Atak na Jana Pawła II.pdf

(3985 KB) Pobierz
Trwa systematyczny demontaż tego, co
pozostawił po sobie św. Jan Paweł II. Zaczę-
ło się od Papieskiej Akademii Życia, której
skład najpierw zmieniono (wprowadzając
do niej także ludzi, którzy są zwolennikami
aborcji), a później zaczęto zmieniać jej za-
dania. (...) Zmiany instytucjonalne można
zawsze wyjaśniać prawem nowego szefa
do ich konstruowania na własną miarę.
Z nauczaniem jest jednak inaczej. A i w tej
kwestii zmieniło się wiele. (...) Trudno nie
odnieść wrażenia, że obecne nauczanie jest
budowane w ten sposób, by wyminąć, a cza-
sem nawet pominąć bardzo długi i znaczący
pontyfikat św. Jana Pawła II, by działać tak,
jakby go nie było. (...) Od jakiegoś czasu
św. Jan Paweł II oskarżany jest także, co wy-
daje się być istotnym elementem budowa-
nia jego „ciemnego obrazu", o tolerowanie
przestępstw seksualnych w Kościele. To, że
robią to przeciwnicy Kościoła, nie jest zasko-
czeniem, ale gdy w podobnym tonie wypo-
wiada się kolejny papież o swoim poprzedni-
ku, to sytuacja staje się zaskakująca...
Jeśli ktoś miał jakiekolwiek wątpliwości
co do tego, że papież Franciszek prowadzi
Kościółw innym kierunku niż św. Jan Pawełl I,
to już dawno powinien się ich wyzbyć. „De-
wojtylizacja" katolicyzmu, oczyszczanie Ko-
ścioła z pamięci o wielkim papieżu z Polski,
a także usuwanie jego dziedzictwa trwa
w najlepsze, a mocnym tego dowodem jest
Synod na temat Amazonii, który był ciągiem
dalszym potężnej rewolucji, którą prowadzi
Franciszek. I nie ma się co oszukiwać, że
nie dotrze ona do Polski. Kościół, także ten
nasz, lokalny, po tym pontyfikacie będzie
zdecydowanie inny. A stanie się to tym szyb-
ciej, im mniej będziemy uczestniczyć w de-
bacie na temat zmian i im mocniej będziemy
chcieli przed nimi uciec...
fragmenty
książki
Tomasz P. Terlikowski
Atak na Jana Pawła II
Kto i dlaczego niszczy pamięć
o Świętym Papieżu?
Wydawnictwo AA
Kraków
Redakcja: Małgorzata Terlikowska
Skład i łamanie: Magdalena Spyrka
Projekt okładki: Anna Smak-Drewniak
Copyright© by Tomasz P. Terlikowski
Copyright© by Wydawnictwo AA, Kraków 2019
ISBN 978-83-7864-818-5
Wydawnictwo AA s.c.
30-332 Kraków, ul. Swoboda 4
tel.: 12 292 04 42
e-mail: klub@religijna.pl
www.religijna.pl
Wstęp
Dewojtylizacja Kościoła
Gdy Jan Paweł II umierał, wydawało się, że jego prawie trzy-
dziestoletni, przepełniony nauczaniem, dokumentami i wy-
powiedzianymi słowami pontyfikat będzie przyswajany przez
Kościół jeszcze bardzo długo. George Weigel sugerował nawet,
że jego ostateczne przyjęcie, zrozumienie, wprowadzenie w ży-
cie Kościoła może potrwać nawet pięćset lat, a teologię ciała
wprost określał mianem „bomby z opóźnionym zapłonem",
która — gdy zostanie w pełni zrozumiana — przekształci całą
doktrynę katolicką. „Gdy to się stanie, być może w XXI wie-
ku, teologię ciała uzna się zapewne za moment przełomowy nie
tylko w teologii katolickiej, lecz również w historii myśli nowo-
żytnej"
1
- podkreślał George Weigel. A Graziano Borgonovo
zaznaczał, że nie ulega wątpliwości, iż „Jan Paweł II był jednym
z największych świadków wiary w Pana Jezusa, Słowo Wcielo-
ne, i jednym z najbardziej wytrwałych obrońców godności oso-
2
by ludzkiej w historii współczesnego Kościoła" . Jeszcze pięk-
niej o św. Janie Pawle II mówił jego następca Benedykt XVI.
„Swoim świadectwem wiary, miłości i odwagi apostolskiej, peł-
G. Weigel,
Świadek nadziei. Biografia papieża Jana Pawła II,
tłum. J. Piątkowska, Kraków 2000, s. 434.
G. Borgonovo,
Jan Paweł II — trwała fascynacja człowiekiem,
w. Jan Paweł II Teolog. Komentarze do encyklik,
red. G. Borgonovo, A. Cat-
taneo, tłum. E. Augustyn, R. Cielicki OFMCap., Warszawa 2009, s. 43.
1
5
nym ludzkiej wrażliwości, ten znakomity Syn Narodu polskiego
pomógł chrześcijanom na całym świecie, by nie lękali się być
chrześcijanami, należeć do Kościoła, głosić Ewangelię. Jednym
słowem: pomógł nam nie lękać się prawdy, gdyż prawda jest
gwarancją wolności. Jeszcze bardziej dosadnie: przywrócił siłę
wiary w Chrystusa, gdyż jest on
Redemptor hominis,
odkupi-
cielem człowieka, co stało się tematem jego pierwszej encykliki
i nicią przewodnią pozostałych" — mówił podczas beatyfikacji
Jana Pawła II jego następca. W 2007 roku zaś podkreślał, że Jan
Paweł II wciąż towarzyszy Kościołowi. „Woń wiary, nadziei
i miłości Papieża napełniła dom, napełniła Plac św. Piotra, na-
pełniła Kościół i rozlała się na cały świat. (...) Jesteśmy pewni,
że i dziś «z domu Ojca nie przestaje on towarzyszyć drodze Ko-
ścioła»"
4
— mówił Benedykt XVI.
Po śmierci Jana Pawła II wypowiedzi w podobnym tonie
można było mnożyć. Papież Wojtyła był na ustach wszystkich
i mogło się zdawać, że jego pontyfikat na dziesięciolecia nazna-
czy historię Kościoła w wymiarze filozoficznym, teologicznym,
moralnym i wreszcie eklezjalnym. Wystarczyło jednak kilkana-
ście lat, kolejna zmiana papieża, by z tych zapowiedzi, opinii,
stwierdzeń pozostało naprawdę niewiele. Wojtyliańskie dzie-
dzictwo jest obecnie w odwrocie, coraz częściej ogłasza się jego
nieaktualność, i to zarówno w kwestiach doktryny moralnej,
jak i wizji Kościoła czy rozumienia Soboru Watykańskiego II.
Homilia Ojca Świętego Benedykta XVI podczas beatyfikacji
Jana Pawła II, http://www.radiomaryja.pl/kosciol/homilia-ojca-swietego—
benedykta—xvi—podczas—beatyfikacji—jana—pawia—ii/
https://papiez.wiara.pl/doc/374604.Benedykt-XVI-o-Janie-Pawle-II
3
6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin