Kościół płonie.pdf

(7093 KB) Pobierz
włoski historyk, wykładowca akadc i
komentator życia Kościoła. Za
Wspólnoty Sant"Egidio, k
70 krajach
starsze, bezdc
pracuje na i
książek tłuri;
w ty
KOŚCIÓŁ
PŁONIE
Czy chrześcijaństwo
ma przyszłość?
Przełożył
Edward Augustyn
Wydawnictwo Znak
Kraków 2022
Tytuł oryginału
I,a Chiesa brucia. Crisi efuturo del cristianesimo
Copyright © 2021, Gius. Laterza & Figli, Ali rights reserved
Konsultacja przekładu
Massimiliano Signifredi
Redaktor prowadzący
Kinga Janas
Opieka redakcyjna i adiustacja
Katarzyna Węglarczyk
Korekta
Barbara Gąsiorowska
Copyright © for the translation by Edward Augustyn
© Copyright for this edition by SIW Znak sp. z o.o., 2022
ISBN 978-83-240-6394-9
Książki z dobrej strony: www.znak.com.pl
Więcej o naszych autorach i książkach: www.wydawnictwoznak.pl
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 30-105 Kraków, ul. Kościuszki 37
Dział sprzedaży: tel. (12) 61 99 569, e-mail: czytelnicy@znak.com.pl
Wydanie I, Kraków 2022. Printed in EU
I
Kościół, który płonie
Pożar kościoła matki
Pożar katedry Notre-Dame rozpoczął się 15 kwietnia 2019
roku około godziny 18. Ugaszono go następnego dnia
0 19.50. Przez ponad dobę cały świat patrzył, jak płomienie
trawią zabytkowy budynek. Wydarzenie obserwowała w sie-
ci wielomilionowa publiczność, która zgromadziła się w kil-
ka minut, pomimo różnic czasu. Mocna, niemal przysadzis-
ta sylwetka Notre-Dame była symbolem nieprzemijalności
1 dawała poczucie bezpieczeństwa. Stanowiła trwały i pew-
ny punkt w sercu Paryża - miasta, które na przestrzeni wie-
ków wielokrotnie zmieniało swój urbanistyczny charakter.
Notre-Dame płonie. Ludzie patrzą zbolałym i bezradnym
wzrokiem. Po niespełna dwóch godzinach pożaru kruszy
się wysoka, widoczna z daleka iglica
-fleche.
Niepewny jest
los dwóch masywnych wież. Wszystko jest możliwe. Ktokol-
wiek na to patrzy, czy to z bliska, czy z daleka, myśli o bez-
silności człowieka w obliczu tragedii. Niektórzy modlą się
Kościół, który płonie
na placu (komentatorzy nazywają ich „tradycjonalistami" -
może dlatego, że dzisiaj modlitwa wydaje się jedynie przez
nich praktykowanym zwyczajem). Paryska katedra to jeden
z najbardziej znanych zabytków Europy, odwiedzany rok-
rocznie przez 12 milionów turystów z całego świata. Lęk
przed tym, że zostanie zniszczona, zaciera różnice i łączy lu-
dzi - nagle wiele osób zdaje sobie sprawę, jak jest im bliska.
Ryzyko utraty „kościoła matki" dotyka ich realnie, niczym
zbliżające się odejście kogoś z najbliższej rodziny. Może dziś,
po kolejnych tragicznych wydarzeniach, jakie przyniosła
pandemia, tamte emocje się zatarły, ale przecież pamiętamy
szok wywołany pożarem katedry.
Francuzi, obywatele świeckiego państwa, poczuli się nag-
le mocno związani z religijnym symbolem, jakim jest Notre-
-Dame. Prezydent Emmanuel Macron, który przyjechał na
miejsce wydarzeń, mówił o obywatelskiej i kulturowej wię-
zi Republiki z najsłynniejszym zabytkiem Francji. I o tym,
że w republikańskich, świeckich ramach jest miejsce także
na element religijny. Zgodnie z ustawą o rozdziale Kościoła
od państwa od 1905 roku katedra jest własnością państwo-
wą, oddaną w użytkowanie archidiecezji. Wizyta prezyden-
ta była kluczowa - Macron podjął wyzwanie odbudowy ba-
zyliki w ciągu pięciu lat. Obok niego stał arcybiskup Paryża
Michel Aupetit, który kilkakrotnie przypomniał o religijnym
znaczeniu zabytku, a kilka dni później, w kasku na głowie,
wszedł do wnętrza zniszczonej świątyni, by odprawić mszę.
A już się wydawało, że związek Francuzów z katedrą roz-
wiał się jak dym. Miał różnorodne podłoże - religijne, histo-
ryczne, emocjonalne, kulturowe - i zróżnicowaną alchemię,
KOŚCIÓŁ PtONIE
Zgłoś jeśli naruszono regulamin