Psychologia_dziecka_lekcje1-2.pdf

(2162 KB) Pobierz
P y h lga
s c oo i
d ic a
ze k
Wprowadzenie
Jak byæ dobr¹ matk¹, dobrym ojcem? W jaki sposób realizowaæ cele wychowawcze
w rodzinie? Jak skutecznie pomóc swojemu dziecku? A tak naprawdê... jak je wcze-
œniej zrozumieæ? Te na co dzieñ stawiane pytania dotykaj¹ bardzo istotnych obsza-
rów naszego ¿ycia, a odpowiedzi na nie wcale nie s¹ proste i jednoznaczne. Zastana-
wiaj¹c siê nad wielk¹ ¿yciow¹ rol¹, jak¹ musimy spe³niæ jako rodzice czy
opiekunowie, czêsto szukamy wsparcia, wskazówek, mo¿liwoœci podzielenia siê do-
œwiadczeniami.
Kurs „Psychologia dziecka”, którego pierwszy zeszyt maj¹ w³aœnie Pañstwo przed
sob¹, jest prób¹ przyjœcia z pomoc¹ w rozumieniu roli rodzicielskiej i jej wykonywa-
niu. Przez 16 miesiêcy wspólnie postaramy siê przeœledziæ rozwój dziecka od fazy
¿ycia p³odowego do okresu wczesnej doros³oœci. Za ka¿dym razem porozmawiamy
o rozwoju fizycznym i psychicznym dziecka, nastêpnie zastanowimy siê, jak stymu-
lowaæ jego rozwój w tym czasie (ze szczególnym uwzglêdnieniem problemów szkol-
nych). Bêdziemy te¿ rozwa¿aæ nasze mo¿liwoœci wychowawcze; postaramy siê odpo-
wiedzieæ na pytanie, czy i jak mo¿emy wp³ywaæ na zachowanie w³asnego dziecka.
Przeœledzimy te¿ ró¿ne koncepcje wychowawcze i metody pedagogiki koñca XX wie-
ku. Na zakoñczenie opisu danej fazy rozwojowej wska¿emy nieprawid³owoœci, które
mog¹ w tym czasie wystêpowaæ, oraz powiemy, jak im zapobiegaæ, jak je niwelowaæ.
Ostatnie zeszyty kursu poœwiêcone bêd¹:
l
informacjom o chorobach psychicznych i zaburzeniach umys³owych dzieci wraz
ze wskazaniem sposobów ich leczenia;
opisowi metod wychowawczych;
informacjom o funkcjonowaniu dziecka w œrodowisku spo³ecznym, ze szczegól-
nym uwzglêdnieniem grupy rówieœniczej (w tym subkultur m³odzie¿owych);
omówieniu najtrudniejszych problemów wychowawczych, z jakimi spotyka siê
wspó³czesny rodzic (narkomania, picie alkoholu, palenie papierosów, prostytucja
nieletnich, chuligañskie grupy rówieœnicze, zatargi z prawem, bezrobocie „m³o-
dych doros³ych”, zak³adanie w³asnej rodziny przez dziecko);
opisowi konkretnych przypadków z podaniem informacji o sposobie rozwi¹zania
danego problemu;
syntezie wiadomoœci.
l
l
l
l
l
I co najwa¿niejsze, w materia³ach kursu nie znajd¹ Pañstwo GOTOWEJ RECEPTY,
jak – ¿e siê tak wyra¿ê – „HODOWAÆ” w³asne dziecko. W wychowaniu nie zawsze
2 + 2 = 4; jest to proces z³o¿ony i absolutnie nie istnieje coœ takiego, jak „jedyna
s³uszna droga”; zawsze bêdzie to dzia³anie twórcze. Ode mnie otrzymaj¹ Pañstwo
tylko propozycje i wskazówki, które nale¿y rozwa¿yæ i dostosowaæ do swojego ¿ycia.
Autor
2
PSYCHOLOGIA DZIECKA
W jaki sposób s¹ opracowane materia³y kursu „Psychologia dziecka”
Ka¿d¹ przesy³kê, któr¹ Pañstwo od nas otrzymaj¹, bêdziemy nazywaæ „zeszytem”.
Kurs zawarty jest w 16 zeszytach. Dla Pañstwa wygody z pierwszymi materia³ami
wysy³amy nasz firmowy segregator, w którym mo¿na umieszczaæ kolejne zeszyty.
Chcielibyœmy zwróciæ uwagê na specjalny, u³atwiaj¹cy przyswojenie wiedzy charak-
ter naszych materia³ów do nauki:
l
ka¿dy zeszyt ma okreœlon¹, powtarzaln¹ strukturê dydaktyczn¹, której istotnym
elementem s¹ m.in. liczne przyk³ady, a tak¿e zadania pozwalaj¹ce od samego
pocz¹tku wykorzystywaæ w praktyce zdobywane wiadomoœci;
na koñcu ka¿dego zeszytu zamieszczamy pracê domow¹, która jest wa¿nym
sprawdzianem stopnia przyswojenia wiadomoœci, a tak¿e satysfakcji z nauki;
nasze kursy wyró¿niaj¹ siê bezpoœrednim stylem wyk³adu; mamy nadziejê, ¿e
teksty pisane w preferowanej przez nas formie s¹ bardziej przejrzyste i przyjemne
w czytaniu, co odgrywa szczególnie istotn¹ rolê w przypadku nauczania na od-
leg³oœæ;
stosujemy rozwi¹zania graficzne u³atwiaj¹ce przyswajanie wiedzy.
l
l
l
Ka¿dy student ESKK ma swojego nauczyciela. Pracê domow¹ mo¿na przysy³aæ do
nauczyciela, który oceni poprawnoœæ odpowiedzi. Komentarz nauczyciela bêdzie siê
odnosi³ do zagadnieñ omawianych w poszczególnych zeszytach.
Na marginesach kolejnych zeszytów wyst¹pi¹ nastêpuj¹ce oznaczenia:
sygnalizuje nowe okreœlenia, definicje lub za³o¿enia.
sygnalizuje przyk³ad ilustruj¹cy omawiane zagadnienie.
sygnalizuje zadanie praktyczne dla Pañstwa.
3 (21)
oznacza, ¿e aktualnie omawiany temat zosta³ poruszony wczeœniej, np. w ze-
szycie 3 na stronie 21.
ZESZYT 1
Ogólne wiadomoœci z zakresu psychologii
Wstêp, czyli... poznajmy siê!
Serdecznie witam wszystkich Uczestników tego kursu! Jestem psychologiem oraz
mê¿atk¹ i matk¹ dwojga dzieci. Poproszono mnie o napisanie cyklu wyk³adów z zakre-
su psychologii rozwojowej dziecka. Wyobra¿am sobie Ciebie, droga Uczestniczko, dro-
gi Uczestniku kursu, jako osobê ¿ywo zainteresowan¹ sprawami dzieci. Mo¿e w³aœnie
spodziewasz siê potomka i jesteœ pe³na niepokoju, jak siê sprawdzisz w nowej roli...
A mo¿e masz ju¿ dwoje lub troje rozkosznych maluchów i czêsto zadajesz sobie pyta-
nie, czy postêpujesz z nimi w³aœciwie; czy to, co robisz intuicyjnie, jest zgodne z nauko-
wymi zasadami wychowywania dzieci? Mo¿e w przysz³oœci zamierzasz studiowaæ psy-
chologiê i kurs ESKK ma byæ form¹ bli¿szego zapoznania siê z t¹ tematyk¹?
Kurs „Psychologia dziecka” jest przeznaczony g³ównie dla rodziców i osób zaintere-
sowanych tematyk¹ rozwoju i wychowania dzieci. Przekazuje wybrane zagadnienia
i teorie z zakresu psychologii rozwojowej dziecka i psychologii wychowawczej oraz
niektóre wyniki badañ. Bior¹c pod uwagê zakres omawianych tematów, a tak¿e for-
mê nauczania (korespondencyjn¹), kurs przeznaczony jest na u¿ytek w³asny. Jego
ukoñczenie nie daje prawa wykonywania zawodu psychologa, prowadzenia edukacji
psychologicznej, diagnostyki, poradnictwa i terapii. Natomiast poszerzy Tw¹ wiedzê
psychologiczn¹, uœwiadomi Ci ró¿ne procesy i zjawiska, stworzy mo¿liwoœæ lepszego
funkcjonowania w roli rodzicielskiej. Postaram siê sprostaæ Twoim oczekiwaniom
i udzieliæ Ci jak najwiêcej teoretycznych informacji, a przede wszystkim praktycz-
nych wskazówek.
Otwieram tak¿e skrzynkê pytañ bie¿¹cych. Pocz¹wszy od czwartego zeszytu kursu,
w ka¿dym zeszycie na ostatnich stronach udzielê odpowiedzi na niektóre, najczêœciej
pojawiaj¹ce siê pytania (z zachowaniem oczywiœcie pe³nej anonimowoœci osób je sta-
wiaj¹cych).
I jeszcze jedno – pozostaj¹c z ca³ym szacunkiem dla wszystkich uczestników kursu –
jeœli pozwolicie, bêdê zwracaæ siê do Was bezpoœrednio, w formie ¿eñskoosobowej
(mam nadziejê, ¿e Panowie mi to wybacz¹). To bêdzie trochê tak, jakbyœmy przeszli
na „Ty” – cieplej i serdeczniej.
Jêzyk ka¿dej dziedziny wiedzy jest hermetyczny i obfituje w liczne fachowe terminy.
W miarê mo¿liwoœci postaram siê pisaæ prostym jêzykiem, u¿ywanym na co dzieñ.
Jednak pewne czêœci bêd¹ bardziej teoretyczne, trudniejsze do zrozumienia i przy-
swojenia. Wówczas proszê najpierw zaznajomiæ siê z definicjami pojêæ (naukowymi
lub o charakterze u¿ytkowym), a dopiero potem poznawaæ nowe treœci. Myœlê, ¿e
dobrze bêdzie, jeœli pracê na kursie roz³o¿ysz sobie na etapy – „jednostki lekcyjne”
zgodne z rozdzia³ami lub podrozdzia³ami poszczególnych czêœci kursu. Jednorazowe
przeczytanie treœci ca³ego zeszytu mo¿e wprowadziæ w Twoje myœli zamêt, mo¿e
Zgłoś jeśli naruszono regulamin