Układ do nastawiania prędkości skokowej silnika hydraulicznego
Układ którego schemat przedstawiono powyżej służy do skokowej zmiany prędkości silnika hydraulicznego wykorzystując dwie niezależne pompy o różnych wydajnościach, dobranych zgodnie z żądanymi prędkościamo obrotowymi silnika. Przesterowanie jednego z umieszczonych pionowo rozdzielaczy 2/2 powoduje włączenie pompy w obwód pracy. Zawory zwrotne umieszczone przy zaworze maksymalnym zapobiegają niepożądanemu cofaniu się czynnika roboczego do zbiornika. Główny rozdzielacz układu 4/3 sterowany za pomocą cewek ustala kierunek obrotów silnika, a w przypadku braku wysterowania pozwala na swobodny spływ oleju do zbiornika. Układ umieszczony powyżej głównego rozdzielacza jest odpowiedzialny za stopniowe wyhamowanie napędzanego urządzenia w przypadku braku wysterowania głównego rozdzielacza. Umieszczony poniżej zawór zwrotny, w przypadku braku wystarczającej ilości czynnika płynącego przez silnik, w wyniku powstania podciśnienia pozwala na pobranie oleju ze zbiornika, uniemożliwiając zatarcie wciąż obracającego się silnika. Dodatkowy zawór dławiąco-zwrotny, umieszczony po lewej stronie służy do płynnego nastawiania prędkości obrotowej silnika tylko w jednym kierunku. Należy zaznaczyć, że takie połączenie zaworu pozwala na dławienie oleju spływającego z silnika, co zapobiega gwałtownemu zmniejszeniu prędkości obrotowej w przypadku nagłego wzrostu momentu obciążenia silnika. Wadą zaś jest występująca na dławiku strata energii, szczególnie podczas znaczego zmniejszenia prędkości obrotowej względem tej zapewnianej wprost przez odpowiednio ustawiony zespół pomp.
raciu68