Nowy Rok w Polsce i na świecie.docx

(17 KB) Pobierz

Nowy Rok w Polsce i na świecie (dzieci pięcio, sześcioletnie)

Cel ogólny:

·                      Zapoznanie dzieci z tradycjami witania Nowego Roku.

 

Cele operacyjne - dziecko:

·                      współpracuje z grupą,

·                      potrafi się wypowiadać,

·                      potrafi rozwiązywać zagadki,

·                      wie jak wygląda Stary Rok i Nowy Rok,

·                      rysuje pośladzie,

·                      dzieli wyrazy na sylaby,

·                      uważnie słucha poleceń nauczyciela,

·                      wypowiada się na temat opowiadania,

·                      dopasowuje ilustracje do opowiadania,

·                      czyta globalnie wyrazy,

·                      dokonuje analizy i syntezy,

·                      rozpoznaje cyfry 3, 4, 5,

·                      wydziera z papieru kolorowego, wykleja plasteliną.

 

Środki dydaktyczne: 
Sylwety Starego i Nowego Roku, kartki z wykropkowanymi rysunkami, zagadki, wstążka, sylwety do opowiadania, opowiadanie „O Nowym Roku i młynarzu Sylwestrze” L. Krzemienieckiej, nagrania z płyt, ilustracje zwyczajów noworocznych z różnych stron świata, puzzle stary i Nowy Rok, rozsypanka sylabowa, cyfry 3, 4, 5 oraz 12 kolorowych paseczków, balony, karta pracy Nowy Rok.

Przebieg:

§                      Powitanie – zabawa „Czarodziejski balonik”.

·                                  Nauczycielka podaje dziecku stojącemu obok niej czarodziejski balonik – iskierkę przyjaźni mówiąc np. Witaj Olu.

§                      Rozmowa na temat witania Nowego Roku.

·                                  Jak witaliście Nowy Rok?

·                                  W jaki sposób wasi rodzice witali Nowy Rok?

·                                  Czym wita się Nowy Rok?

·                                  Co składamy tego dnia sobie, rodzicom, znajomym?

§                      Porównywanie wyglądu Starego i Nowego Roku.

·                                  Do tablicy przypięte są sylwety przedstawiające postać Starego i Nowego Roku.

§                      Fajerwerki – przygotowanie do pisania.

·                                  Nauczycielka rozdaje dzieciom kolorowe mazaki i kartki z wykropkowanym rysunkiem fajerwerków , które mają połączyć..

§                      Rozwiązywanie zagadek z treścią.

§                      Zabawa ruchowa „Stary Rok i Nowy Roczek”

·                                  Dzieci dzielą się na dwie grupy i ustawiają po przeciwnych stronach Sali. Na środku sali nauczycielka rozkłada wstążkę, miejsce spotkania Starego i Nowego Roku. Na sygnał dzieci zaczynają się do siebie zbliżać. Jedne idą ospale, powoli, bo Stary Rok jest już zmęczony. Drugie wesoło, radośnie podskakując. Po spotkaniu w wyznaczonym miejscu witają się ze sobą w różny sposób i zamieniają się miejscami. Zabawę można powtórzyć 3, 4 razy.

§                      Teatrzyk sylwetowy do opowiadania L. Krzemienieckiej „O Nowym Roku i młynarzu Sylwestrze”.

§                      Rozmowa na temat opowiadania.

·                                  Kim był Sylwester?

·                                  Czego nie używał w swojej pracy?

·                                  W jaki sposób odnosił się do ludzi?

·                                  Co poradziła Sylwestrowi jego matka?

·                                  Co podarował mu Nowy Rok?

·                                  Czy zmienił się młynarz po wizycie u Nowego Roku?

·                                  W jaki sposób ludzie uczcili imieniny Sylwestra?

·                                  Kiedy i o której godzinie witamy Nowy Rok?

·                                  Kto potrafi ułożyć z podanych cyfr obecny rok?

§                      Zabawa ruchowa „Zegary”.

§                      Tradycje noworoczne w innych krajach.

·                                  Nauczycielka opowiada o tradycjach noworocznych pokazując ilustracje.

·                                  Kim był Europek?

·                                  We Włoszech w Nowy Rok na ulicach jest dużo starych, zniszczonych przedmiotów: mebli, naczyń, sprzętów elektronicznych. Dzieci i dorośli w tym dniu wyrzucają niepotrzebne rzeczy na ulicę i oczekują, że Nowy Rok przyniesie im nowe, lepsze rzeczy.

·                                  W Japonii w Nowy Rok przygotowuje się w każdym domu ucztę. Każda potrawa, która znajdzie się na stole ma jakieś znaczenie. Najczęściej przyrządza się sałatkę z płatków róży, chryzantem i ryżu, które mają zapewnić szczęście i powodzenie w nadchodzącym roku. Na stole zawsze znajduje się woda symbol zdrowia. Wszyscy w tym dniu bawią się wesoło, odwiedzają znajomych, a drzwi ozdobione są wieńcem z liści pomarańczy. Japończycy w tym dniu idą szybko spać, wierzą, że im się przyśnią wróżby na Nowy Rok

·                                  W Grecji kiedy zaczyna się świt Nowego Roku dzieci wybiegają do ogrodu i szukają największego kamienia. Przynoszą go potem do domu bo wierzą, że tyle złota i innych bogactw przybędzie w Nowym Roku ile waży ten kamień. Poza tym oblewają się wodą na szczęście, co przypomina nasz śmigus dyngus.

·                                  Indianie odświętnie ubrani tańczą wokół ogniska. Tancerze wkładają do ognia laski ozdobione piórami. Czyja laska najszybciej się zapali, temu przez cały nadchodzący rok będzie się szczęściło.

§                      Wypowiedzi dzieci:.

·                                  Który zwyczaj powitania Nowego Roku podobał się wam najbardziej?

·                                  Czy te zwyczaje noworoczne różnią się od naszych polskich?

·                                  Który zwyczaj chcielibyście przenieść do waszych domów?

·                                  Pokażcie obrazek, na którym jest pokazane w jaki sposób wita się Nowy Rok w Japonii?

§                      Układanie puzzli..

·                                  Dzieci siedzą w dwóch kółkach. Jedno kółko tworzą chłopcy, a drugie dziewczynki. W środku każdego kółka leżą puzzle przedstawiające Stary Rok i Nowy Rok. Dzieci mają za zadanie ułożyć puzzle i powiedzieć kogo przedstawiają. Potem następuje zamiana między kółkami.

§                      Zabawa przy piosence - „Bal baloników".

·                                  Każde z dzieci dostaje balonik. Gdy muzyka gra dzieci lekko podbijają balony w górę tak, by żaden z nich nie spadł na podłogę. Zmiana w zabawie polega na dobraniu się w pary i tańczeniu w taki sposób, by balonik nie spadł na ziemię.

§                      Układamy zdania.

·                                  Dzieci siedzą na dywanie w kole. Każde z nich otrzymuje koperty, w których znajdują się pocięte paski z wyrazami: Ola, Ala, Tola, ma, lata, lat; cyfry: 3, 4, 5 oraz 12 kolorowych paseczków. Dzieci mają za zadanie ułożyć zdanie np. Ola ma 3 lata., a następnie układają cyfry za pomocą kolorowych paseczków. Następnie nauczycielka pyta, ile lat mają dzieci. I prosi, żeby dzieci przedstawiły to za pomocą kolorowych paseczków.

§                      Praca plastyczna - Nowy Roczek - łączenie technik: wydzieranka, wylepianka.

 


Nowy rok - H. Bechlerowa

Idzie Nowy Rok
lasem, miastem, polem.
Za nim idzie czworo dzieci,
każde z pięknym parasolem.
Jeden parasol - niby łąka:
kwiaty na nim i biedronka.
A na drugim kłosy żyta,
mak jak promyk w nich zakwita.
Na tym trzecim nie ma kłosów
ani kwiatów i biedronek,
tylko liście kolorowe -
złote rude i czerwone.
Czwarty - pięknie haftowany,
srebrne gwiazdki błyszczą na nim.
Idzie Nowy Rok
lasem, miastem, polem...
Teraz nazwij wszystkie dzieci,
które niosą parasole!

Zgłoś jeśli naruszono regulamin