Krzysztof Gałka - Projekt budowy instalacji elektrycznej-Ursus-C-330 (krok po kroku instalowanie).pdf

(7004 KB) Pobierz
Zespół Szkół Technicznych Nr 1
w Skarżysku - Kamiennej.
Projekt budowy
instalacji elektrycznej
Ursus C-33O
Opracował:
Krzysztof Gałka kl. 3Te
1. Wstęp
Instalacja elektryczna w pojazdach mechanicznych takich jak: samochody osobowe,
motocykle, czy też w ciągnikach rolniczych odgrywa bardzo dużą rolę. Odpowiada między
innymi za komfort jazdy w słabo oświetlonych warunkach, za bezpieczeństwo podczas
sygnalizowania zamiaru skrętu bądź hamowania, a także w celach ostrzegawczych używając
sygnału dźwiękowego lub świateł. Instalacja elektryczna w pojazdach mechanicznych jest
językiem kierowców, wszystkie intencje wykonywane w ruchu drogowym za jej pomocą
informują nas o działaniach lub zamiarach kierowcy. Nie w sposób zapomnieć, iż w prawie
każdym pojeździe z silnikiem spalinowym jest zastosowany rozrusznik będący silnikiem
elektrycznym za pomocą którego odbywa się rozruch silnika. W silnikach diesla w celu
ułatwienia rozruchu w niższych temperaturach stosuje się świece żarowe. Natomiast w
silnikach benzynowych stosuje się świece zapłonowe będące cały czas w użyciu przy pracy
silnika. Wymienione powyżej zastosowania instalacji elektrycznej są najbardziej podstawowe
a zarazem niezbędne w przemyśle motoryzacyjnym. Oczywiście obecnie, instalacja elektryczna
staje się coraz bardziej rozbudowana, choćby ze względu na polepszenie naszego komfortu
podczas jazdy.
Na szczęście przy pracy w instalacji elektrycznej, gdzie źródłem zasilania jest akumulator 12V
lub 6V nie musimy obawiać się porażenia prądem elektrycznym, tak
jak w sieciach
elektrycznych, gdzie występuje napięcie 230V. Jednak pracując przy połączniach
elektrycznych, trzeba zawsze upewnić się, że podczas naszej pracy napięcie jest odłączone.
W instalacjach elektrycznych najważniejsze jest, aby nie było żadnych zwarć. Jeśli
zabezpieczenie nadprądowe w postaci bezpiecznika nie zadziała, może to doprowadzić do
pożaru. Większość pożarów samochodowych jest spowodowana niesprawną instalacją
elektryczną. Dlatego przy robieniu instalacji najlepiej upewnić się kilka razy, czy wszystko jest
w porządku.
Instalacja którą zrobiłem jest od Ursusa C-330. Nie mniej jednak jest ona najlepszym
przykładem
do zrozumienia istoty działania instalacji
elektrycznej
w pojazdach
mechanicznych.
Rys.1 Schemat instalacji elektrycznej Ursusa C-330
1 - reflektor lewy, 2 - reflektor prawy, 3 - złącze przednie, 4 – czujnik ciśnienia oleju, 5 – świece
żarowe, 6 – rozrusznik, 7 – akumulator, 8 – sygnał dźwiękowy, 9 – skrzynka bezpieczników,
10 – regulator prądnicy, 11 – prądnica, 12 – przełącznik świec żarowych, 13 – wskaźnik
podwójny, A – lampka kontrolna świateł długich, B – lampka kontrolna ładowania
akumulatorów, C – lampka kontrolna kierunkowskazów, D – lampka kontrolna ciśnienia oleju,
14 – gniazdo lampy przenośnej lub wycieraczki, 15 – przerywacz kierunkowskazów, 16 –
licznik motogodzin, 17 – lampka kontrolna świec żarowych, 18 – przycisk sygnału
dźwiękowego, 19 – stacyjka, 20 – przełącznik kierunkowskazów, 21 – włącznik światła
hamowania, 22 – kierunkowskaz lewy, 23 – złącze tylne, 24 – kierunkowskaz prawy, 25 –
gniazdo przyczepy, 26 - lampa tylna lewa, 27 – reflektor roboczy, 28 – lampa tylna prawa
Oznaczenie barwy przewodów:
c – czarny, k – brązowy, n – niebieski, t – zielony, z – żółty
W instalacji której robiłem, nie wszędzie zastosowałem odpowiednie kolory przewodów,
jednak przekroje przewodów są wszędzie prawidłowe.
2. Elementy użyte do wykonania instalacji
Reflektory,
Kierunkowskazy,
Zegary.
Żarówki,
Stacyjka,
Gniazdo zapalniczki samochodowej,
Przerywacz kierunkowskazów,
Przełącznik kierunkowskazów,
Skrzynka bezpieczników,
Wkładki bezpieczników,
Przełącznik świec żarowych,
Włącznik rozrusznika,
Świece żarowe,
Rozrusznik,
Klakson,
Czujnik świateł hamowania,
Czujnik ciśnienia oleju,
Przycisk sygnału dźwiękowego,
Alternator,
Akumulator,
Złącze przednie,
Złącze tylne,
Przewody,
Końcówki do przewodów,
Koszulki termokurczliwe.
3. Wykonanie instalacji
W pierwszej kolejności zająłem się montażem śrub zawiasów maski, ówcześnie
smarując je smarem do połączeń elektrycznych, w celu lepszego styku „masy” maski.
Rys. 2. Smar jaki używałem do połączeń w instalacji
Zgłoś jeśli naruszono regulamin