Nowy Rok w Polsce i na świecie (dzieci pięcio, sześcioletnie)
Cel ogólny:
· Zapoznanie dzieci z tradycjami witania Nowego Roku.
Cele operacyjne - dziecko:
· współpracuje z grupą,
· potrafi się wypowiadać,
· potrafi rozwiązywać zagadki,
· wie jak wygląda Stary Rok i Nowy Rok,
· rysuje pośladzie,
· dzieli wyrazy na sylaby,
· uważnie słucha poleceń nauczyciela,
· wypowiada się na temat opowiadania,
· dopasowuje ilustracje do opowiadania,
· czyta globalnie wyrazy,
· dokonuje analizy i syntezy,
· rozpoznaje cyfry 3, 4, 5,
· wydziera z papieru kolorowego, wykleja plasteliną.
Środki dydaktyczne: Sylwety Starego i Nowego Roku, kartki z wykropkowanymi rysunkami, zagadki, wstążka, sylwety do opowiadania, opowiadanie „O Nowym Roku i młynarzu Sylwestrze” L. Krzemienieckiej, nagrania z płyt, ilustracje zwyczajów noworocznych z różnych stron świata, puzzle stary i Nowy Rok, rozsypanka sylabowa, cyfry 3, 4, 5 oraz 12 kolorowych paseczków, balony, karta pracy Nowy Rok.
Przebieg:
§ Powitanie – zabawa „Czarodziejski balonik”.
· Nauczycielka podaje dziecku stojącemu obok niej czarodziejski balonik – iskierkę przyjaźni mówiąc np. Witaj Olu.
§ Rozmowa na temat witania Nowego Roku.
· Jak witaliście Nowy Rok?
· W jaki sposób wasi rodzice witali Nowy Rok?
· Czym wita się Nowy Rok?
· Co składamy tego dnia sobie, rodzicom, znajomym?
§ Porównywanie wyglądu Starego i Nowego Roku.
· Do tablicy przypięte są sylwety przedstawiające postać Starego i Nowego Roku.
§ Fajerwerki – przygotowanie do pisania.
· Nauczycielka rozdaje dzieciom kolorowe mazaki i kartki z wykropkowanym rysunkiem fajerwerków , które mają połączyć..
§ Rozwiązywanie zagadek z treścią.
§ Zabawa ruchowa „Stary Rok i Nowy Roczek”
· Dzieci dzielą się na dwie grupy i ustawiają po przeciwnych stronach Sali. Na środku sali nauczycielka rozkłada wstążkę, miejsce spotkania Starego i Nowego Roku. Na sygnał dzieci zaczynają się do siebie zbliżać. Jedne idą ospale, powoli, bo Stary Rok jest już zmęczony. Drugie wesoło, radośnie podskakując. Po spotkaniu w wyznaczonym miejscu witają się ze sobą w różny sposób i zamieniają się miejscami. Zabawę można powtórzyć 3, 4 razy.
§ Teatrzyk sylwetowy do opowiadania L. Krzemienieckiej „O Nowym Roku i młynarzu Sylwestrze”.
§ Rozmowa na temat opowiadania.
· Kim był Sylwester?
· Czego nie używał w swojej pracy?
· W jaki sposób odnosił się do ludzi?
· Co poradziła Sylwestrowi jego matka?
· Co podarował mu Nowy Rok?
· Czy zmienił się młynarz po wizycie u Nowego Roku?
· W jaki sposób ludzie uczcili imieniny Sylwestra?
· Kiedy i o której godzinie witamy Nowy Rok?
· Kto potrafi ułożyć z podanych cyfr obecny rok?
§ Zabawa ruchowa „Zegary”.
§ Tradycje noworoczne w innych krajach.
· Nauczycielka opowiada o tradycjach noworocznych pokazując ilustracje.
· Kim był Europek?
· We Włoszech w Nowy Rok na ulicach jest dużo starych, zniszczonych przedmiotów: mebli, naczyń, sprzętów elektronicznych. Dzieci i dorośli w tym dniu wyrzucają niepotrzebne rzeczy na ulicę i oczekują, że Nowy Rok przyniesie im nowe, lepsze rzeczy.
· W Japonii w Nowy Rok przygotowuje się w każdym domu ucztę. Każda potrawa, która znajdzie się na stole ma jakieś znaczenie. Najczęściej przyrządza się sałatkę z płatków róży, chryzantem i ryżu, które mają zapewnić szczęście i powodzenie w nadchodzącym roku. Na stole zawsze znajduje się woda symbol zdrowia. Wszyscy w tym dniu bawią się wesoło, odwiedzają znajomych, a drzwi ozdobione są wieńcem z liści pomarańczy. Japończycy w tym dniu idą szybko spać, wierzą, że im się przyśnią wróżby na Nowy Rok
· W Grecji kiedy zaczyna się świt Nowego Roku dzieci wybiegają do ogrodu i szukają największego kamienia. Przynoszą go potem do domu bo wierzą, że tyle złota i innych bogactw przybędzie w Nowym Roku ile waży ten kamień. Poza tym oblewają się wodą na szczęście, co przypomina nasz śmigus dyngus.
· Indianie odświętnie ubrani tańczą wokół ogniska. Tancerze wkładają do ognia laski ozdobione piórami. Czyja laska najszybciej się zapali, temu przez cały nadchodzący rok będzie się szczęściło.
§ Wypowiedzi dzieci:.
· Który zwyczaj powitania Nowego Roku podobał się wam najbardziej?
· Czy te zwyczaje noworoczne różnią się od naszych polskich?
· Który zwyczaj chcielibyście przenieść do waszych domów?
· Pokażcie obrazek, na którym jest pokazane w jaki sposób wita się Nowy Rok w Japonii?
§ Układanie puzzli..
· Dzieci siedzą w dwóch kółkach. Jedno kółko tworzą chłopcy, a drugie dziewczynki. W środku każdego kółka leżą puzzle przedstawiające Stary Rok i Nowy Rok. Dzieci mają za zadanie ułożyć puzzle i powiedzieć kogo przedstawiają. Potem następuje zamiana między kółkami.
§ Zabawa przy piosence - „Bal baloników".
· Każde z dzieci dostaje balonik. Gdy muzyka gra dzieci lekko podbijają balony w górę tak, by żaden z nich nie spadł na podłogę. Zmiana w zabawie polega na dobraniu się w pary i tańczeniu w taki sposób, by balonik nie spadł na ziemię.
§ Układamy zdania.
· Dzieci siedzą na dywanie w kole. Każde z nich otrzymuje koperty, w których znajdują się pocięte paski z wyrazami: Ola, Ala, Tola, ma, lata, lat; cyfry: 3, 4, 5 oraz 12 kolorowych paseczków. Dzieci mają za zadanie ułożyć zdanie np. Ola ma 3 lata., a następnie układają cyfry za pomocą kolorowych paseczków. Następnie nauczycielka pyta, ile lat mają dzieci. I prosi, żeby dzieci przedstawiły to za pomocą kolorowych paseczków.
§ Praca plastyczna - Nowy Roczek - łączenie technik: wydzieranka, wylepianka.
Nowy rok - H. BechlerowaIdzie Nowy Roklasem, miastem, polem.Za nim idzie czworo dzieci,każde z pięknym parasolem.Jeden parasol - niby łąka:kwiaty na nim i biedronka.A na drugim kłosy żyta,mak jak promyk w nich zakwita.Na tym trzecim nie ma kłosówani kwiatów i biedronek,tylko liście kolorowe -złote rude i czerwone.Czwarty - pięknie haftowany,srebrne gwiazdki błyszczą na nim.Idzie Nowy Roklasem, miastem, polem...Teraz nazwij wszystkie dzieci,które niosą parasole!
Hel53land