trening 5.pdf

(130 KB) Pobierz
Potęgi i pierwiastki
.................................................................................
imię i nazwisko
str. 1/2
............
lp. w dzienniku
.................
klasa
.................
data
1.
Iloczyn
√15 ⋅ √3
jest równy:
A.
√5
A.
√9
B.
√45
B.
√3
2.
Wartość wyrażenia
3√3 − √27 + √12 − √3
jest równa:
3.
Liczbą przeciwną do
√32
jest liczba:
A.
−4√2
B.
8
√2
C.
√12
D.
√18
C.
−√3
D.
14√3
C.
−16
D.
1
4√2
4.
Oceń, czy poniższe równości są prawdziwe. Wstaw znak
X
w odpowiednią kratkę.
3
√(−16)
3
= −√4
4
√8 = √64
3
TAK
TAK
TAK
TAK
NIE
NIE
NIE
NIE
√12 = 2√3
5.
Oblicz:
5
1
⋅ √3 − 2
7
: 2
5
.
3
6.
Oblicz. Wynik zapisz w jak najprostszej postaci:
a)
8√6 − 5√6
b)
5
√66 ⋅ √1
6
3 ⋅ √4
2
+ 5
2
= 12
c)
√700 + 8√7
d)
5√35 ⋅
1
7
√7
e)
3√21
(
7
)
2
7.
Oceń prawdziwość zdań. Wstaw znak
X
w odpowiednią kratkę.
Liczba
4 900 000
zapisana w notacji wykladniczej to
49 ⋅ 10
5
.
Suma liczb
4,2 ⋅ 10
7
i
2,5 ⋅ 10
7
wynosi
6,7 ⋅ 10
7
.
32√2
2√32
Liczba
3,28 ⋅ 10
8
jest zapisana w notacji wykładniczej.
prawda
prawda
prawda
prawda
fałsz
fałsz
fałsz
fałsz
Liczba 3 razy większa od
4 ⋅ 10
5
zapisana w notacji wykładniczej to
1,2 ⋅ 10
6
.
8.
Czy prawdą jest, że ułamek
jest równy 1? Wybierz poprawną odpowiedź i poprawne uzasadnienie.
= 1.
ułamek można skrócić najpierw przez 32, potem przez 2 i otrzymujemy
1√1
1√1
TAK,
NIE,
ponieważ
wartość tego ułamka jest liczbą niewymierną, a 1 jest liczbą wymierną.
licznik i mianownik tego ułamka są równe
√64,
czyli ułamek jest równy
8
8
√2
√32
1
= √
16
=
1
.
4
= 1.
Wybór zadań: Jacek Rosiak
9055
Copyright © Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
A
str. 2/2
9.
Czy poniższe zdania mogą być prawdziwe? Wstaw znak
X
w odpowiednią kratkę.
Na wycieczkę Ada zabrała butelkę wody o pojemności 1100 dm
3
.
Długość stóp sióstr bliźniaczek różni się o 300 mm.
9-letni Bartek waży
3200 ⋅ 10
2
g.
TAK
TAK
TAK
TAK
NIE
NIE
NIE
NIE
10.
Oblicz. Wynik podaj z dokładnością do części dziesiątych. Przyjmij, że
√2 ≈ 1,41, √3 ≈ 1,73, √5 ≈ 2,24.
11.
Czy prawdą jest, że
2
9
+ 2
9
= 2
10
? Wybierz poprawną odpowiedź i poprawne uzasadnienie.
TAK,
NIE,
2
9
+ 2
9
= 2 ⋅ 2
9
.
lewa strona jest równa
4
9
, a to jest to samo, co
2
10
.
lewa strona jest liczbą nieparzystą, a prawa – parzystą.
lewa strona jest równa
2
18
.
1,5√5 − √5
)
5
2
2
Robert codziennie spędza w szkole co najmniej 250 minut.
b)
(√45 + √18) : 100
a)
0,2(√75 − √50)
c)
3 (√
3
+ √3)
1
ponieważ
12.
Uzasadnij, że
(
+
√3
√6⋅√18
jest liczbą wymierną.
3,4⋅10
3
2⋅10
5
13.
Oblicz:
a)
11
2
⋅ 11
5
: (11
3
)
b)
14.
Uzupełnij luki w poniższych zdaniach liczbami wybranymi spośród: 28, 33, 52, 55.
Nierówność
√3 ⋅ √8 < √�� < √5 ⋅ √6
jest prawdziwa dla
�� =
Nierówność
√32 + √2 < √�� < √6 + √24
jest prawdziwa dla
�� =
. . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . .
Wybór zadań: Jacek Rosiak
9055
Copyright © Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
Zgłoś jeśli naruszono regulamin