Tydzień III: Nadchodzi wiosna
Dzień 1. Czekamy na wiosnę
1. Ćwiczenie spostrzegawczości i umiejętności kojarzenia – Co nie pasuje do wiosny?
Dzieci oglądają wiosenny obrazek z elementami jesiennymi i zimowymi. Wskazują elementy, które nie pasują do wiosny, np. grzyby, jagody, kolorowe liście, bałwanek, sanki, lodowe sople.
2. Oglądanie przyniesionych przez nauczyciela gałązek z baziami wierzbowymi i gałązek forsycji.
Porównywanie ich wyglądu; określanie, jak wyglądają kotki wierzbowe, a jak – kwiaty forsycji.
Zwrócenie uwagi, że kwiaty forsycji pojawiają się na gałązkach wcześniej niż liście. Umieszczenie gałązek w kąciku przyrody. Prowadzenie obserwacji zmian w ich wyglądzie w określonym czasie; dzielenie się swoimi spostrzeżeniami.
Rozmowa na podstawie wiersza K. Datkun-Czerniak Czekam na wiosnę.
1. Wypowiedzi dzieci na temat: Po czym można poznać, że zbliża się wiosna?
2. Słuchanie wiersza.
Dość mam sanek, Przybądź, wiosno, jak najprędzej,
nart i śniegu. rozchmurz niebo mi.
Chcę już w piłkę grać! Przynieś kwiaty, promień słonka,
Po zielonej trawie biegać, zieleń liści, ptaków śpiew.
w berka sobie grać! Niech zadźwięczy pieśń skowronka.
Dość mam chlapy i roztopów, Przybądź, przybądź, proszę cię!
szarych smutnych dni.
3. Rozmowa na temat wiersza.
– Czego dzieci z wiersza mają już dość?
– Co pragną robić? O co proszą wiosnę?
4 Zabawa Czy to już wiosna?
Dzieci podnoszą w górę zielone kartonowe listki wtedy, kiedy usłyszą informację zapowiadającą wiosnę. Np.
Po trawie chodzą bociany.
W lesie wyrosły prawdziwki i kurki.
Mocno świeci słońce i dni są coraz dłuższe.
W ogrodzie zakwitły przebiśniegi i krokusy.
Dzieci zjeżdżają z górki na nartach.
Na drzewach pojawiły się zielone listki.
Wieje mroźny wiatr i sypie śnieg.
Nad stawem kumkają żaby.
5. Wypowiedzi dzieci o tym, jak ich zdaniem powinna wyglądać wiosna. Uzasadnianie swoich opinii.
6. Wspólne wyjaśnianie znaczenia przysłów związanych z wiosną.
Jaskółka i pszczółka lata, znakiem to wiosny dla świata.
A jak wiosna liście splata, puszczaj zimę, czekaj lata.
Pierwsza jaskółka wiosny nie czyni.
7. Karta pracy, cz. 3, s. 41.
Słuchanie rymowanki. Opowiadanie o przedwiośniu. Kolorowanie rysunku.
8. Rytmizowanie tekstu: wypowiadanie go z różną intonacją i w różnym tempie; śpiewanie na wymyślone przez dzieci melodie.
Wiosno, przybywaj, nie zwlekaj, każdy na ciebie już czeka.
Wprowadzenie litery c: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
1. Analiza i synteza słuchowa słowa cebula.
Dzielenie słowa cebula na sylaby.
Dzielenie słowa cebula na głoski.
Co słyszycie na początku słowa cebula?
Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską c (cytryna, cekiny, córka...), mających ją w środku (baca, ocean, serce...) oraz na końcu (pajac, koc, noc...).
Z ilu głosek składa się słowo cebula?
2. Budowanie schematu słowa cebula.
3. Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską c (Celina, Cezary, Cecylia, Cyryl...).
4. Analiza i synteza słuchowa imienia Cezary.
Dzielenie imienia na sylaby, na głoski; budowanie jego schematu.
Przypomnienie, kiedy stosujemy wielką literę.
5. Zabawa ze śpiewem – Cebulka i buraczek.
Nauczyciel śpiewa tekst na melodię piosenki Krakowiaczek jeden. Dzieci stoją w kole, w środku znajduje się dziewczynka – cebulka, która wybiera sobie chłopca – buraczka – i razem tańczą. Potem inna dziewczynka – cebulka – wchodzi do koła i zabawę rozpoczynamy od nowa.
Cebulka, cebulka, okrągła jak kulka,
buraczka wybrała, potańcować chciała.
Buraczek, buraczek ma czerwony fraczek,
z cebulką tańcował, nóżek nie żałował.
6. Pokaz litery c: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
7. Umieszczenie poznanych liter: c, C, a, r, e, b, z, u, l, y, pod schematami słów cebula, Cezary.
Odczytanie wyrazów cebula, Cezary.
8. Ćwiczenia w czytaniu.
Nauczyciel umieszcza na tablicy napisy: cytryna, koc, serce, buty, cukier, walec, palec, ulica, tablica, taca. Zadaniem dzieci jest umieszczenie nad napisami odpowiednich obrazków.
9. Ćwiczenia w zeszycie Nauka czytania, pisania, liczenia, s. 22.
Dzielenie słowa cebula na głoski – podział prostokąta pod rysunkiem na tyle części, z ilu głosek składa się nazwa.
Kolorowanie liter c, C na wybrany kolor.
Czytanie połączeń litery c z poznanymi literami.
Czytanie zdań. Kolorowanie na czerwono prostokątów przy zdaniach prawdziwych, a na niebiesko – przy zdaniach fałszywych.
Pisanie liter c, C po śladach.
10. Ćwiczenia w zeszycie Nauka czytania, pisania, liczenia, s. 52.
Pokaz prawidłowego kreślenia liter c, C przez nauczyciela.
Kreślenie liter c, C w powietrzu, na podłodze, na plecach kolegów lub koleżanek.
Samodzielne pisanie liter c, C.
KONIEC
Dzień 2. Deszczowe kropelki
0. Kalendarz pogody – omówienie wyglądu i sposobu prowadzenia.
1. Zabawa Słońce, wiatr i deszcz.
Nauczyciel przygotował obrazki przedstawiające określone elementy pogody: deszcz, wiatr, słońce, chmury – zachmurzenie, burzę. Dzieci oglądają obrazki i nazywają określone elementy pogody. Każdemu z tych obrazków nauczyciel przyporządkowuje określony dźwięk, który przed rozpoczęciem zabawy demonstruje dzieciom. Np.
deszcz – kap, kap, kap...
burza – ratatatata...
wiatr – szyszy, szyszy, szyszy...
słońce – ach, ach, ach, ach...
chmury – och, och, och, och...
Najpierw nauczyciel, a następnie jedno z dzieci prowadzi zabawę, siadając naprzeciwko pozostałych
uczestników. Prowadzący pokazuje obrazki elementów pogody w dowolnej kolejności, a dzieci muszą jak
najszybciej wydać ustalony wcześniej dźwięk. Najpierw obrazki pokazywane są w dużych, a potem w coraz
krótszych odstępach czasu.
2. Ćwiczenia w książce, s. 58.
• Oglądanie kalendarza pogody wykonanego przez Mikołaja. Zapoznanie się z jego budową.
• Nazywanie elementów pogody przedstawionych na zdjęciach.
• Określanie, na podstawie obrazków przedstawiających elementy pogody – jaka była pogoda w poniedziałek, we wtorek, w środę, czwartek, piątek, sobotę i w niedzielę.
3. Zabawa orientacyjno-porządkowa Deszcz i po deszczu.
Każde dziecko dostaje krążek – parasol. Gdy nauczyciel wystukuje na trójkącie dźwięki imitujące padający deszcz, dzieci spacerują z krążkami nad głowami. Gdy deszcz przestanie padać, dzieci kładą krążki na podłodze. Teraz stają się one kałużami, przez które spacerujące dzieci muszą przeskakiwać.
4 Zaznaczanie w kalendarzu pogody, znajdującym się w sali, pogody panującej w danym dniu.
5. Ćwiczenia w książce, s. 59. Próby grania marcowej muzyki według wzoru.
Zabawy matematyczne – Liczymy do dziewięciu.
1. Ćwiczenia w liczeniu w zakresie 8.
• Dzieci dzielą się na zespoły- CHŁOPCY(I) I DZIEWCZYNKI. (II)
Dzieci w zespołach siedzą na dywanie. Bawi się jeden zespół, a pozostałe obserwują i odpo...
PUSIA108