10-14.01.2022 R ZAJĘCIA.docx

(94 KB) Pobierz

Tydzień II: Zimowe potrzeby ptaków

Dzień 1. Głodne ptaszki

 

1. Oglądanie obrazków wybranych ptaków pozostających u nas na zimę; rozpoznawanie ich i prawidłowe nazywanie; porównywanie wyglądu, wskazywanie różnic i podobieństw. USB

 

2. Zabawa rytmiczna Różne ptaki.

Podczas rytmicznego wypowiadania rymowanki dzieci realizują rytm w różny sposób, np. tupią, podskakują, klaszczą.

Wro-na, wró-bel, si-ko-recz-ka to są ptasz-ki z po-dwó-recz-ka.

• Zwrócenie uwagi na trudności ptaków w znalezieniu pożywienia w okresie zimy.

• Przeliczanie sylwet wróbli i dzieci; określanie, których jest więcej, a których mniej i o ile; liczenie, ile jest wszystkich sylwet.

4. Oglądanie karmnika wykonanego przez chętnego rodzica; zwrócenie uwagi na jego budowę i zastosowanie. Podkreślenie konieczności dokarmiania ptaków w okresie zimy. Zapropono­wanie umieszczenia karmnika na parapecie okiennym i ustalenie, czym dzieci będą dokarmiać ptaki.

 

5 Zabawa orientacyjno-porządkowa Ptaki w karmnikach.

Dzieci poruszają się przy akompaniamencie tamburynu pomiędzy rozłożonymi na podłodze krążkami, naśladując latające ptaki. Podczas przerwy w grze przykucają przy najbliższym krążku i stukają o niego palcami – zbierają ziarenka.

6. Karta pracy, cz. 2, s. 62.

Określanie, gdzie znajdują się ptaki. Czytanie całościowe nazw: gil, sikora, gawron, wróbel. Łączenie kartoników z nazwami ze zdjęciami odpowiednich ptaków.

 

7. Karta pracy, cz. 2, s. 63.

Kolorowanie rysunku ptaka (gila). Nazwanie go.

 

8. Układanie zdań z nazwami ptaków przedstawionych na wylosowanych obrazkach. Zaznaczanie liczby słów w zdaniu za pomocą klocków. Liczenie ich i określanie, które zdanie składało się z największej liczby słów

 

9. Ćwiczenia w książce, s. 44.

Słuchanie nazw dni tygodnia. Czytanie całościowe nazw dni tygodnia. Opowiadanie historyjki o tym, co zdarzyło się w karmniku w kolejnych dniach tygodnia.

MIŚ I MARGOLCIA – TYDZIEN MA SIEDME DNI SŁUCHANIE PIOSENKI WSPOLNE SPIEWANIE

 

 

 

 

 

 

 

 

Wprowadzenie litery n: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

 

1. Rozwiązywanie zagadki.

Zadzierają nosy deski dwie,

bo kto na nich stanie, na dół mknie.

A jak skończy się zjeżdżanie,

bierzesz deski na ramię. (narty)

 

2. Analiza i synteza słuchowa słowa narty.

Dzielenie słowa narty na sylaby.

Dzielenie słowa narty na głoski.

 

– Co słyszycie na początku słowa narty?

Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską n (nogi, nożyczki, nuty...), mających ją w środku (kangur, banany, cena...) oraz na końcu (wagon, baran, kran...).

Z ilu głosek składa się słowo narty?

 

3. Budowanie schematu słowa narty.

4. Podawanie przykładów imion rozpoczynających się głoską n Norbert, Natalia, Nela.

 

5. Analiza i synteza słuchowa imienia Nela.

Dzielenie imienia na sylaby, na głoski; budowanie jego schematu.

Zabawa ruchowo-naśladowcza Jeździmy na nartach.

Nauczyciel opowiada, że dzieci na nartach wspinają się pod górkę, ustawiają się na szczycie stoku, potem zjeżdżają: najpierw szybko, potem coraz wolniej. Zadaniem dzieci jest ilustro­wanie słów nauczyciela odpowiednimi ruchami.

6. Pokaz litery n: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

7. Umieszczenie poznanych liter: n, N, l, a, e, r, y, t, pod schematami słów narty, Nela.

Odczytanie wyrazów narty, Nela.

 

8 Układanie wyrazów pod obrazkami.

Nauczyciel umieścił na tablicy obrazki: nos, sanki, las, nora, ananas, indyk, malina, oraz litery potrzebne do ułożenia ich nazw.

Dzieci nazywają to, co przedstawiają obrazki, a potem układają z liter ich nazwy.

9. Ćwiczenia w zeszycie Nauka czytania, pisania, liczenia, s. 15.

 

10. Ćwiczenia w zeszycie Nauka czytania, pisania, liczenia, s. 45.

KONIEC

 

 

 

 

 

Dzień 2. Dokarmiamy ptaki

. Dzielenie nazw obrazków na sylaby i na głoski.

1Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie.

 

2. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość – Ukryte ptaszki.

Nauczyciel ukrywa w różnych miejscach sali sylwety wybranych ptaków. Zadaniem dzieci jest ich odszukanie i określenie – z zastosowaniem przyimków: na, pod, nad, za, przed, obok – w jakich miejscach zostały schowane.

 

4. Ćwiczenia tempa wypowiedzi – Lata ptaszek.

Dzieci wypowiadają rymowankę w różnym tempie, zgodnie z rytmem wystukiwanym na bębenku. Lata ptaszek po ulicy, szuka sobie ziaren pszenicy.

 

5 Słuchanie wiersza F. Kobryńczuka Wróbelek.

Rozmowa na temat wiersza. Wypowiedzi dzieci na temat wróbli – ich wyglądu, głosu.


Martwi się bardzo szary wróbelek,

że ma przyjaciół w świecie niewielu.

- Nikt mnie nie lubi, bo nie mam takich

piór kolorowych jak inne ptaki.

Nikt mnie nie słucha, moje ćwierkanie

nie jest dla innych ptasim śpiewaniem.

- Choć strój masz szary i tylko ćwierkasz,

każdy cię lubi mały wróbelku,

za to, że zimą całymi dniami

ćwierkasz jak umiesz, że jesteś z nami.


 

7. Rozwiązywanie zagadek Co to za ptaszek? ZAGADKI OBRAZKOWE USB

Najpierw nauczyciel (a potem chętne dzieci) opisuje wygląd wybranego ptaka (obrazki: gila, jemiołuszki, sikory, wrony, wróbla), nie podając jego nazwy. Zadaniem grupy jest odgadnięcie, o jakim ptaku mówi.

 

8 Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Posłuszne ptaszki.

Nauczyciel dzieli dzieci na trzy grupy (rozdaje im szarfy w trzech kolorach lub emblematy pta­ków): wróble, sikorki, gile, które przykucają w różnych miejscach sali. Każda z nich porusza się tylko wtedy, kiedy usłyszy dźwięk odpowiedniego instrumentu, np. tamburyn – wróble, grzechotka – sikorki, kołatka – gile. Dźwięki kolejnego instrumentu są sygnałem do podjęcia ruchu przez przypisane do niego ptaki, a dla pozostałych – do przykucnięcia.

9. Ćwiczenia logorytmiczne – Wróbel tu, wróbel tam. Dzieci rytmizują tekst i łączą tę czynność z ruchem.

Wróbel tu, wróbel tam – wskazują ręką na lewo i na prawo,

skaczą śmiesznie: hopsasa. wykonują trzy podskoki obunóż w miejscu,

Kroczek w prawo, kroczek w lewo, wykonują krok w prawą, a następnie w lewą stronę,

obskakują grube drzewo. poruszają się drobnymi kroczkami wokół własnej osi,

Dziobem w ziemię postukują w przysiadzie – stukają zgiętym palcem wskazującym o podłogę,

i skrzydełka swe prostują. przyjmują pozycję stojącą, wyciągają ramiona na boki.

10. Zabawy z wykorzystaniem rymowanki Kiedy wkoło sroga zima.

Dzieci wypowiadają rymowankę w różnym tempie i z różną dynamiką; wymyślają proste ruchy do niej.

Kiedy wkoło sroga zima, dobrze wiedzą to dzieciaki.

mróz wokoło mocno trzyma. Uśmiechnięte miny mają,

Marzną wtedy wszystkie ptaki, głodne ptaki dokarmiają.

3. Karta pracy, cz. 2, s. 64.

KONIEC

 

Dzień 3. Zagadki o ptakach

1. Karta pracy, cz. 2, s. 65.

• Rozmowa na temat dokarmiania zwierząt leśnych: Kto to robi? Jak nazywa się miejsce, gdzie składuje się pokarm dla zwierząt? Co jedzą zwierzęta leśne?

• Określanie, gdzie znajdują się poszczególne zwierzęta. Kończenia kolorowania obrazka.

 

2 Zabawa dydaktyczna Zagadki o ptakach. Rozwiązywanie zagadek.

Dzieci podają rozwiązania wysłuchanych zagadek, wskazują pasujące obrazki.


Szare piórka z zimna stroszy, Czarne pióra ma,

kiedy zimą za oknem ćwierka. woła: kra, kra, kra. (wrona)

Chyba już odgadłeś,

chodzi o... (wróbelka)

Czapka czarna, brzuch czerwony, Czasem miło jest posłuchać,

przylatuje w nasze strony. kiedy zimą albo w lecie

Je korale jarzębiny, robiąc melodyjnie sobie grucha,

przy tym śmieszne miny. (gil) siedząc na twym parapecie. (gołąb)

Puchata, czubata, Gdy za oknem powiesisz

z Północy przylatuje. kawałek słoniny,

U nas przebywa od października to ona przyleci

i jarzębinę z jemiołą łyka. (jemiołuszka) zaraz w odwiedziny. (sikorka)

Po drzewach kręci się, skrzeczy. Gęś ma białe, wróbel szare,

Ładna jest, czarno-biała. a paw kolorowe –

Błyszczące nęcą ją rzeczy, z nich Indianie wyrabiają

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin