21.03.-25.03.2022r. ZAJĘCIA.docx

(35 KB) Pobierz

Tydzień IV: Nadeszła wiosna

 

Dzień 1. Powroty ptaków

1. Zabawa plastyczna – Wiosenne słońce.

Wydzieranie koła i pasków – promyków słońca, z żółtego i z pomarańczowego papieru, na­klejanie ich na kartce.

2. Dzielenie nazw obrazków na sylaby i na głoski.

 

Rozmowa o wiosennych powrotach ptaków.

3. Oglądanie książek o ptakach; zachęcanie do dzielenia się spostrzeżeniami na temat ich wyglądu. Rozpoznawanie i nazywanie wybranych ptaków.

– Jakie ptaki najczęściej spotykacie w pobliżu swoich domów?

4. Zabawa Ptasi podróżnicy.

Dzieci odsłaniają obrazki wybranych ptaków, które przylatują wiosną z Afryki, np. bociana, jaskółki, szpaka, skowronka. Omawiają ich wygląd; wskazują podobieństwa i różnice. Nauczy­ciel przybliża ich zwyczaje.

5. Ćwiczenia słuchowe – Ptasie odgłosy.

Słuchanie nagrania głosów ptaków; określanie, do którego ptaka należą; próby naśladowania tych głosów.

6a. Karta pracy, cz. 3, s. 51.

Czytanie tekstu wyrazowo-obrazkowego. Kolorowanie rysunku skowronka.

 

6b. Karty pracy, cz. 3, s. 52, 53.

Słuchanie tekstu, rysowanie po śladach rysunków.

 

7 Słuchanie wiersza M. Konopnickiej Jaskółka.

Podczas recytacji wiersza przez nauczyciela dzieci, na sygnał, naśladują odgłosy piskląt: pi, pi, pi. Po wysłuchaniu wiersza oglądają obrazek przedstawiający jaskółkę. Omawiają jej wygląd; wypowiadają się, ile dzieci miała jaskółka z wiersza i w jaki sposób o nie dbała.

Czarna jaskółeczka Czarna jaskółeczka

do gniazdeczka leci. karmi dziatki swoje.

– Pi, pi, pi, pi! – – Pi, pi, pi, pi! –

krzyczą głodne dzieci. krzyczą wszystkie troje!

Czarna jaskółeczka Czarna jaskółeczka

robaczki przynosi. po muszki już leci.

– Pi, pi, pi, pi! – – Pi, pi, pi, pi! –

każde o nie prosi. krzyczą głodne dzieci.

8. Wykonanie pracy plastycznej.

• Zaproponowanie wykonania jaskółek do ozdobienia kącika przyrody.

Szukamy ptaków spacer w pobliżu przedszkola; poszukiwanie ptaków; rozpoznawanie ich i nazywanie, obserwowanie ich zachowania; słuchanie ich głosów.

Zabawa bieżna – Powroty ptaków (przewodnik, s. 68).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wprowadzenie litery ł: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

1. Oglądanie obrazka przedstawiającego wiosenne prace w ogródku.

Co robimy wiosną w ogródku?

Jakich narzędzi ogrodniczych potrzebujemy?

Do czego potrzebujemy wideł, a do czego – motyki?

Do czego potrzebujemy sekatora, a do czego – grabi i łopaty?

 

2. Analiza i synteza słuchowa słowa łopata.

Dzielenie słowa łopata na sylaby.

Dzielenie słowa łopata na głoski.

Co słyszycie na początku słowa łopata?

Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską ł (łodyga, łuk, łubin...), mających ją w środku (półka, głowa, igła...) oraz na końcu (dół, bawół, stół...).

Z ilu głosek składa się słowo łopata?

 

3. Budowanie schematu słowa łopata.

 

4. Analiza i synteza słuchowa imienia Łucja.

Dzielenie imienia na sylaby, na głoski; budowanie jego schematu.

5. Pokaz litery ł: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

 

6. Umieszczenie poznanych liter: ł, Ł, a, c, u, o, p, t, pod schematami słów łopata, Łucja.

Odczytanie wyrazu łopata.

 

Zabawa ruchowa Przeczytaj i naśladuj.

Nauczyciel ma kartki z nazwami narzędzi ogrodniczych. Pokazuje je dzieciom, a one, po odczytaniu tych nazw, naśladują czynności, jakie się nimi wykonuje.

Przykładowe nazwy: widły, grabie, sekator, motyka, łopata, konewka.

 

7. Ćwiczenia w zeszycie Nauka czytania, pisania, liczenia, s. 23‒24.

Dzielenie słowa łopata na głoski – podział prostokąta pod rysunkiem na tyle części, z ilu głosek składa się nazwa.

Kolorowanie liter ł, Ł na wybrany kolor.

Czytanie połączeń litery ł z poznanymi literami.

Odczytanie nazw; rysowanie tego, co przedstawiają.

Rozwiązywanie rebusów.

Pisanie liter ł, Ł po śladach.

Kolorowanie pól z literami, które tworzą nazwy rysunków.

Kolorowanie na ten sam kolor nazw narzędzi ogrodniczych i nazw czynności, które się nimi wykonuje.

 

8. Ćwiczenia w zeszycie Nauka czytania, pisania, liczenia, s. 53.

Pokaz prawidłowego kreślenia liter ł, Ł przez nauczyciela.

Kreślenie liter ł, Ł w powietrzu, na podłodze, na tacce z piaskiem.

Samodzielne pisanie liter ł, Ł.

KONIEC

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzień 2. Czy to ptak, czy to ssak?

1. Zabawa Co kojarzy się z wiosną?

Dzieci stoją w kole; nauczyciel kolejno rzuca do nich piłkę. Zadaniem dzieci jest ją złapać i odrzucić, podając słowo, które kojarzy się z wiosną. Dzieci starają się nie powtarzać odpo­wiedzi kolegów.

 

2. Ćwiczenia w kontynuowaniu zaproponowanego rytmu – Wiosenne szlaczki.

Nauczyciel układa przed dziećmi szlaczek z wybranych sylwet; dzieci kolejno dokładają ele­menty tak, aby się powtarzały. Np. krokus, krokus, deszczowa kropla; krokus, krokus, deszczowa kropla; motyl, biedronka, listek, motyl, biedronka, listek.

1. Czy to ptak, czy to ssak? – Przeprowadzenie QUIZU.

Nauczyciel przygotowuje dla każdego dziecka zestaw dwóch kartonowych lizaków: z jednym kółkiem i z dwoma kółkami. Jeśli, zdaniem dziecka, prawidłowa będzie odpowiedź pierwsza, podniesie w górę lizak z jednym kółkiem; jeśli odpowiedź druga – podniesie lizak z dwoma kółkami. Po każdym pytaniu wszyscy razem ustalają prawidłową odpowiedź. Przed rozpoczę­ciem zabawy nauczyciel przypomina dzieciom pojęcie ssak. Dzieci podają przykłady ssaków, które znają. Za każdą prawidłową odpowiedź dzieci otrzymują po jednym punkcie. Wygrywa to dziecko, które będzie miało ich najwięcej. Przy każdym pytaniu dzieci określają, czy dane zwierzę jest ptakiem, czy ssakiem.


Bocian ma długie nogi i czerwony dziób.

Bocian ma długie nogi i żółty dziób.

Krowa daje białe mleko.

Krowa daje zielone mleko.

Wróbel ma kolorowe piórka.

Wróbel ma szare piórka.

Koń lubi jeść lody.

Koń lubi jeść siano.

Wrona odlatuje zimą do ciepłych krajów.

Wrona zostaje u nas na zimę.

Lew chodzi na czterech łapach.

Lew chodzi na dwóch łapach.

Sikorka ma czerwony brzuszek.

Sikorka ma żółty brzuszek.

Koty polują na mleko.

Koty polują na myszy.

Pies, gdy się cieszy, macha ogonem.

Pies, gdy się cieszy, szczerzy zęby.

Kaczki wołają: kra, kra.

Kaczki wołają: kwa, kwa.


2. Ćwiczenia klasyfikacyjne – Ssaki czy ptaki?

Dzieci losują obrazki zwierząt; rozpoznają je i nazywają. Jeśli na obrazku przedstawiony jest ssak, układają je w szarfie zielonej, a jeśli ptak – w szarfie niebieskiej.

 

3. Nauczyciel przedstawia zadania matematyczne, dzieci obliczają i podają wyniki. Np.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin