Awans zawodowy nauczyciela wychowania fizycznego.pdf

(947 KB) Pobierz
##7#52#aNjk5MjM4M0EzODM1MzY2Mw==
##7#52#aNjk5MjM4M0EzODM1MzY2Mw==
##7#52#aNjk5MjM4M0EzODM1MzY2Mw==
© Copyright by Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007
Recenzent:
prof. dr hab. Jan Ślężyński
Redakcja wydawnicza:
Urszula Lisowska
Korekta:
Beata Bednarz
Projekt okładki:
Ewa Beniak-Haremska
ISBN:
978-83-7587-750-2
Oficyna Wydawnicza „Impuls”
30-619 Kraków, ul. Turniejowa 59/5
tel. (012) 422-41-80, fax: (012) 422-59-47
www.impulsoficyna.com.pl, e-mail: impuls@impulsoficyna.com.pl
Wydanie II poprawione, Kraków 2009
Plik zabezpieczony watermarkiem jawnym i niejawnym: 6992383A38353663
##7#52#aNjk5MjM4M0EzODM1MzY2Mw==
##7#52#aNjk5MjM4M0EzODM1MzY2Mw==
##7#52#aNjk5MjM4M0EzODM1MzY2Mw==
Spis treści
Wstęp ..............................................................................................................................
Rozdział pierwszy
Dawne i współczesne przemiany dotyczące tożsamości zawodowej
i rozwoju pedagogicznego nauczyciela wychowawcy ..........................................
7
9
1. Poglądy na kształtowanie się społeczności nauczającej
na przykładzie niektórych zagadnień historii myśli pedagogicznej
i dziejów kultury fizycznej .............................................................................. 9
2. Współczesna tożsamość zawodowa i rozwój pedagogiczny
nauczyciela wychowawcy ............................................................................... 15
3. Ogólna terminologia i ustalenia definicyjne związane
z rolą zawodową nauczyciela wychowania fizycznego ............................... 35
Rozdział drugi
Pierwszy etap awansu zawodowego nauczyciela wychowania fizycznego
– od stażysty do nauczyciela kontraktowego ........................................................ 43
1. Zadania pedagogiczne w okresie stażu oraz procedury formalne
umożliwiające uzyskanie stopnia nauczyciela kontraktowego .................. 43
2. Wybrane rozwiązania dydaktyczno-wychowawcze
w świetle rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty ................................. 48
Rozdział trzeci
Drugi etap awansu zawodowego nauczyciela wychowania fizycznego
– od kontraktu do mianowania .............................................................................. 89
1. Zadania pedagogiczne w okresie stażu oraz procedury formalne
umożliwiające uzyskanie stopnia nauczyciela mianowanego .................... 89
2. Wybrane rozwiązania dydaktyczno-wychowawcze
w świetle rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ..................... 93
Plik zabezpieczony watermarkiem jawnym i niejawnym: 6992383A38353663
##7#52#aNjk5MjM4M0EzODM1MzY2Mw==
##7#52#aNjk5MjM4M0EzODM1MzY2Mw==
##7#52#aNjk5MjM4M0EzODM1MzY2Mw==
6
Spis treści
Rozdział czwarty
Trzeci etap awansu zawodowego nauczyciela wychowania fizycznego
– nauczyciel dyplomowany ...................................................................................... 143
1. Zadania pedagogiczne w okresie stażu oraz procedury formalne
umożliwiające uzyskanie stopnia nauczyciela dyplomowanego ............... 143
2. Wybrane rozwiązania dydaktyczno-wychowawcze
w świetle rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego ...................... 149
Rozdział piąty
Awans zawodowy w opinii nauczycieli szkół bydgoskich
– uwarunkowania pedeutologiczne ....................................................................... 207
Uwagi końcowe .............................................................................................................. 231
Bibliografia ..................................................................................................................... 235
Plik zabezpieczony watermarkiem jawnym i niejawnym: 6992383A38353663
##7#52#aNjk5MjM4M0EzODM1MzY2Mw==
##7#52#aNjk5MjM4M0EzODM1MzY2Mw==
##7#52#aNjk5MjM4M0EzODM1MzY2Mw==
Wstęp
Niniejsze opracowanie jest poświęcone rozwojowi zawodowemu na-
uczycieli wychowania fizycznego. Autor ukazuje perspektywy doskonalenia
osobistej skuteczności, zarówno w teorii, jak i praktyce edukacji fizycznej.
Książka ma pomóc szkolnym twórcom kultury fizycznej w przygotowaniu,
planowaniu i wdrażaniu oddziaływań pedagogicznych, a także w wyko-
rzystaniu wiedzy przedmiotowej w praktyce szkolnej. Awans zawodowy
wyznacza pewne oczekiwania względem nauczycieli, którzy przechodzą
fazy nabywania umiejętności od n o w i c j u s z a do pedagoga m i s t r z a.
W tym świetle zawartość treściowa książki ukazuje procedury formalne
oraz rozwiązania dydaktyczno-wychowawcze, które umożliwiają spełnie-
nie wymogów stawianych na poszczególnych stopniach awansu zawodo-
wego nauczyciela wychowania fizycznego.
Rozdział pierwszy omawia dawne i współczesne przemiany związane
z tożsamością zawodową i rozwojem pedagogicznym nauczyciela wycho-
wawcy. Rozdziały od drugiego do czwartego przedstawiają proponowane
zadania pedagogiczne, wybrane rozwiązania dydaktyczne, formy oddziały-
wań wychowawczych oraz przykładowe plany rozwoju zawodowego i spra-
wozdania z ich realizacji. Ostatni rozdział to badawcze studium na temat
awansu i rozwoju zawodowego nauczycieli szkół różnego szczebla.
Założeniem opracowania jest ukazanie projektowania edukacyjnego,
związanego z procedurami awansu w oświacie. Nauczyciel wychowania
fizycznego powinien wykazać się indywidualnością zawodową, która po-
zwoli mu na planowanie warsztatu pracy w sposób interdyscyplinarny,
wielofunkcyjny, a przede wszystkim z korzyścią dla rozwoju psychomoto-
rycznego dzieci i młodzieży.
Plik zabezpieczony watermarkiem jawnym i niejawnym: 6992383A38353663
##7#52#aNjk5MjM4M0EzODM1MzY2Mw==
##7#52#aNjk5MjM4M0EzODM1MzY2Mw==
##7#52#aNjk5MjM4M0EzODM1MzY2Mw==
Zgłoś jeśli naruszono regulamin