Andrzejka 1.docx

(16 KB) Pobierz

 

Cele szczegółowe (dziecko):

– zna zwyczaje i tradycje andrzejkowe

– potrafi współpracować w grupie

– umie wyrażać uczucia i przeżywać radość z zabawy z koleżankami i kolegami

1.      Wróżba z kleksów

Wszystkie dzieci otrzymują cienką kartkę papieru (wielkości kartki pocztowej, najlepiej bibułkę) i pędzelek. 
Nauczycielka podchodzi do każdego z miseczką z rozpuszczonej w wodzie farby (może być też atrament). Dzieci maczają pędzelki w płynie i ustawiają pionowo nad kartką, tak by nadmiar płynu spłynął, tworząc kleksa. Następnie składają kartkę tuż przy kleksie i rozkładają, uzyskując symetryczny obraz. Wszyscy siadają w kole i wspólnie zastanawiają się, co może przedstawiać powstały kleks.

Cel edukacyjny: rozbudzenie wyobraźni, pobudzenie kreatywności i twórczego myślenia.

2.      Andrzejkowy rzut kostką

Przedszkolaki siedzą w kole na dywanie – na środku znajduje się magiczna plansza wycięta z kolorowego kartonu (wielkości dużego bloku rysunkowego). Dzieci dostają po dwie kostki i po kolei rzucają nimi tak, by trafić w magiczną planszę. Liczymy oczka na tych kostkach, które pozostały na planszy. Nauczycielka odczytuje dzieciom „wyrzucone” wróżby, np. „1 – czekają cię wycieczki i wesołe przygody”, „8 – w tym roku polubisz coś, czego nie znosiłaś(-)”.

Cel edukacyjny: utrwalenie znajomości cyfr i umiejętności dodawania.

3.      Kolorowy zawrót głowy

Przedszkolaki biegają po sali w rytm muzyki. Gdy muzyka ucichnie, muszą szybko znaleźć miejsce na poduszkach leżących na podłodze. Pod każdą z nich znajdują się kolorowe kartoniki. Dzieci zaglądają pod poduszki, wyciągają kartoniki, nazywają kolory, a nauczycielka odczytuje wróżby, np.: „Czerwony – jeśli nie ograniczysz batoników i cukierków, to w przyszłości będziesz musiał być częstym gościem
u dentysty”, „Biały – pij więcej mleka”.

Cel edukacyjny: utrwalenie kolorów.

4.      Magiczne przepowiednie

Zabawa raczej dla starszych dzieci. Nauczycielka przygotowuje magiczne przepowiednie – na białych karteczkach rysuje sokiem z cytryny różne symbole (np. książka, warzywo, rower). Wszystkie kartki znajdują się w czarodziejskim kapeluszu. Dzieci losują pojedyncze przepowiednie i z pomocą nauczycielki (lub innej dorosłej osoby) odczytują symbol nad płomieniem świecy. Następnie nauczycielka odczytuje dzieciom wyjaśnienia przepowiedni (np. symbol roweru oznacza, że dziecko czeka dużo zabawy na powietrzu).

6.      Andrzejkowe wyścigi

Na mocnym sznurku zawieszamy kulki płatków śniadaniowych – na samym końcu znajduje się karteczka z wróżbą. Przygotowujemy kilka sznurków różnej długości (w zależności od wzrostu dzieci) i zawieszamy je na długim patyku (tak długim, by zmieściły się wszystkie sznurki dla wszystkich dzieci lub przynajmniej dla połowy). Następnie maluchy muszą zjeść wszystkie kulki ze sznurka, nie pomagając sobie rękoma – tak by dojść do karteczki z wróżb

Cel edukacyjny: ćwiczenie koncentracji i wytrzymałości.

 

7.      Andrzejkowy wyścig butów

Do zabawy wykorzystujemy kapcie dzieci (po jednej sztuce). Od najbardziej oddalonego od drzwi miejsca w sali przedszkolaki ustawiają kapcie jeden za drugim tak, żeby pięta jednego buta dotykała noska drugiego. Dziecku, którego kapeć pierwszy dotrze do drzwi, przytrafi się coś miłego.
    
Cel edukacyjny: nauka cierpliwego oczekiwania na swoją kolej i dokładności.

8.      Rzut szczęścia

Na środku sali znajduje się patyk średniej wysokości. Dzieci stają w kolejce i ich zadaniem jest zarzucić na patyk kółko (np. ringo). Dziecko, które zarzuci kółko, może wylosować szczęśliwą wróżbę. Przedszkolaki rzucają tak długo, aż każde wylosuje szczęśliwy los.
    
Cel edukacyjny: usprawnienie motoryki i koordynacji wzrokowo-ruchowej.

9.      Szczęśliwa moneta

Wróżba „Moneta w studni”. Na środku sali stoi miska z wodą. Wybrane dzieci otrzymują monety 1 groszowe i wrzucają do „studni”. Czyja moneta wpadnie do wody, ten losuje gwiazdkę z wypisaną przepowiednią, którą odczytuje nauczyciel.

10. Co mówią gwiazdy

Wróżba „Co mówią gwiazdy?” Na środku sali leży butelka, a wokół niej gwiazdy – symbole. Wybrane dzieci kręcą butelką, wróżka odczytuje symbol, który wskazuje butelka. Dzieci wspólnie pomagają odczytać – zinterpretować wróżbę.

Korona – w przyszłości będziesz ważną osobą, obejmiesz ważne stanowisko.

Serce – czeka Cię wielka miłość i szczęście rodzinne.

Moneta – będziesz bardzo bogata/y. Sukces w interesach.

Gwiazda – zostaniesz aktorką/em lub piosenkarką/piosenkarzem. Będziesz gwiazdą.

Palma – czekają cię wspaniałe przygody. Zostaniesz podróżnikiem.

Różaniec – będziesz księdzem lub zakonnicą.

Jabłko – nowe życie, odrodzenie, ożywienie interesów.

Książka – kariera naukowa.

Medal – przepowiednia kariery sportowej.

11. Wróżba z kubeczkami – wróżka odkrywa kolejno kubeczki i odczytuje symbole.

·         Pierścionek – wyjazd do krainy złota (Eldorado)

·         Domek – nowy, piękny dom,

·         Pieniądze – bogactwo

·         Cukier – słodkie i wesołe życie

·         Autko – podróż w nieznane

12. Kim będę w przyszłościzabawa ruchowa związana z przewidywaniem zawodu. Przygotuj worek i wrzuć do niego akcesoria charakterystyczne dla różnych zawodów, np. grzebień (fryzjer), strzykawka (pielęgniarka), mikrofon (piosenkarz), pędzel do makijażu (kosmetyczka), pióro (pisarz), nitka (krawiec).

Zgłoś jeśli naruszono regulamin