Andrzej Radziewicz-Winnicki - Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności.pdf

(128810 KB) Pobierz
pedagogika wobec współczesności
Pedagogika
społeczna
Andrzej Radziewicz-Winnicki
Pedagogika
społeczna
w obliczu realiów
codzienności
Andrzej Radziewicz-Winnicki
I PROFESJONALNE
Wydawcy: Iwona Zarzycka, Bożenna Żółtowska
Redaktor: Ewa Skalska
Opracowanie typograficzne serii: Marek Stańczyk
Projekt okładki i stron tytułowych: Wojciech Stukonis
Fotografia na okładce: archiwum Autora
Indeks osób: Zdzisława Ziembińska
ISBN 978-83-60501-48-1
© Copyright by Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Warszawa 2008
Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Spółka z 0.0. U
Grupa Kapitałowa WSiP S.A.
00-696 Warszawa, ul. J. Pankiewicza 3
www.waip.com.pl
d
Spis treści
Wprowadzenie
13
Część |
Pedagogika społeczna w strukturze
pedagogiki jako dyscypliny naukowej oraz
jako wyodrębniająca się praktyka zawodowa
w sferze opieki i pomocy społecznej
ROZDZIAŁ
27
1. Przednaukowa wiedza oraz refleksje
31
31
teoretyczne związane z pomocniczością, samopomocą
i woluntaryzmem. Pojawienie się dobroczynności
i działalności charytatywnej
1.1. Ogólne przesłanki myśli historycznej
1.2. Przednaukowe reminiscencje publiczne i teoretyczne.
Przejawy dobroczynności oraz inicjowanie starań
o charakterze zabezpieczenia bytu jednostki
w sytuacjach szczególnych 32
1.3. Próba oceny historycznych przednaukowych refleksji
i ewolucji doświadczanej w praktyce ofiarowanej pomocy
Literatura przedmiotu
Pytania 55
54
49
ROZDZIAŁ 2. Geneza powstania oraz fazy przeobrażeń
polskiej pedagogiki społecznej
56
2.1. Tożsamości i profesjonalizacja pedagogiki społecznej 56
2.2. Historyczne okoliczności gromadzenia wiedzy o ponurej
industrialnej rzeczywistości. Pilne potrzeby oświatowe
w sferze opieki i pomocy jako sytuacja sprzyjająca narodzinom
pedagogiki społecznej 66
2.3. Kształtowanie się pedagogiki społecznej jako subdyscypliny
naukowej
69
84
Literatura przedmiotu
Pytania
85
ROZDZIAŁ 3. Opieka, pomoc społeczna i praca
socjalna jako tradycyjne przedmioty zainteresowań
polskiej pedagogiki 86
3.1. Uwagi na temat wprowadzonej logiki wyjaśniania
3.2. Opieka, pomoc społeczna i pomocniczość.
Zakresy rozumienia pojęć 88
86
3.3. Praca socjalna jako działalność pomocowo-użyteczna
w tworzącym się społeczeństwie przemysłowym 94
3.4. Historyczne okoliczności powstawania i ukształtowania się
profilu pomocy społecznej i pracy socjalnej w Polsce 99
3.5. Pedagogika społeczna a pedagogika opiekuńcza
i praca socjalna 109
3.6. Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza 111
3.7.
Praca socjalna
115
123
Literatura przedmiotu
Pytania 125
ROZDZIAŁ 4. Dominujące stanowiska teoretyczne
towarzyszące rozwojowi pedagogiki społecznej w Polsce
126
4.1. Rodowód i tradycja w tworzeniu zaplecza teoretycznego 126
4.2. Rodzime (wybrane) koncepcje twórców szkół naukowych
w pedagogice społecznej 136
Zgłoś jeśli naruszono regulamin