Marcin Ożóg - Reklama, promocja, informowanie o sponsorowaniu napojów alkoholowych.pdf

(4222 KB) Pobierz
REKLAMA
PROMOCJA
INFORMOWANIE
O SPONSOROWANIU
napojów
alkoholowych
Marcin O˝óg
PRAWO
DLA FIRM
REKLAMA
PROMOCJA
INFORMOWANIE
O SPONSOROWANIU
napojów
alkoholowych
Marcin O˝óg
Wydawnictwo C.H. Beck
Warszawa 2011
Redaktor prowadzący:
Natalia Adamczyk
Zdjęcie na okładce © Sebastian Duda/iStockphoto.com
© Wydawnictwo C. H. Beck 2011
Wydawnictwo C. H. Beck Sp. z o.o.
ul. Bonifraterska 17, 00-203 Warszawa
Skład i łamanie:
KOLONEL
Druk i oprawa:
Cyfrowe Centrum Druku, Bydgoszcz
ISBN: 978-83-255-3083-9
ISBN e-book: 978-83-255-3084-6
Spis treści
Przedmowa
................................................................................................. XIII
Wykaz skrótów
...........................................................................................
XV
Bibliografia
................................................................................................. XXIII
O
graniczenia reklamy w systemie pOlityki alkOhOlOwej
..................
1. Podstawowe zagadnienia reklamy w polskiej polityce alkoholowej
.....
1.1. Janusowe oblicze alkoholu ............................................................
1.2. Alkohol jako „legalny narkotyk” ....................................................
1.3. Przesłanki stanowienia ograniczeń reklamy alkoholu ...................
1.3.1. Rys historyczny kształtowania się polskiej regulacji
reklamy alkoholu ................................................................
1.3.2. Ku liberalizacji zasad reklamy alkoholu w latach 90. XX w.
1.3.3. Skuteczność ograniczeń reklamy alkoholu w świetle
danych empirycznych .........................................................
1.3.4. Zasada ostrożności jako
ultima ratio
stanowienia
ograniczeń reklamy alkoholu ..............................................
1.4. Wybrane zagadnienia szczególne ograniczeń reklamy alkoholu ...
1.4.1. Rygoryzm polskiej polityki alkoholowej .............................
1.4.2. Mechanizmy kontroli społecznej jako uzupełnienie
i alternatywa dla polityki alkoholowej ................................
1.4.3. Symboliczna funkcja ograniczeń reklamy alkoholu ...........
1.5. Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych .
2. Reklama alkoholu w prawie unijnym
...................................................
2.1. Status prawny reklamy w prawie unijnym ....................................
2.2. Reklama alkoholu a swoboda przepływu towarów
w orzecznictwie ETS ...................................................................
2.2.1.
Komisja v. Francja
(sprawa C-152/78) ...............................
2.2.2.
Aragonesa de Publicidad Exterior
.........................................
2.2.3.
Gourmet International Products
...........................................
2.3. Prawo unijne a prawo polskie .......................................................
2.3.1. Raport Komisji Europejskiej z 2003 r. ...............................
2.3.2. Przepisy reklamowe ustawy alkoholowej – koniec historii,
czy niekończąca się opowieść? ............................................
2.3.3. Ewolucja ograniczeń reklamy tytoniu jako czynnik
w regulacji reklamy alkoholu ..............................................
2.3.4. Implementacja dyrektywy o audiowizualnych usługach
medialnych .........................................................................
3. Samoregulacja w dziedzinie reklamy alkoholu
....................................
1
1
1
4
7
7
12
14
16
20
20
22
25
26
27
27
30
30
33
35
38
38
40
43
45
47
VII
Spis treści
r
eklama napOjów alkOhOlOwych
:
pOdstawOwe pOjęcia
.....................
51
51
51
55
58
58
61
61
63
64
66
67
67
67
68
68
69
71
71
71
71
71
78
84
84
87
89
89
91
93
96
96
96
97
98
98
100
101
1. Napój alkoholowy
................................................................................
1.1. Napój alkoholowy: definicja pojęcia ..............................................
1.2. Napój alkoholowy jako żywność i używka ....................................
1.3. Systematyka napojów alkoholowych w ustawie alkoholowej ........
1.3.1. Piwo ...................................................................................
1.3.2. Napoje do 8% alkoholu ......................................................
1.3.2.1.
Alcopops
.................................................................
1.3.2.2. Inne napoje do 8% alkoholu. Napoje do 4,5%
alkoholu ................................................................
1.3.3. Napoje od 8 do 18% alkoholu ............................................
1.3.4. Napoje powyżej 18% alkoholu ...........................................
1.4. Dystrybucja napojów alkoholowych .............................................
1.4.1. Sprzedaż napojów alkoholowych .......................................
1.4.2. Podawanie napojów alkoholowych .....................................
2. Podmiot reklamujący, promujący lub informujący o sponsorowaniu
...
2.1. Producent i dystrybutor napojów alkoholowych ...........................
2.2. Inni usługobiorcy oraz usługodawcy usług reklamowych ..............
3. Reklama i informacja handlowa
..........................................................
3.1. Reklama ........................................................................................
3.1.1. Publiczne rozpowszechnianie .............................................
3.1.1.1. Rozpowszechnianie a komunikowanie przekazu
reklamowego .........................................................
3.1.1.2. Publiczne rozpowszechnianie: przegląd koncepcji
3.1.1.3. W stronę funkcjonalnej definicji pojęcia
„publiczne rozpowszechnianie” .............................
3.1.2. Rozpowszechnianie oznaczeń odróżniających ....................
3.1.2.1. Znak towarowy napoju alkoholowego ..................
3.1.2.2. Symbol graficzny związany z napojem
alkoholowym ........................................................
3.1.2.3. Oznaczenia przedsiębiorców zbieżne
z oznaczeniami napojów alkoholowych ................
3.1.3. Reklama ślepa ....................................................................
3.1.4. Cel popularyzacji ...............................................................
3.2. Informacja handlowa. Reklama kierowana do profesjonalistów ....
4. Promocja
..............................................................................................
4.1. Promocja a reklama ......................................................................
4.1.1. Promocja jako publiczne zachęcanie do zakupu .................
4.1.2. Promocja jako transakcja promującego i konsumenta ........
4.2. Formy promocji ............................................................................
4.2.1. Degustacja napojów alkoholowych .....................................
4.2.2. Rozdawanie rekwizytów związanych z napojami
alkoholowymi .....................................................................
4.2.3. Premiowana sprzedaż napojów alkoholowych ....................
VIII
Zgłoś jeśli naruszono regulamin