14.03.-18.03.2022 r. ZAJĘCIA.docx

(44 KB) Pobierz

Tydzień III: Nadchodzi wiosna

Dzień 1. Czekamy na wiosnę

1. Ćwiczenie spostrzegawczości i umiejętności kojarzenia – Co nie pasuje do wiosny?

Dzieci oglądają wiosenny obrazek z elementami jesiennymi i zimowymi. Wskazują elementy, które nie pasują do wiosny, np. grzyby, jagody, kolorowe liście, bałwanek, sanki, lodowe sople.

2. Oglądanie przyniesionych przez nauczyciela gałązek z baziami wierzbowymi i gałązek forsycji.

Porównywanie ich wyglądu; określanie, jak wyglądają kotki wierzbowe, a jak – kwiaty forsycji.

Zwrócenie uwagi, że kwiaty forsycji pojawiają się na gałązkach wcześniej niż liście. Umieszcze­nie gałązek w kąciku przyrody. Prowadzenie obserwacji zmian w ich wyglądzie w określonym czasie; dzielenie się swoimi spostrzeżeniami.

Rozmowa na podstawie wiersza K. Datkun-Czerniak Czekam na wiosnę.

1. Wypowiedzi dzieci na temat: Po czym można poznać, że zbliża się wiosna?

2. Słuchanie wiersza.

Dość mam sanek,                                           Przybądź, wiosno, jak najprędzej,

nart i śniegu.                                                  rozchmurz niebo mi.

Chcę już w piłkę grać!                                  Przynieś kwiaty, promień słonka,

Po zielonej trawie biegać,                             zieleń liści, ptaków śpiew.

w berka sobie grać!                                    Niech zadźwięczy pieśń skowronka.

Dość mam chlapy i roztopów,                     Przybądź, przybądź, proszę cię!

szarych smutnych dni.

3. Rozmowa na temat wiersza.

– Czego dzieci z wiersza mają już dość?

– Co pragną robić? O co proszą wiosnę?

4 Zabawa Czy to już wiosna?

Dzieci podnoszą w górę zielone kartonowe listki wtedy, kiedy usłyszą informację zapowiadającą wiosnę. Np.


Po trawie chodzą bociany.

W lesie wyrosły prawdziwki i kurki.

Mocno świeci słońce i dni są coraz dłuższe.

W ogrodzie zakwitły przebiśniegi i krokusy.

Dzieci zjeżdżają z górki na nartach.

Na drzewach pojawiły się zielone listki.

Wieje mroźny wiatr i sypie śnieg.

Nad stawem kumkają żaby.


 

5. Wypowiedzi dzieci o tym, jak ich zdaniem powinna wyglądać wiosna. Uzasadnianie swoich opinii.

 

6. Wspólne wyjaśnianie znaczenia przysłów związanych z wiosną.

Jaskółka i pszczółka lata, znakiem to wiosny dla świata.

A jak wiosna liście splata, puszczaj zimę, czekaj lata.

Pierwsza jaskółka wiosny nie czyni.

7. Karta pracy, cz. 3, s. 41.

Słuchanie rymowanki. Opowiadanie o przedwiośniu. Kolorowanie rysunku.

8. Rytmizowanie tekstu: wypowiadanie go z różną intonacją i w różnym tempie; śpiewanie na wymyślone przez dzieci melodie.

Wiosno, przybywaj, nie zwlekaj, każdy na ciebie już czeka.

 

 

 

 

Wprowadzenie litery c: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

1. Analiza i synteza słuchowa słowa cebula.

Dzielenie słowa cebula na sylaby.

Dzielenie słowa cebula na głoski.

Co słyszycie na początku słowa cebula?

Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską c (cytryna, cekiny, córka...), mających ją w środku (baca, ocean, serce...) oraz na końcu (pajac, koc, noc...).

Z ilu głosek składa się słowo cebula?

 

2. Budowanie schematu słowa cebula.

3. Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską c (Celina, Cezary, Cecylia, Cyryl...).

4. Analiza i synteza słuchowa imienia Cezary.

Dzielenie imienia na sylaby, na głoski; budowanie jego schematu.

Przypomnienie, kiedy stosujemy wielką literę.

 

5. Zabawa ze śpiewem – Cebulka i buraczek.

Nauczyciel śpiewa tekst na melodię piosenki Krakowiaczek jeden. Dzieci stoją w kole, w środku znajduje się dziewczynka – cebulka, która wybiera sobie chłopca – buraczka – i razem tańczą. Potem inna dziewczynka – cebulka – wchodzi do koła i zabawę rozpoczynamy od nowa.

Cebulka, cebulka, okrągła jak kulka,

buraczka wybrała, potańcować chciała.

Buraczek, buraczek ma czerwony fraczek,

z cebulką tańcował, nóżek nie żałował.

6. Pokaz litery c: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

7. Umieszczenie poznanych liter: c, C, a, r, e, b, z, u, l, y, pod schematami słów cebula, Cezary.

Odczytanie wyrazów cebula, Cezary.

8. Ćwiczenia w czytaniu.

Nauczyciel umieszcza na tablicy napisy: cytryna, koc, serce, buty, cukier, walec, palec, ulica, tablica, taca. Zadaniem dzieci jest umieszczenie nad napisami odpowiednich obrazków.

9. Ćwiczenia w zeszycie Nauka czytania, pisania, liczenia, s. 22.

Dzielenie słowa cebula na głoski – podział prostokąta pod rysunkiem na tyle części, z ilu głosek składa się nazwa.

Kolorowanie liter c, C na wybrany kolor.

Czytanie połączeń litery c z poznanymi literami.

Czytanie zdań. Kolorowanie na czerwono prostokątów przy zdaniach prawdziwych, a na niebiesko – przy zdaniach fałszywych.

Pisanie liter c, C po śladach.

10. Ćwiczenia w zeszycie Nauka czytania, pisania, liczenia, s. 52.

Pokaz prawidłowego kreślenia liter c, C przez nauczyciela.

Kreślenie liter c, C w powietrzu, na podłodze, na plecach kolegów lub koleżanek.

Samodzielne pisanie liter c, C.

KONIEC

 

 

 

Dzień 2. Deszczowe kropelki

0. Kalendarz pogody – omówienie wyglądu i sposobu prowadzenia.

1. Zabawa Słońce, wiatr i deszcz.

Nauczyciel przygotował obrazki przedstawiające określone elementy pogody: deszcz, wiatr, słońce, chmury – zachmurzenie, burzę. Dzieci oglądają obrazki i nazywają określone elementy pogody. Każdemu z tych obrazków nauczyciel przyporządkowuje określony dźwięk, który przed rozpoczęciem zabawy demonstruje dzieciom. Np.

deszcz – kap, kap, kap...

burza – ratatatata...

wiatr – szyszy, szyszy, szyszy...

słońce – ach, ach, ach, ach...

chmury – och, och, och, och...

Najpierw nauczyciel, a następnie jedno z dzieci prowadzi zabawę, siadając naprzeciwko po­zostałych

uczestników. Prowadzący pokazuje obrazki elementów pogody w dowolnej kolejności, a dzieci muszą jak

najszybciej wydać ustalony wcześniej dźwięk. Najpierw obrazki pokazywane są w dużych, a potem w coraz

krótszych odstępach czasu.

2. Ćwiczenia w książce, s. 58.

• Oglądanie kalendarza pogody wykonanego przez Mikołaja. Zapoznanie się z jego budową.

• Nazywanie elementów pogody przedstawionych na zdjęciach.

• Określanie, na podstawie obrazków przedstawiających elementy pogody – jaka była pogoda w poniedziałek, we wtorek, w środę, czwartek, piątek, sobotę i w niedzielę.

3. Zabawa orientacyjno-porządkowa Deszcz i po deszczu.

Każde dziecko dostaje krążek – parasol. Gdy nauczyciel wystukuje na trójkącie dźwięki imitujące padający deszcz, dzieci spacerują z krążkami nad głowami. Gdy deszcz przestanie padać, dzieci kładą krążki na podłodze. Teraz stają się one kałużami, przez które spacerujące dzieci muszą przeskakiwać.

4 Zaznaczanie w kalendarzu pogody, znajdującym się w sali, pogody panującej w danym dniu.

5. Ćwiczenia w książce, s. 59. Próby grania marcowej muzyki według wzoru.

 

Zabawy matematyczne – Liczymy do dziewięciu.

1. Ćwiczenia w liczeniu w zakresie 8.

• Dzieci dzielą się na zespoły- CHŁOPCY(I) I DZIEWCZYNKI. (II)

Dzieci w zespołach siedzą na dywanie. Bawi się jeden zespół, a pozostałe obserwują i odpo...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin