na trzeciej… piątej… dziewiątej pisance? Na której pisance znajdują się kreski… drobne kwiaty… dużo kropek?

2. Oglądanie drewnianych pisanek przyniesionych przez dzieci i nauczyciela; zwrócenie uwagi na ich kolorystykę, wzornictwo, elementy najczęściej się powtarzające.

3. Wykonywanie pisanek różnymi technikami, według wyboru dzieci.

Nauczyciel proponuje cztery techniki wykonania pisanek przy różnych stolikach. Dzieci wy­bierają tę, która im się najbardziej podoba; ozdabiają przyniesione z domu jajka ugotowane na twardo.

Przyklejają na jajku drobne kawałeczki kolorowej bibułki według własnych pomysłów.

Przyklejają na jajku rozpłaszczone kuleczki i wałeczki kolorowej plasteliny.

Przyklejają na jajku małe obrazki wycięte z kolorowych czasopism, oklejają puste miejsca kolorowym papierem.

Przyklejają na jajku sznureczki powstałe przez zwinięcie pasków kolorowej bibułki.

• Samodzielne działania dzieci; oglądanie powstałych pisanek; porównywanie ich wyglądu; zwrócenie uwagi na estetykę wykonania.

• Prezentowanie prac w kąciku dla rodziców, na tacce ozdobionej gałązkami borowinki.


GRUPA SŁONECZKA

Dzień 3. Poranek wielkanocny

1. Karta pracy, cz. 2, s. 28.

Słuchanie tekstu o przygotowywaniu pisanek i rysowanie po śladach rysunków.

Zestaw zabaw ruchowych – nr XXV (przewodnik, s. 78).

 

2 Zabawa przy fragmencie muzyki poważnej – Kurczątka i kury (przy nagraniu utworu M. Mu­sorgskiego Taniec kurcząt w skorupkach).

Nauczyciel dzieli dzieci na dwie grupy. Pierwsza to kury, które poruszają się przy muzyce, kołysząc się na boki i mówiąc: Ko, ko, ko... Za nimi drobnymi kroczkami biegną dzieci z dru­giej grupy – kurczaczki, wołając: Pi, pi, pi... W pewnej chwili kury zatrzymują się, nasłuchują, machają rękami – skrzydłami. Zbliża się niebezpieczeństwo – kurczątka przykucają za kurami i tulą się do siebie. Kiedy muzyka się powtarza, ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin