Mysle pozytywnie-algorytmy postepowania-17.pdf

(3641 KB) Pobierz
DWOJE DZIECI KŁÓCI SIĘ ZE SOBĄ, NIE MOGĄ DOJŚĆ DO POROZUMIENIA
Daj dzieciom czas, żeby się ze sobą dogadały – nie interweniuj od razu. Kłótnie dzieci często pełne są emocji i impulsywnych zachowań,
ale jest to całkiem naturalne – potrzebują one czasu i doświadczenia, by nauczyć się negocjować i wspólnie znajdować
rozwiązania trudnych sytuacji.
Jeśli konflikt bardzo się nasila i widzisz, że za chwilę dojdzie do rękoczynów wejdź pomiędzy dzieci. Nie wchodź jednak w rolę policjanta
czy sędziego, który będzie decydował o tym, kto ma rację, a kto jest winny i zasługuje na karę. Postaraj się być mediatorem.
Nazwij emocje i potrzeby każdego z dzieci – odnoś się bezpośrednio do każdego z nich, mów w liczbie pojedynczej.
Wyraź zrozumienie dla tego, co przeżywa dziecko, np.:
„Krzysiu, widzę, że jesteś bardzo rozzłoszczony, bo chciałbyś bawić się tym
misiem, a Marysia nie chce ci go oddać. Rozumiem, że to trudna sytuacja”, „Zuziu, widzę, że jesteś bardzo smutna i płaczesz, bo Krzyś
próbował zabrać ci misia, a ty bardzo chciałabyś dalej bawić się nim sama. Rozumiem, że było to dla ciebie bardzo przykre.”
Po takich komunikatach zwykle emocje opadają i dzieci są w stanie spokojnie rozmawiać.
Poproś dzieci, by powtórzyły wzajemnie swoje potrzeby i przeżycia – upewnisz się wtedy, że je usłyszały, np.:
„Zuziu, Krzyś powiedział o tym, jak on odbiera tą sytuację, mogłabyś to powtórzyć?”
I odwrotnie.
Opisz obiektywnie sytuację, w której dzieci się znalazły i zapytaj je, jakie widzą rozwiązanie, np.:
„Widzę, że oboje bardzo chcecie bawić się tym misiem. Ale mamy tylko jednego misia. Co możemy teraz zrobić?”
Dzieci, gdy ich potrzeby i emocje zostają usłyszane i wzięte pod uwagę, często przestają je tak silnie odczuwać i są w stanie odpuścić.
Dlatego w tej sytuacji bardzo prawdopodobne jest, że same znajdą rozwiązanie – być może jedno z nich zdecyduje się na zabawę
inną zabawką lub zaczną bawić się wspólnie.
Projekt nansowany ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej
w ramach Narodowego Programu Zdrowia
Realizator projektu
Zgłoś jeśli naruszono regulamin