Dominika Izdebska-Długosz - Błędy gramatyczne w polszczyźnie studentów ukraińskojęzycznych.pdf

(5989 KB) Pobierz
Biblioteka LingVariów
Glottodydaktyka
Tom 21
lapsologia
граматич�½а
дидактика
Dominika Izdebska-Długosz
BŁĘDY GRAMATYCZNE
W POLSZCZYŹNIE STUDENTÓW
UKRAIŃSKOJĘZYCZNYCH
transfer
interferencja
Польська
для украї�½ців
kontrast językowy
переклади
мов�½ий ко�½траст
tłumaczenia
Język polski
dla Ukraińców
błędy składniowe
морфологіч�½і помилки
мов�½і помилки
граматич�½а і�½терфере�½ція
Biblioteka „LingVariów”
Glottodydaktyka t. 21
d
ominika
i
zdebska
-d
ługosz
błędy gramatyczne w polszczyźnie
studentów ukraińskojęzycznych
WYDAWNICTWO
WYDAWNICTWO
Księgarnia Akademicka
Kraków 2021
Dominika Izdebska-Długosz
Uniwersytet Jagielloński, Kraków
https://orcid.org/0000-0003-1603-8604
dominika.izdebska-dlugosz@uj.edu.pl
© Copyright by Dominika Izdebska-Długosz, 2021
Recenzent
prof. zw. dr hab. Anna Dąbrowska, UWr
Opracowanie redakcyjne
Patrycjusz Pilawski
Projekt okładki
Paweł Sepielak
ISBN 978-83-8138-345-5 (druk)
ISBN 978-83-8138-346-2 (PDF)
https://doi.org/10.12797/9788381383462
Publikacja dofinansowana przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego
WYDAWNICTWO KSIĘGARNIA AKADEMICKA
ul. św. Anny 6, 31-008 Kraków
tel.: 12 421-13-87; 12 431-27-43
e-mail: publishing@akademicka.pl
Księgarnia internetowa: https://akademicka.com.pl
S
piS treści
W
proWadzenie
.........................................................................................................
11
I. S
tan badań nad błędem językowym
..................................................................
Wstęp
........................................................................................................................
1.1. Błąd językowy w świetle lingwistyki
.................................................................
1.1.1. Definicje błędu językowego
.....................................................................
1.1.2. Norma językowa i jej poziomy..................................................................
1.1.3. Podział błędów ze względu na ich stosunek do normy językowej
............
1.1.4. Klasyfikacja błędów językowych
..............................................................
1.1.5. Błędy gramatyczne
....................................................................................
1.1.6. Skodyfikowana norma językowa jako podstawa wyróżnienia błędu
językowego
..................................................................................................
1.1.7. Wariantywność normy językowej a błędy
.................................................
1.2. Błąd językowy w aspekcie glottodydaktycznym
................................................
1.2.1. Zainteresowanie błędem językowym w glottodydaktyce – rys
diachroniczny ................................................................................................
1.2.1.1. Analiza kontrastywna
..........................................................................
1.2.1.2. Analiza błędów (lapsologia)
................................................................
1.2.1.3. Teoria interjęzyka
................................................................................
Podsumowanie
.....................................................................................................
1.2.2. Definicje i ewaluacja błędu w glottodydaktyce.........................................
1.2.2.1. Podejście do błędu językowego w świetle konwencjonalnych
metod nauczania
...................................................................................
1.2.2.2. Podejście komunikacyjne a błąd językowy
.........................................
1.2.2.3. Błąd we współczesnej glottodydaktyce: definicje, oceny,
klasyfikacje
............................................................................................
1.2.2.4. Norma glottodydaktyczna a błąd glottodydaktyczny
..........................
1.2.2.5. Błąd obcokrajowca a błąd rodzimego użytkownika języka
................
1.2.3. Przyczyny występowania błędów..............................................................
1.2.3.1. Transfer jako źródło błędu językowego
.............................................
1.2.3.2. Interferencja – definicje i klasyfikacje
................................................
1.2.3.3. Czynniki warunkujące występowanie interferencji
...........................
15
15
16
16
20
23
24
27
30
31
32
33
33
36
41
46
47
47
50
54
61
63
65
70
73
78
6
Spis treści
1.2.3.4. Lingwistyczne mechanizmy interferencji
..........................................
1.2.3.5. Psychologiczne mechanizmy interferencji
..........................................
1.2.3.6. Liczebność błędów interferencyjnych – badania empiryczne.............
1.2.4. Polskie badania nad błędami Słowian w polszczyźnie..............................
Podsumowanie rozdziału I
.........................................................................................
83
85
86
90
96
99
99
99
100
103
104
107
114
117
120
120
123
126
129
131
131
132
135
136
138
143
149
157
163
165
165
165
170
II. n
auczanIe gramatykI języka obcego
.............................................................
Wstęp
........................................................................................................................
2.1. Miejsce, rola i znaczenie gramatyki w nauczaniu języków obcych
...................
2.1.1. Gramatyka – definicje
..............................................................................
2.1.2. Miejsce gramatyki w konwencjonalnych metodach nauczania
.................
2.1.2.1. Kształtowanie kompetencji lingwistycznej, nauczanie gramatyki
i rola poprawności językowej
...............................................................
2.1.2.2. Od metody naturalnej do kognitywnej – rola gramatyki języka
obcego
...................................................................................................
2.1.2.3. Miejsce gramatyki w podejściu komunikacyjnym
..............................
2.1.2.4. Orientacja postkomunikacyjna a gramatyka języka obcego
...............
2.2. Nauczanie gramatyki języka polskiego jako obcego
.........................................
2.2.1. Metody nauczania języka polskiego jako obcego
....................................
2.2.2. Programy nauczania języka polskiego jako obcego
..................................
2.2.3. Zasady nauczania gramatyki oraz typy ćwiczeń gramatycznych
..............
2.2.4. Gramatyki pedagogiczne i podręczniki
....................................................
2.3. Specyfika grupy ukraińskojęzycznej a nauczanie gramatyki języka
polskiego
...................................................................................................................
2.3.1. Dobór metody nauczania
..........................................................................
2.3.2. Język polski a język ukraiński
...................................................................
2.3.3. Uwzględnienie języka ojczystego uczniów
...............................................
2.3.3.1. Kontrastywność/konfrontatywność (kontrastowanie)
........................
2.3.3.2. Konfrontatywne gramatyki pedagogiczne i podręczniki
dla Ukraińców
.......................................................................................
2.3.3.3. Interkomprehensja i zintegrowane podejścia do uczenia się języków
(FREPA/CARAP)
..................................................................................
2.3.3.4. Rola tłumaczenia dydaktycznego
.......................................................
2.3.4. Podejście komunikacyjne a nauczanie polszczyzny studentów
ukraińskojęzycznych
.....................................................................................
Podsumowanie rozdziału II
........................................................................................
III. c
harakteryStyka błędów gramatycznych popełnIanych przez
u
kraIńców w języku polSkIm
................................................................................
Wstęp
.........................................................................................................................
3.1. Metodologia badań
..............................................................................................
3.2. Charakterystyka grupy badawczej
......................................................................
Zgłoś jeśli naruszono regulamin